Gisteren mijn auto van de garage teruggehaald, moest een nieuwe koppakking in, dus gelijk waterpomp en distributieriem vernieuwd kosten 750 euro.
Had eigenlijk gehoopt dat mijn auto weer helemaal goed zou rijden omdat ik dacht dat het probleem alleen de koppakking was, maar dat doet die dus nog steeds niet jammer genoeg..
Op zich rijdt hij goed op benzine, het enige wat ik er aan op kan merken is dat de toerenteller soms rond de 1500 toeren hangt als ik een tijdje flink gas heb gegeven. Ook merkte ik vanochtend toevallig dat de toeren heel laag werden in stationair na een lange rit. Dit was op LPG maar bleef hetzelfde toen ik overschakelde naar benzine. Bij starten was dit probleem er nog niet en liep die rond de 1000 toeren.
Op LPG is het een heel ander verhaal en loopt hij veel slechter, slecht stationair, moet veel gas geven om weg te komen en hoor hem soms ook stotteren waarbij het ijzeren stuk wat in mijn luchtinlaat verwerkt zit voor het gas te injecteren klappert (het is eerder wel eens voorgekomen dat deze er helemaal tussenuit gevallen was door het klapperen) Dit stotteren gebeurt bij lage toeren, maar ook bij de combinatie hoge versnelling en hoge toeren (+- 2500 - 300 toeren. Ook kom ik meestal niet hoger dan 100km/u (3000 toeren) op lpg. Soms haal ik 110 en een hele enkele keer 120.
Het gasklephuis was al schoongemaakt en de spoel van de lpg installatie is ook vervangen.
Iemand enig idee wat het kan zijn? voor morgen heb ik in ieder geval op de agenda staan de stappenmotor schoonmaken, wat denk ik het probleem van stationair lopen een beetje moet oplossen.
Alle hulp wordt zeer gewaardeerd!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
[quote=wesley91]Alle hulp wordt zeer gewaardeerd![/quote]
Feedback ook....
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
Hoe was de toestand van de kleppen in de kop ?
Map sensor slangetje lek , valse lucht ?
Zijn de kleppen wel gesteld? Valse lucht ergens? Hoe zijn de bougies? Zitten er LPG bougies in (Bosch FR78X)? Hoe zijn de bougiekabels?
11 jaar
Bedankt voor alle reacties.
Heb net even de garage gebeld en die zei dat de kleppen goed waren en er een compressietest uitgevoerd is. Stellen zou niet nodig zijn want het zijn hydraulische kleppen.
Map slangetje is nagekeken en die zag er goed uit. wat me wel op viel is dat ik een GM map sensor heb en dat toen ik er in keek (waar het slangetje aangesloten is) ik niet een volledig rondje zag maar meer naar een maanvormig achtig iets. Het kan ook vuil zijn maar dat moet ik nog even goed kijken.
Valse lucht kan ik ook niet vinden. Alles zit goed aangesloten en ik zie geen scheuren of voel ook geen lucht ergens trekken als de motor loopt. De motor loopt als die koud is redelijk goed, hoe langer ik rij hoe slechter die gaat rijden. Dan zou het toch lijkt mij niet met valse lucht te maken hebben.
Wat me vanochtend ook is opgevallen is dat de temperatuursensor ook erg schommelt, vooral als die stationair loopt wordt hij warm en op de snelweg wordt hij kouder.
11 jaar
Wesley; Dat onderdeel van GM is betrouwbaar !! Je zegt slangetje ziet er goed uit. Wel rondom goed bekeken? Dat slangetje is al meerdere malen langs geweest als oorzaak van slecht draaien van de motor .
De ecu past de inspuiting aan naar de stand van de gaskleppotmeter in combinatie met het inlaat -vacuum.
Een van de twee afwijkend en het probleem is daar.
Deze motor heeft geen luchtmeethuis daar hoef je dus niet naar te zoeken. Weer een geluk!
Verder het gasklephuis reinigen met speciale reiniger kan ook nooit kwaad. Geen schuurmiddelen gebruiken hooguit een kwastje . Ook met draaiende motor wat op laten zuigen en dan de motor stilzetten om het in te laten werken.
Succes.
Je garage verkoopt kletskoek. Deze motor heeft zeer zeker geen hydraulische klepstoters, maar gewoon simpele tuimelaars met stelschroeven. Heb er zelf namelijk ook een....
