hallo allen. heb een C 180 aangeschaft, W 202, 220.000 Km. Perfecte auto afgezien van enkele minimale roestpuntjes. Maar er zit een raar geluid in de motor (?) Het hoort als een versleten lager. Het geluid verandert niet als de motor meer toeren maakt en verandert ook niet als ik de koppeling intrap. Ook tijdens het rijden blijft het geluid hetzelfde, ongeacht de snelheid van de auto. Mijn eerste vermoeden is een defect toplager. Iemand hier ervaring mee ?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Geluid blijft hetzelfde , maar de frequentie ook , gaat niet mee met toerental ?
exact kaleido 1 .. het vreemde geluid blijft hoorbaar op dezelfde frequentie. Als ik dicht langs een vangrail rij waar je de reflectie van het geluid duidelijk kan horen blijft het geluid op dezelfde frequentie hoorbaar. Ik zelf zit te denken aan toplager of de lagering van de as vanaf het toplager richting versnellingsbak. Wat denk jij ?
11 jaar
Dat lager gaat sneller of langzamer draaien , afhankelijk van je toerental , dus frequentie veranderd.
Als je stil staat is het geluid er dan ook ?
daar heb je gelijk in kaleido 1, dom van me. Het geluid is er ook als de auto stilstaat. Ik zal hem morgen eens op de brug zetten en proberen te localiseren waar het geluid nou precies vandaan komt in de motor. Ik meld je mijn bevindingen dan even, OK ?
11 jaar
@ kaleido 1 : vandaag de auto op de brug gehad met draaiende motor en aan de onderzijde geluisterd. Het "lawaai" blijkt van de voorzijde van de motor te komen. Inderdaad verandert de frequentie van het "lawaai" iets met een wisselend toerental van de motor maar niet evenredig. Een stijgend toerental geeft geen harder "jankend" of rammelend geluid. Een lager lijkt me dus hier niet de boosdoener.
Tot mijn verrassing hoorde ik het meeste "lawaai" toen ik recht voor de grill stond. Zou het een kettingspanner kunnen zijn ? Of wellicht toch de speling tussen visco-koppeling en bevestiging op de poullie, een ander onderwerp van mij op dit forum waarop je ook al op hebt gereageerd geloof ik. De multieriemspanner heb ik niet gecontroleerd, maar dat is wellicht ook een optie ?
11 jaar
Gerrit; even de motor laten draaien ZONDER multiriem . Kan je al een aantal wielen en appendages uitsluiten . Riemspandemper en ophanging hiervan komen vaak voor als lawaaimakers.
Succes.
@ Punt : dank voor de tip. Ik neem aan dat het zonder multiriem laten draaien geen kwaad kan ( voor korte tijd). Ik ga dat komend weekend even proberen en post hier dan mijn bevindingen.
11 jaar
[quote=Punt]Gerrit; even de motor laten draaien ZONDER multiriem . Kan je al een aantal wielen en appendages uitsluiten . Riemspandemper en ophanging hiervan komen vaak voor als lawaaimakers.
Succes.[/quote]
Ik wil het advies van Punt uitvoeren, maar is er iemand die mij een plaatje van de poullies waar de multiriem overheen loopt kan verzorgen ? Waterpomp, dynamo en stuurbekrachtiging lijkt me duidelijk, airco is niet aanwezig. Waar zit precies de spanner ? Een vooraanzicht van de motor zou erg welkom zijn. Heb al wat sites bezocht maar nog nix gevonden. De MB ster is qua gegevens erg spaarzaam denk ik.
10 jaar
Gerrit,
hier boven staat de route van de riem, afhankelijk van de uitvoering van de auto.
Met AC, zonder AC, met of zonder extra geleiderol.
@ iedereen : dank voor de afbeelding van de route van de multiriem. Voor mij is de afbeelding links boven van toepassing. Verassend om te zien dat de waterpomppoullie van slechts twee kanten wordt aangedreven en niet half of ¾ wordt omrondt. Vandaag de auto thuis weer op de brug nog eens goed onderzocht. En wat blijkt ? Het 'vreemd geluid" waarmee dit item is gestart is opgelost. Het is inderdaad, en gelukkig maar, een defecte viscokoppeling. Deze ga ik vervangen.
Wat me nog wel even bezig houd is de vraag hoe ik de multiriem kan ontspannen om hem eventueel te kunnen vervangen, maar dat vind ik ook nog wel uit.
10 jaar
De spanrol (T) heeft in het midden een boutje;
Zet daar een passende ringsleutel op en duw de rol tegen de spanrichting in.
@ Hans. dank voor je info ! Vraagje nog..moet ik dit item nu ook afsluiten ??
10 jaar
weet u zeker dat de vrijloop van de dynamo niet vast zit en dit geluid veroorzaakt??
Bericht ons maar even als het gelukt is.
Dat is voldoende.
mvg,
Hans
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz C-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar