close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Nissan Micra: K11 Emissie storing

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: CGA3DE

Mijn emissie storing lampje brand af en toe, als ik de ECU uitlees krijg ik de volgende foutcode: P02420 Catalyst system efficiency below threshold.
De lambda sensor is al vervangen.

Geplaatst door

RobertTerpstra (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Tikfoutje? Bedoel je P0420?
Meestal toch dan echt de katalysator kapot.
Wat voor signaal geeft de achterste lambdasonde rijdend af? (80 - 100 km/u) En bij stationair en verhoogd toerental?

oldford 0
badge

13 jaar

Klopt ik heb een type fout gemaakt, het moet inderdaad P0420 zijn.
Heb net even een rondje gereden en dit is het resultaten:

[img]http://i274.photobucket.com/albums/jj251...[/img]

Ik hoop dat ik de goeie sensors heb gebruikt?

Dit maakt het wel duidelijk, ja. Heel erg duidelijk en kun je zo in een cursus gebruiken.
LongFT (Long Term Fuel Trim) staat op 0, dat is perfect. Betekent dat het mengsel goed is en de 1e lambdasonde goed werkt.
Kun je ook zien aan de ShortFT (Short Term Fuel Trim) in het bovenste plaatje. Deze regelt, maar niet overdreven.

Verband tussen rijden en stilstaan zie je ook op de 2e lambda sonde.
Halverwege en aan het einde draait de motor stationair en is de 2e lambda sonde hoog. Op dat moment werkt de kat (nog net).
Tijdens rijden (en dus belasten) gaat de 2e lambdasonde van hoog naar laag en omgekeerd. Kat werkt dan niet.
Tijdens afremmen op de motor zie je de 1e en 2e lambdasonde nagenoeg 0 worden. Dat klopt, omdat er geen brandstof wordt ingespoten.

Misschien dat de kat nog door de APK heen komt, maar in principe is deze overleden.

Wat betreft de meting: MAF zie je niks op, dan zal de auto wel geen luchtmassameter hebben maar een map-sensor.
Als de 2 lambdasondes de enige zijn die er op zitten dan heb je LongFT2 niet nodig. Alleen nodig als er ook een O2S21 (bank 2, sensor 1) is.
Ik mis alleen het rode streepje van de LONGFT1. Die kan ik niet zien.

oldford 0
badge

13 jaar

De LONGFT1 en LONGFT2 sensors had ik uit staan, hetzelfde geld voor de MAF sensor.
Ik wist niet dat er meer dan 1 lambda sensor in mijn auto zat, ik heb dus alleen degene vervangen die in het uitlaatspruitstuk zit. Helpt het ook als ik de 2e vervang? Of is echt de katalysator direct onder het uitlaatspruitstuk stuk?
Bedankt voor je opheldering :)

Ik zie niets fout aan het signaal van de 2e lambdasonde (anders dan dat de kat niet werkt).
De 2e lambdasonde zit er voor 1 reden: het controleren van de kat en dit signaal veroorzaakt dus de P0420.

Controleer nog wel even de LONGFT1. Zit deze rond de 0% (niet +20 of -20) dan is het echt de kat die dood is.
LONGFT1 is geen sensor, maar een berekende waarde. Dit is de afwijking tussen het verwachte mengsel en het werkelijke mengsel.

oldford 0
badge

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Micra of stel zelf een nieuwe vraag.