hoi allemaal,
Ik zit met het volgende. mijn auto verbruikt de laatste maanden meer benzine dan normaal. het gaat om een hyundai excel 1.5 gs bj 1997. Normaal reedt ik 1 op 16 de laatste paar maanden rij ik nog maar 1 op 12/13. Ook heb ik om de zoveel tijd als de auto warm is en ik de auto opnieuw wil starten deze niet wilt starten en na 10 min opeens weer wel. ook doet hij wel eens stotteren als ik rij. een kennis van mij zij al de koelsensor vervangen. ik heb hem al uit laten lezen,maar geen storingen kwamen naar boven. Ik heb volgende al vervangen:
- bougiekabels
- bougies
- luchtfilter schoongemaakt/vervangen
- oliefilter vervangen
- olie ververst
de volgende vragen zijn:
- weet iemand de koelsensor te zitten?
- wat kan ik nog meer vervangen moet voor een minder verbruik?
- waar kan het stotteren en het niet willen starten aan liggen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
vervang de koelvloeistof temperatuur sensor maar ,
niet of moeilijk aanslaan bij warme motor - stotteren / stoten onder het rijden - hoger brandstof verbruik , kunnen hier alle drie mee te maken hebben.
de koelvloeistof temperatuur sensor zit in het thermostaat huis .
je moet de sensor hebben met de meer polige stekker (ik meen 2 of 3 polig) de sensor met 1 contact is voor de temperatuur meter in je cockpit.
vervangen bij koude motor , eerst de druk van het systeem aflaten door de radiateur dop ff los te draaien en daarna weer vast ,
er zal wel een beetje koelvloeistof uit lopen als je de sensor er uit hebt , dus oude er uit en de nieuwe er meteen weer indraaien (wel recht , he).
als je motor storing lampje brand dan na of tijdens reparatie ff de accu klem los om de storing te wissen en de zaak te resetten .
suc6 limbra
[quote=limbra]vervang de koelvloeistof temperatuur sensor maar ,
niet of moeilijk aanslaan bij warme motor - stotteren / stoten onder het rijden - hoger brandstof verbruik , kunnen hier alle drie mee te maken hebben.
de koelvloeistof temperatuur sensor zit in het thermostaat huis .
je moet de sensor hebben met de meer polige stekker (ik meen 2 of 3 polig) de sensor met 1 contact is voor de temperatuur meter in je cockpit.
vervangen bij koude motor , eerst de druk van het systeem aflaten door de radiateur dop ff los te draaien en daarna weer vast ,
er zal wel een beetje koelvloeistof uit lopen als je de sensor er uit hebt , dus oude er uit en de nieuwe er meteen weer indraaien (wel recht , he).
als je motor storing lampje brand dan na of tijdens reparatie ff de accu klem los om de storing te wissen en de zaak te resetten .
suc6 limbra[/quote]
Waar zit die dan ongeveer die thermostaat huis??
13 jaar
de bovenste slang vanaf de radiateur volgen (richting motor) daar waar de slang eindigt (vast zit met een slangklem) is het thermostaat huis ,
je ziet in het thermostaat huis 2 sensors zitten , de sensor met de 2 of 3 polige stekker is de koelvloeistof temperatuur sensor .
let er wel op dat de motor (dus ook de koelvloeistof) koud is als je de sensor gaat vervangen , verder gaat het vervangen zoals ik boven beschreven heb.
Met goed gereedschap (passende ringsleutel) is het een fluitje van een cent om deze te wisselen , als je de sensor ff van te voren inspuit met wd40
gaat hij makkelijker los .
Let er op dat er op de nieuwe sensor een pakking ring zit (de ring is meestal van messing of metaal), dit is om het zaakje lek vrij te monteren .
twijfel je dan zou ik het door de garage laten doen.
gr. limbra
het is gelukt. heb de sensor vervangen en al. was een zeer makkelijk klusje.
bedankt hiervoor.
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Excel of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar