Tijdens mijn vakantie, waarvan ik net terug ben, merkte ik dat de auto regelmatig moeilijk in de eerste versnelling gaat.
Net voor de vakantie is door de dealer een cilinder vervangen, zie http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
Uit berichten op het forum dacht ik op te maken dat dit schakelprobleem mogelijk komt doordat het schakelmechaniek niet helemaal goed is afgesteld.
Ik ben teruggegaan naar de dealer maar die zegt:
1. Deze auto heeft geen schakelmechniek waaraan iets kan worden afgesteld.
2. De auto ontkoppelt niet goed. Hier heeft de eerste versnelling het eerste/meeste last van.
De dealer adviseert om de versnellingsbak open te maken en te kijken wat er aan de had is, waarschijnlijk drukgroep vervangen.
Ik ben een beetje verbaasd hierover. Kloppen punten 1 en 2 hierboven?
De drukgroep is begin 2011, dwz 30dkm geleden, (elders) vervangen. Die hoort toch veel langer mee te gaan.
Wat kan ik nu het beste doen?
Laatste 8 cijfers van het chassisnr: 81425339
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
het zo goed kunnen dat de zoek kanten van de tandwielen van de eerste versnelling beschadigd zijn waar door hij er niet goed in gaat.
als hij niet erin wil laat de koppeling een tikje op komen en kijk of hij er dan wel in gaat als dat zo is is dat de oorzaak.
ik hoor je niet over problemen bij zijn achter uit dus dan zal de koppeling goed vrij komen.
groetjes jan.
Dank voor je reaktie. Ik heb het meteen even getest.
Nee, het helpt niet om de koppeling een tikje op te laten komen om hem in de eerste versnelling te krijgen.
Wat meestal wel helpt als hij niet in de eerste versnelling wil, is om de pook even in door positie van de tweede versnelling te halen (terwijl ik de koppeling volledig ingedrukt houd). Zegt dat misschien nog iets?
Ik heb inderdaad niet echt een probleem met de achteruit, al valt hij daar bij het laten opkomen van de koppeling af en toe wel eens uit. En dat is volgens mij al jaren zo.
12 jaar
nou dan zit het niet in de koppeling hoor.
door hem eerst in de 2 te doen verdraaien te tandwielen en dan verdraaid de eerste ook en dan gaat hij er wel in.
dus het zal echt zover hier vandaan te beoordelen in de errste versnelling zelf zitten.
of je daar de bak voor moet laten demonteren zal je zelf moeten beslissen.
groetjes jan.
Bedankt. Ik doe het er voorlopig wel even mee.
De versnellingsbak moet er nog een keer uit om een lekkende krukas keerring te vervangen. Misschien dat ik er dan eens naar laat kijken, of een revisie bak laat monteren.
12 jaar
Heeft de mastercilinder misschien ook een probleem? Het vervelende van het probleem is dat de remvloeistof die de koppeling bedient vrijwel nooit ververst wordt. Om de twee jaar wordt als het goed is de remvloeistof voor de remmen zelf ververst. Als je geen oopdracht geeft om ook de vloeistof voor de koppeling te vervangen dan gebeurt dit niet. Je kunt er dus donder op zeggen dat als de slave het opgeeft, de master ook aan zijn eind is.
12 jaar
Toen mijn koppeling het niet/nauwelijks deed, zie http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i..., heeft de dealer aangegeven dat de slave cilinder defect was. Over de master heb ik ze niet gehoord dus ik neem aan dat die goed was.
Kan mijn probleem met de eerste versnelling evt ook aan de master cilinder liggen? En kan ik iets aan de master cilinder controleren?
12 jaar
Als de master ook aan zijn eind is kan er remvloeistof verdwijnen en lucht in het koppelingssysteem komen. Met als gevolg dat de koppeling niet geheel vrij komt. En dus de eerste versnelling moeilijk in te leggen is. Hou het niveau van het remvloeistof potje goed in de gaten. Als dit niveau relatief snel afneemt, dan weet je wat er aan de hand is.
12 jaar
Bedankt. Het niveau van de remvloeistof is nu ok, maar ik zal het extra in de gaten houden.
12 jaar
Is de olie van de bak al eens ververst? Verse olie zou het schakelen ook wel eens kunnen versoepelen.
12 jaar
De koppelingsset is begin 2011 vervangen, dus toen is ook de bakolie ververst.
Ik ben er redelijk van overtuigd dat het een mechanisch probleem is in de bak.
12 jaar
bediening was dacht ik met stangen
daar zitten rubbers op en aan die mogelijk teveel spelling hebben waardoor hij hem niet ver genoeg door douwt
kan ook zijn dat er al nieuwe type is met kabel maar dat kan ik van hier niet zeggen
als laatst kan inderdaad in de bak de synchromeshring beschadigt zijn
wat ik bij elke auto doe is bij terugschakelen
eerst zijn 2 pakken en dan pas 1
soms wil achterruit en dan 1 ook lukken
simpel gezegd probeer met motor af in alle versneling elk mogelijke situatie te maken
en ook met lopende motor
kijken of je verschil kan merken
er dan wel vanuit gaan dat koppeling volledig ontkoppelt is
Met de motor af kan ik de pook vrij soepel door alle versnellingen heen halen. De eerste keer naar de eerste versnelling gaat misschien iets stroef maar daarna geen probleem.
Als ik rijd dan gaat het wat minder soepel. Bij het terugschakelen naar de eerste versnelling moet ik of kracht zetten om hem erin te krijgen of (hij gaat wel soepel maar) hoor ik een krggg-geluid. Het leek nu niet echt te helpen om de pook eerst door de positie van de tweede versnelling te halen.
Is hier iets uit af te leiden?
De bediening in mijn auto heeft overigens geen stangen maar een kabel.
12 jaar
als andere versnellingen wel soepel gaan als je motor loopt
dan wordt de koppeling goed ontkoppelt
zoals ik het lees/hoor zou ik zeggen dat de synchromeshring defect is van je 1ste versnelling
het beste zou dan een nieuwe bak of bakrevisie kunnen zijn
Ik heb ondertussen een tweedehandsbak gevonden en laten monteren. Ik schakel weer lekker soepel.
11 jaar
nou prima toch en mooi om telezen.
groetjes jan.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar