close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 307: Capaciteit motorkoeling te laag

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 110 pk hdif

Onze auto wordt nogal warm (tegen het rood aan) wanneer wij met caravan richting zuid-Frankrijk gaan. Op zich gaat het nog allemaal goed, maar ik zou het voor mijn gemoedsrust toch prettiger vinden als het wat lager was. Ik las bij caravantrekker dat dit vaker voorkomt bij de 2.0 hdif dieselmotor. Deze zou eigenlijk een betere koeling moeten hebben.

Wat voor (standaard) mogelijkheden zijn er om de koeling van de 307 te verbeteren?

Motor heeft 300.000 km op de teller en loopt als een zonnetje.
De beschutting aan de onderzijde van de motor is al verwijderd; dat schijnt ook te helpen.

Geplaatst door

andreetje (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

ik heb een zelfde auto maar dan 136pk en hetzelfde probleem ook alles laten checken is een probleem van deze motoren ik hoor meer mensen klagen over deze zaak.schijnt zeer moeilijk/niet oplosbaar te zijn.

antoonio 60

12 jaar

als je een goede oplssing vind zet het dan op de site aub misschien heb ik er ook iets aan

antoonio 60

12 jaar

Ik ken de 307 niet, maar had 'n oude 405 diesel. Solo geen koelprobleem. Met caravan wel. Weet je waar het bij mij aan lag? Het kenteken zat standaard gedeeltelijk voor de inlaatkoelsleuven. Dat komt bij meerdere, ook Opels voor. Caravanrijden? Voorschrift: Zet je plaat lager of juist hoger. Nooit meer koelproblemen gehad. Blijft het daarna toch? Verbind je koelventilatoren door naar binnen en maak 'n tuimelschakelaartje, zodat je hem tijdig voor begin heuvel volop zelf met de hand aan kunt zetten. Hij koelt dan tot onder de 70 graden en komt meestal bij 95 graden boven. Misschien bij jouw ook? Laat even iets weten?Succes!

Jetta diesel 50

12 jaar

nummerplaat zit op gesloten stuk. ook als koelvin draait in stand 2 nog warm maakt ook niet uit of je 90 of 40km per uur rijdt.koelvinnen worden door sensor gestuurd kun je volgens mij niet zomaar een sckakelaar bijzetten.

antoonio 60

12 jaar

Grotere radiator monteren of 1tje laten maken die wat dikker is.

paulmichiel 0
badge

12 jaar

zou best een oplossing kunnen zijn maar is denk ik niet zo makkelijk ivm airco radiator ed

antoonio 60

12 jaar

Ik zie dat er nog niet aan de thermostaat gedacht is. Demonteer die en probeer hem dan uit. Als dat 't niet is denk ik dat de man van die grotere radiateur de beste oplossing heeft. Misschien kun je er 'n kleine radiator naast hangen en doorverbinden.

Jetta diesel 50

12 jaar

Een thermostaat doet niets aan de koelcapaciteit.
Met een gegeven radiateur (waar je toch aan vastzit i.v.m. slangen enzo) is het zaak om de luchttoevoer zo open mogelijk te maken en/of een koelventilator bijplaatsen .
Op de BX die ik ooit had kon er een extra ventilator bijgeplaatst worden , daar was al in voorzien.

Beunhaas 1085
badge vip badge

12 jaar

Nou Kees, dat moet je niet zeggen. Ooit had ik 'n Mitsubishi turbo diesel waarvan de thermostaat echt te laat open ging. Bij solorijden gaf dat geen probleem maar bij caravanrijden wel en die auto was helemaal nieuw! De ventilator kon het maar nauweliks bijbenen en draaide nagenoeg constant. Dat heette toen de Gestaalde Perfectie, weet je nog? De 405 die ik had had inderdaad 2 ventilatoren. Dat haalt zeker uit maar grotere dikkere radiator ook. Maar mogelijk kleintje bijplaatsen, dat doen ze in stokcarraces soms ook en zal goedkopere oplossing zijn.

Jetta diesel 50

12 jaar

Ik had gehoopt dat er misschien een "standaard" grotere radiator te koop zou zijn.

@antoonio
Als die sensor een bimetaalschakelaartje is, zou ik er een schakelaar parallel op kunnen zetten. Vraag is of dit het geval is...
Ik ken iemand met een Opel Omega die dat ook heeft gedaan.

@Jeta diesel
Het is een probleem wat alle 2.0 HDI's hebben, dus denk ik niet meteen aan een defecte thermostaat.

andreetje 0

12 jaar

[quote=Jetta diesel]Nou Kees, dat moet je niet zeggen. Ooit had ik 'n Mitsubishi turbo diesel waarvan de thermostaat echt te laat open ging. Bij solorijden gaf dat geen probleem maar bij caravanrijden wel en die auto was helemaal nieuw! De ventilator kon het maar nauweliks bijbenen en draaide nagenoeg constant. Dat heette toen de Gestaalde Perfectie, weet je nog? De 405 die ik had had inderdaad 2 ventilatoren. Dat haalt zeker uit maar grotere dikkere radiator ook. Maar mogelijk kleintje bijplaatsen, dat doen ze in stokcarraces soms ook en zal goedkopere oplossing zijn.[/quote]
Goed lezen...
Ook een thermostaat die eerder opent verandert niets aan het koelend vermogen....
Als je bedoelt dat een thermostaat die laat opent problemen kan geven, heb je gelijk.

Beunhaas 1085
badge vip badge

12 jaar

Kees goed lezen.
Inderdaad als je goed gelezen had had je bemerkt dat er thermostaten kunnen zijn die te laat open gaan en misschien niet voldoende open gaan. Maar okay de oplossing is nabij. Misschien kan er een sloop 405 radiator in. Het blijft proberen. Met experimenteren kom je soms heel ver.

Succes!

Jetta diesel 50

12 jaar

bij mij gaat de thermostaat altijd open bij ong.85gr en blijft hij constant op deze temp. met zeer kleine afwijking naar boven en beneden wat betreft radiator/ vin bij plaatsen is zeer moeilijk vanwege beperkte ruimte.en de onderplaat verwijderen is erg beperkte winst ik heb dit deze zomer in italie gedaan en leverde weinig tot niets op

antoonio 60

12 jaar

Er is hier eerder een bericht over geplaatst:
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

Daar meldt iemand dat er een radiateur bij Brezan leverbaar zou zijn. Die kunnen het echter niet vinden... Iemand?

andreetje 0

12 jaar

mischien kan een van de profs hier iets zinnigs over zeggen

antoonio 60

12 jaar

Heb je de radiateur aan de buitenkant al een schoon gemaakt.
Vaak gaat de boel dicht zitten door bladeren en vuil van buitenaf.
Ook zit de radiateur van de airco er ook nog voor en kan ook dicht zitten met rommel.
Dit is de goedkoopste manier voordat je tot vervanging over gaat van de radiateur.
Inzepen met schoon maakmiddel en met een tuinslang doorblazen.
Kijk van tevoren hoe het eruit ziet en kijk of je door de radiateur heen kunt kijken,zoniet,dan zitten de koelmazen dicht gekoekt met vuil.
En verhalen van auto's van 30 jaar geleden doen eigenlijk geen opgeld meer,er is zoveel verandert de laatste jaren.
Met name de airco's zijn er bij gekomen en radiateuren zijn verkleind teneinde sneller op temp te komen.
Ook door de directe inspuiting is de warmte huishouding veranderd.
Een diesel word pas echt warm door de boel flink te belasten.
Ik zou toch als eerste even naar de radiateuren kijken en de eventuele vervuiling.

primera p11 0

12 jaar

het probleem met reinigen is natuurlijk wel een beetje hoe kom je er fatsoenlijk bij?

antoonio 60

12 jaar

Kun je zien of het vervuild is?.

primera p11 0

12 jaar

ik heb hem reeds een keer door gespoten met gewoon de tuinslang maar kwam weinig tot niets uit
aan de voorkant kun je alleen tussen de vinnen door. rest is af geschermt en aan de achterkant kunje niets zien.
maar ik ga je advies opvolgen en laat na pasen iets weten we gaan dan met de caravan en dan weet ik meer

antoonio 60

12 jaar

Ik heb inmiddels contact gehad met een dealer en een onderdelenhandelaar. Bij de dealer kost een "warme landen" radiator plm. 200 euro incl btw (art 133322), en dan moet je de oude inleveren.
Bij de onderdelenhandel kost een niet-originele zo'n 100 euro (merk AVA).

Ik heb inmiddels ook nog verder gezocht, en ben erachter dat de Citroen Xsara met 2.0 HDIF motor standaard een dikkere radiator (27 ipv 19 mm) hebben. Ik vraag me af of die past, dan haal ik er één op de sloop.

http://www.winparts.nl/14/koelsysteem/ra...
http://www.winparts.nl/14/koelsysteem/ra...

Er is zelfs een 32 mm type van de C4:
http://www.winparts.nl/14/koelsysteem/ra...

Volgens deze site: http://www.coolingparts.co.uk/coolingpar... moet de warme-landen radiateur ook op de Peugeot 307 passen (naast C4 en Xsara). Wat denken jullie, zal het probleem daarmee opgelost zijn?

andreetje 0

12 jaar

andreetje ik heb gekeken naar mijn radiateur deze is 32mm dus dat is voor mij geen oplossing

antoonio 60

12 jaar

Mijn radiateur is 19 mm dik, dus daar is winst te behalen.
Ik heb geinformeerd bij een sloper naar een Citroen radiateur, type 1330G9, maar die heeft net weer andere aansluitingen voor de waterslangen volgens deze sloper.

Wat voor auto heb jij, Antoonio?

andreetje 0

12 jaar

307 hdi 2ltr 100kw model/bwj 2004/2005

antoonio 60

12 jaar

Ik heb de 109 pk / 79 kW. Dat verklaart dat jij een 32 mm radiateur hebt. Wel raar dat je dan nog temperatuur problemen hebt. Voor jou auto is denk ik geen standaard zwaarder model te vinden (32 mm is het grootste wat ik op internet ben tegengekomen).

andreetje 0

12 jaar

ik denk dat de een van de weinige mogelijkheden is in en uit wendig reinigen controleren of temp.sensor juiste temp.aangeeft. en uiteraard of de waterpomp goed is.en of hij goed ontlucht is

antoonio 60

12 jaar

Hoe zit het met de koelventilator ? Deze heeft meerdere standen. Werken deze allemaal ? De dealer kan deze testen met de actuator test. De voorschakelweerstanden van deze gaan nog wel eens stuk.

bij mij is alles bij dealer getest

antoonio 60

12 jaar

Ik heb aanvragen gedaan voor een warme landen radiateur, maar er lijkt er geen één te passen. Ze hebben allemaal iets dunnere hoofdaansluitingen (32 mm ipv 35 mm) en de extra aansluiting onderin is 16 mm ipv 25 mm. De rest van de afmetingen klopt wel.

Wordt vervolgd.

andreetje 0

12 jaar

Velen jaren terug hadden ze gewoon de thermostaat gewoon eruit gehaald voor zware belasting.
één nadeel is wanneer je al rijdt de radiator dadelijk het koelvloeistof begint te koelen.

Mischien en oplossing hé

Gr.
Jantje

firedriver 335

12 jaar

Is absoluut geen oplossing.
Moet je ook bij moderne diesels niet doen,worden ze helemaal niet meer warm.
En heeft geen zin,want thermostaat is helemaal open bij zulke hoge temperaturen,vermits deze goed functioneerd.
Maar als tie zo warm is,hoor je en zie je dan ook duidelijk de koelvinnen draaien,schakelt de airco af?.
Want als de airco afschakelt dan weet je zeker dat de motor te warm dreigt te worden.
Dat is ook een teken dat het niet goed zit.

Want weet je,in de garage kunnen ze het mooi testen maar is het in de praktijk ook zo.
als tie zo warm is moet je de fan's horen loeien,en echt loeien.
Is de boel al eens inwendig gereinigd,met een km van 3 ton kan het weleens behoorlijk vervuild zijn.
Is het nog de orignele radiateur?.
Dan zou ik em sowieso vervangen

primera p11 0

12 jaar

Hij is zo ver ik weet nog nooit intern gereinigd (ik heb de auto sinds km-stand 145.000). Volgens mij is het ook de originele radiateur (kan er niets over vinden in de historie). De fan doet het wel, dat weet ik zeker.

Hoe verloopt dat inwendig reinigen?

Een passende nieuwe radiateur vinden zal lastig worden denk ik. Op alle tekeningen die ik kan vinden staan verkeerde aansluitingen.

andreetje 0

12 jaar

Dan zou ik de radiateur vervangen,op naar de dealer voor de juiste.
De fan doet het wel is wel een summier antwoord.
Ik bedoel als tie zo warm is dat tie bijna tegen het rood aan staat moet inmiddels de airco afgeschakeld zijn.
Dat gebeurt uit veiligheids overwegingen teneinde de koelcapaciteit te vergroten.
En de fan´s moeten echt staan loeien,en draaien allebei,is dit het geval.

primera p11 0

12 jaar

Bedankt voor je antwoord.

De motor komt alleen tegen het rood aan wanneer ik met caravan bergop bij 30 graden rijd. Verder is er nooit een probleem. Bij normaal 's zomers gebruik hoor ik de ventilator regelmatig, ook als de meter op de normale temperatuur staat (nog voor het midden).
Ik zou er normaal niet aan denken om de radiateur te vervangen, maar het gaat hier echt om de extreme omstandigheden.

andreetje 0

12 jaar

A'tje. Uit alle verhalen maak ik op dat het probleem alleen bij 30oC en bergop zich voordoet. Dat betekend dat verder alles normaal is. Als je de koelfan nou eens met 'n kabeltje naar binnen leidt en met wipschakelaartje voor de berg aan en boven uitzet, dan kun je voor de klim ca 15oC winnen. Dit werkt natuurlijk alleen als de koelfan onder 't caravannen niet al max. draait, want dat kun je binnen niet zien en niet horen lijkt me. Haalt dit niet uit en wil je weinig kosten, dan blijft m.i. alleen de kachel op max zetten nog over. Hiermee kun je ca 5,oC winnen. Let wel 30oC en bergop zijn wel extremen, die je m.i. met tijdelijke extremen kunt overwinnen. Wij gingen met caravan 25 jaar lang naar Z-Frankrijk en lostten dit bij sommige auto's zo op. Maar ja dat was 84er Sunny diesel 54 pk, 87er Galant T-Diesel 82 pk en 91er 405 70 pk. Van die moderne weet ik 't niet. Je kunt het in ieder geval proberen en kosthooguit € 10,-. De monteurs in deze topic weten wel wat ik bedoel. Succes!
Ben 69 jaar met miljoen km's. Succes.

Jetta diesel 50

12 jaar

Dat je de fan hoort draaien terwijl de meter in het midden staat is normaal,waarschijnlijk staat dan de airco aan.
Ik mag aannemen dat je de motor niet afwurgt de bergop.
Niet in een te hoge versnelling,maar de motor lekker toeren laat draaien,minimaal 2500,beter 3000 omwentelingen.
En niet bijv in de vijf de hele boel de bult optrekken.

primera p11 0

12 jaar

@Jetta diesel
Ik weet inderdaad niet zeker of de ventilator al continu draait, maar ik heb het vermoeden van wel. Wanneer ik ga tanken, draait de fan altijd zo ver ik me kan herinneren. Die schakelaar zou dan niet helpen. De truc met de verwarming aan (en airco uit) gebruik ik ook, dat helpt wel.

@primera
Op vakantie ben ik absoluut geen "nieuwe rijder". Ik rijd dan eigenlijk zelden of nooit in de 5 (90 in de 4 gaat prima) en laat de motor lekker toeren draaien als ik bergop ga. Na de vakantie loopt de motor ook veel mooier dan ervoor; ik neem aan dat de binnenkant dan schoongebrand is?

andreetje 0

12 jaar

Dat klopt,dan is tie mooi schoon gebrand.
Ik zou in jouw geval toch de radiateur vervangen als dit nog nooit gebeurd is.
Heeft tie dat warm lopen altijd al gehad of is dat er langzaam in gekomen?.

primera p11 0

12 jaar

Dat warmlopen (tot aan het rode gebied) was altijd al, in extreme omstandigheden (warm, vol bepakt, 1300 kg caravan erachter, bergop). Ik heb de auto vanaf 145.000 km. Er zaten al hulpveren en continue stroomdraad op, dus de auto was daarvoor ook al ingezet als caravantrekker.
Komende zomer wordt de auto nog zwaarder belast, met 5 ipv 4 personen in de auto. We gaan ook verder naar het zuiden. Vandaar mijn zorg.

andreetje 0

12 jaar

Misschien is dit een idee.Ik heb bij mijn Chevy Van een z.g heavy duty koeler voor mijn aircoradiateur geplaats.Deze is voor de automatisch bak.Wellicht kan je deze ook voor de motor gebruiken.Hij werkt perfect en kost weinig en is zo geplaatst.
Ferry

ferdinand 60

12 jaar

Is allemaal leuk voor de zomer,maar in de winter met die overmatige koeling word tie niet meer warm.
Niet doen dus.
Ik zou toch de radiateur laten vervangen,en niet gaan zitten prutsen met allerlei zaken er tussen bouwen.

primera p11 0

12 jaar

Ik heb een nieuwe radiator aangeschaft: een Nissens 63698A voor 78 euro. Het is een 26 mm radiator. Ik ga ervan uit dat die mijn probleem gaat oplossen. Als ik er aan denk zal ik er na de zomervakantie nog over berichten.

andreetje 0

12 jaar

[quote=primera p11]Is allemaal leuk voor de zomer,maar in de winter met die overmatige koeling word tie niet meer warm.
Niet doen dus.
Ik zou toch de radiateur laten vervangen,en niet gaan zitten prutsen met allerlei zaken er tussen bouwen.[/quote]
Redenering klopt IMO niet.
Zodra de temperatuur daalt, sluit de thermostaat.
Hoeveel koeling er ook in het systeem zit.....

Beunhaas 1085
badge vip badge

12 jaar

Hij moet ook gewoon goed kunnen koelen zonder al die kunstgrepen.
Er rijden er tenslotte zat van rond die dit probleem niet hebben,dan zou dit voor alle peugeot's van dit type gelden.

primera p11 0

12 jaar

Onder normale omstandigheden zijn er ook geen problemen, en ik denk dat veel 307 HDI-rijders alleen onder normale omstandigheden rijden.
Het gaat om een hele zware belasting, en dan blijken er wel meer te zijn die moeite met koelen hebben. Bij mij kwam de auto niet in het rood, maar wel er tegenaan. Ik wil gewoon geen kapotte koppakking op de route de soleil.

andreetje 0

12 jaar

ik denk dat de adviezen primera de enig juiste en de andere zaken over vroeger ed.zijn op de moderne auto'' ivm allerlei electronica niet meer van toepassing omdat allerlei zaken afhankelijk zijn van de juiste temperatuur.
succes

antoonio 60

12 jaar

Ik zou de radiateur vervangen,maar toch ook het systeem laten controleren.
Want als tie bijna tegen het rode aanstaat en je stopt en laat de motor draaien,dan meot je de fan's echt allebei horen loeien.
Als je naast de auto staat bijv ter hoogt van de tankdop,dan moet je de wind van de fan's langs de benen voelen,zo hard draaien ze in de hoogste stand.
Dat heb je nog steeds niet bevestigd,ook moet bij tegen het rood aanlopen de airco automatisch uitgegaan zijn,dit i.v.m. het feit dat alle koeling nodig is voor de motor,dit is een beveiliging die inkomt.
Is dit niet het geval klopt er iets niet met de fan's of de aansturing hiervan,of hij word niet gewoon niet te heet.
ik heb zelf peugeot gereden en trok er paardetrailers en caravan's mee,bij echt hete motor hoorde je de fan's zo hard loeien dat ik dacht dat tie op zou stijgen.
Dat loeien valt echt op.

primera p11 0

12 jaar

Primera, die fan voorin doet het echt, dat had ik al eerder gemeld (9 april 20:01). Je kunt het inderdaad niet missen als deze draait.
Het is me nog nooit opgevallen dat de airco uitviel.
Wij trekken ook regelmatig een paardentrailer, en ook met de caravan vormt Nederland geen probleem. Het gaat echt over zeer zware omstandigheden: volle bepakking, 1300 kg caravan erachter, 4-5 personen in de auto, 30 graden buitentemperatuur en bergop. Dan is er nog geen direct probleem, maar de meter loopt te ver (tegen het rood) op naar mijn zin.

Voor de Peugeot had ik een Avensis 1.9 turbodiesel en die gaf veel meer problemen qua temperatuur. Veel slechtere auto dan de Peugeot vind ik.

andreetje 0

12 jaar

Dat van die avansis klopt,maar na de modificatie aan de kop behoorde dit tot het verleden,zat ook coulance op tot 150.000km.
ik hamer zo op die fan's omdat het namelijk echt opvalt als ze op de hoogste stand draaien.
Daarom denk ik namelijk dat ze dat bij jouw niet doen,vandaar het warm lopen.

primera p11 0

12 jaar

De Nissens warme-landen radiateur is geplaatst. Verder is de distributieriem vervangen (had niets met dit probleem te maken; gewoon onderhoud), en preventief ook de waterpomp.
Nou maar afwachten!

andreetje 0

12 jaar

Mooi zo, bedankt voor de feedback.

Hans4040 1285
badge vip badge

12 jaar

ik heb een afspraak gemaakt bij de dealer om de koelvloeistof(evt reinigen) te vernieuwen en tevens de airco te controleren en evt onderhoud wat nodig is en daarna eenskijken hoe hij het dan doet zodra ik iets meer weet
zal ik hetalsnog vermelden

antoonio 60

12 jaar

antoonio,

het probleem van Andreetje is opgelost.
Aangezien jij bent ingebroken op dit topic, sluiten wij deze nu.
We kunnen het niet eindeloos laten doorlopen en adviseren jou een nieuw topic te starten voor jou probleem.

Moderator Problemcar

Hans4040 1285
badge vip badge

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.