Volvo 850: Plotseling tijdens rijden oplopend en onregelmatig toerental

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: B5254 S

Hallo, gisteren tijdens het rijden (snelheid 50 km ) begon de motor plotseling hoger in toeren te draaien net als of het gaspendaal bleef hangen, kort daarna begon de motor te stotteren en viel het toerental terug, afremmend voor een stoplicht was de motor moeilijk aan de praat te houden tevens was duidelijk hoorbaar dat de koelventilator was aangeslagen wat eigenlijk gezien de buitentemperatuur niet zou moeten, gelijtijdig meende we een brandlucht te ruiken alsof er ergens iets doorbrande.

Na de auto op een parkeerplaats te hebben gereden en de motor stilgezet, opnieuw geprobeerd te starten maar dit ging erg moeizaam, na het aanslaan liep de motor erg onregelmatig in toeren en hadden moeite om de motor aan de praat te houden, even verderop viel de motor helemaal stil juist op het moment dat het systeem over wilde schakelen van benzine naar LPG vervolgens kregen we hem niet meer gestart. We hebben toen de stekker van de stappenmotor losgekoppelt en opnieuw gestart ging niet helemaal als normaal maar sloeg toch vrij snel aan, buiten dat de motor stationair hoger in toeren liep reed hij verders prima. Inmiddels hebben we de stappenmotor vervangen en nu bij een koude motor start deze vrij normaal maar bij een warme motor gaat dit moeizaam heeft dan moeit om het (stationair) toerental op te pakken, plus dat de aanjager continu blijft draaien, zelfs na dat het contact uit is.

Heeft iemand een verklaring waar de mogelijke oorzaak te vinden is, vacuum systeem reeds nagezien, temperatuur sensor doorgemeten in zoverre het meten van de weerstand iets zegt over het wel of niet (goed) functioneren van de sensor ? waarde ligt wel hoger dan bij onze andere 850 5,86 t.o.v 4,22 Ohm.

B.vdank,

m.vr. groet

Hans

daltons

Geplaatst door daltons (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo 850? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

primera p11 (0), 8 jaar geleden

Het lijkt wel of dat de ECU denkt dat de motor te warm is en daardoor de fan aanstuurt.
Als je de tempsenor stekker los trekt en dan start?.

daltons (0), 8 jaar geleden

[quote=primera p11]Het lijkt wel of dat de ECU denkt dat de motor te warm is en daardoor de fan aanstuurt.
Als je de tempsenor stekker los trekt en dan start?.[/quote]
Inderdaad , het was inmiddels gelukt om uit te lezen waarbij de foutcode P 0117 welke een storing aangeeft van het colling system ( temp.sensor ) door het slecht functioneren van de temp.sensor, met als gevolg dat de fan blijft draaien en bij warme motor slecht start er wordt teveel benzine aangestuurd.

Hebben inmiddels de temp.sensor uitgewisseld tezamen met de thermostat en de motor loopt en start weer als voorheen, echter wat ons niet duidelijk is of er in het systeem een link is tussen de stappemotor en de temp. sensor ? daar beide eigenlijk gelijktijdig de geest gaven.


m.dank voor je reactie.

Hans

daltons (0), 8 jaar geleden

Na de ECU te hebben uitgelezen met als resultaat foutcode P0117 , hebben we de temp.sensor en de thermostat uitgewisseld en de motor loopt weer als voorheen.

Door het niet meer of slecht functioneren draaide de fan continu en werd er teveel / te weinig benzine aangestuurd waardoor moelijk starten bij warme motor.

m.vr.groet,

Hans

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 850 of stel zelf een nieuwe vraag.