Wat je wel eens kunt testen: Spuit eens met een plantenspuit water over je bougiekabels en bobines terwijl de motor draait. Als je vonken zien of je motor slechter gaat lopen, dan weet je dat je daar een probleem hebt.
11 jaar
Vandaag eindelijk de stappenmotor er uit gehaald. Hij gaat heel erg stroef, heb hem ingespoten met wd40 induwen gaat wel maar uittrekken gaat bijna niet. Ook geen echt duidelijk verschil merkbaar. Heb de test met de plantenspuit gedaan en geen vonken of iets gezien. De bougie kabels zijn ook pas vervangen. Heb ook een andere test gedaan waarbij je de kabels van de bobine af trekt terwijl de motor loopt. Wat me opviel was dat als ik de kabel er bij de ene bobine er af trok hij slecht gaat lopen terwijl hij bij de andere bobine helemaal uitvalt.
Ook het slangetje van de stappenmotor nog een keer bekeken deze is echt gewoon goed heb hem er helemaal af gehad. Heb nog even een foto gemaakt van wat ik zag in de stappenmotor
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/163...][img]http://img163.imageshack.us/img163/9915/...[/img][/url]
Weet iemand of dit gat in de vorm van een maan normaal is?
11 jaar
Dat op de foto is toch een MAP sensor?
11 jaar
Ja, dit is een MAP-sensor. De stappenmotor zit achter in het gasklephuis.
11 jaar
Sorry heb de namen door elkaar gehaald... Heb de stappenmotor ook er af gehad en schoongemaakt, zelfde verhaal voor de potentiesensor. Auto liep eventjes paar minuten goed stationair. Maar na even rijden weer hetzelfde verhaal. Wil binnenkort kijken of ik ergens alle sensors van een sloopauto kan krijgen vervang ik alles even.
11 jaar
Liep de motor voor het vervangen van de koppakking wel goed?.
Zo ja,dan terug naar garage en garantie claimen.
11 jaar
Sorry voor de late reactie, zie nu pas dat er gereageerd is..
Hij liep voor de koppakking nog slechter.
Heb eindelijk een sloopauto gevonden en heb vandaag verschillende dingen vervangen, helaas nog geen resultaat...:
- Gas potentie sensor
- stappenmotor
- gasklephuis
- toerentalsensor
- lambda sensor
- map sensor
Heb ook een paar weken geleden LPG Bougies erin gezet, sinds dien heb ik geen last meer van het klapperen in de luchtinlaat.
en ben ook gelijk nog bij een andere garage langsgegaan en heb gevraagd over het stellen van de kleppen, maar deze heeft toch hydraulische kleppen.
Motor blijft nog steeds op toeren hangen rond de 1500 - 2000 toeren als je even rijd op benzine, en op lpg rijd hij alsof die te weinig gas krijgt.
Ook gaat de temperatuurmeter één streepje boven het gemiddelde, t/m het 4de streepje op de temperatuurmeter (zie foto)
Op de snelweg is die meestal of helemaal in het midden of er onder, en in de stad meestal rond het 4de streepje. De fan slaat niet altijd aan.
Zou dat misschien met het probleem te maken hebben of heeft of heeft iemand nog een idee?
[url=http://postimg.org/image/6xs6oc5fr/][img]http://s7.postimg.org/6xs6oc5fr/00000000...[/img][/url]
11 jaar
Een 97er 1.6e K7M motor heeft zeer zeker GEEN hydraulische kleppen...... Haal het kleppendeksel er af en je ziet dat ik gelijk heb!!!
11 jaar
Heb je de pakking van het gasklephuis al eens vervangen? Kun je de stappenmotor bewegen?
11 jaar
De pakking van het gasklephuis ziet er nog perfect uit. Is er ergens waar ik kan zien wat mijn motorcode is?
Merkte trouwens vanochtend een verschil, op benzine rijd hij een stuk fijner en het hangende toerental probleem is nu weg. Alleen nu valt het toerental bijna helemaal weg bij het indrukken van de koppeling en valt hij uit met koude motor als het toerental zo laag wordt. ( zowel op lpg als op benzine)
Zal van het weekend even kijken naar de stappenmotor. En lees net ook dat je de stappenmotor opnieuw moet inleren door de accu 15minuten te ontkoppelen, zal dat vanavond even doen.
11 jaar
Motortypeplaatje zit bevestigd in de buurt van de peilstok voor op het motorblok/carterrand.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar