Eens kijken of mijn ervaringen tot een evt. oplossing leid.
Gisteren had ik met mijn audi a3 bj. 1998, automaat vier versnellingen, type 01M een zeer vreemde ervaring.
Ik was onderweg naar vrienden toe, en op de snelweg reed ik een tijdje al 120. alle versnellings cijfers/letters waren al gauw allemaal rood uitgelicht, geen idee wat dat betekent. toen ik ongeveer 10 minuten 120 had gereden, ging de bak in noodloop, wat resulteerde in hoge toeren. ik heb daarna keurig een tijdje 80 gereden achter een vrachtwagen. na ongeveer een kwartier schakelde de bak vanzelf weer in de hoogste versnelling en de markering op het dashboard ging terug naar alleen de "D" verlicht.
Dit duurde niet lang want al gauw waren alle letters en cijfers weer geheel in het rood verschenen op mijn dashboard. later op de dag reed ik terug en hield me keurig aan 100 km/h. de hele weg terug geen centje pijn gehad met de bak, behalve dat weer alle cijfers/letters allemaal weer rood verlicht waren.
Is er iemand die ook maar het kleinste idee heeft wat er nu aan de hand kan zijn ?
Bij voorbaat heel hartelijk dank !
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als dit gebeurt is het wijs om de auto even uit te laten lezen en om de versnellingsbak olie te laten peilen.
Dit fenomeen kan meerdere oorzaken hebben, uitlezen biedt vaak snel en makkelijk uitkomst.
Ik heb geprobeerd om afbeeldingen toe te voegen, maar dat lukt niet. Ik zal ieder geval kijken hoe het met de olie staat. De auto is uitgelezen bij de dealer, en komt met 7 a4,tjes storingen terug, waarvan de meesten sporadisch. Ik kan ze allemaal neerzetten hier, maar het zou fijn zijn als ik de afbeeldingen zou kunnen uploaden.
9 jaar
Ga toch zelf de storingen neer zetten hier, misschien komt iemand er dan uit.
00283 035
ABS toerental sensorlv-g47
00283 016
ABS-toerental sensor lv-g47
signaal buiten toleranties
Sporadisch
Volautomatische airconditioning
4 storingen/aanwijzingen herkend.
00604 030
potentiometer-stelmotor van luchtinlaatklep g-113
onderbreking/kortsluiting met plus, sporadisch
00779 030
voeler buitentemperatuur g-17
onderbreking/kortsluiting met plus
01206 027
signaal voor tijdsduur contact uit onaannemlijk signaal, sporadisch
01273 017
aanjager ventilatie v2, regelverschil, sporadisch
centrale vergrendeling
3 storingen/aanwijzingen herkend
0955 009
sleutel 1 adaptiegrens overschreden
0956 009
sleutel 2
adaptiergrens overschreden
01367 035
uitschakeling pomp voor centrale vergrendeling
01314 049
motorregelapparaat
geen communicatie, sporadisch
01316 049
regelapparaat remsysteem. geen communicatie. sporadisch
ABS Mark 20IE
3 storingen/ aanwijzingen herkend.
00529 035
toerental informatie ontbreekt. sporadisch
00545 031
motor/versnellingsbak elektrische verbinding. onderbreking/ kortsluiting met massa. sporadisch
01312 049
databus aandrijving
simos inspuit en ontstekingssysteem. 1 storingen/ aanwijzingen herkend.
00635 037
verwarming lambdasonde voor katalysator defect
automatische versnellingsbak 01M. 6 storingen/ aanwijzingen herkend
00518 016
gaskleppotentiometer g69 signaal buiten toleranties. sporadisch.
Uitgelezen bij de dealer/ vagcom v19.47.00 18/01/2013
audi a3 1997>
1998 (W)
Limousine
AEH 1,6 L Simos / 74kw.
Hopelijk kan iemand er iets mee.
9 jaar
is er Niemand die er iets zinnigs van vermelden kan ?
9 jaar
regelapparaat remsysteem. geen communicatie. sporadisch
ABS Mark 20IE
3 storingen/ aanwijzingen herkend.
00529 035
toerental informatie ontbreekt. sporadisch
00545 031
motor/versnellingsbak elektrische verbinding. onderbreking/ kortsluiting met massa. sporadisch
01312 049
databus aandrijving
Deze storingen zijn het probleem waardoor je bak in noodloop gaat want er ontbreekt info voor de bak en dan weet de bak niet in welke versnelling e.d. hij moet gaan want de actuele snelheid e.d. ontbreken
De vraag is nu alleen welk regelapparaat deze storingen zeggen en wie wie de schuld geven.
Stel bv de abs en de motor zeggen samen dat ze de bak niet zien dan weet je dat het aan de bak of de bedrading hiervan ligt als voorbeeld.
Als je beetje handig bent dan kijk eens naar de stekkeraansluiting op de versnellingsbak, komt nog wel eens voor dat hier bakolie inloopt en anders wordt het storing zoeken en wat ook nog kan in ergste vorm is het regelapparaat van de bak stuk maar dat is nu nog gissen.
Communicatieproblemen zitten inderdaad regelmatig in de stekkerverbinding op de bak.
Controleer voor de zekerheid ook de hoofdzekeringen, die zitten bij de A3 volgens mij boven op de Accu in het plastic doosje naast de +pool, het zijn een soort stripjes. Kijk goed of ze niet geoxideerd zijn, haal ze desnoods los en maak ze schoon.(wel de accu loshalen dan)
Wat je ook nog kan controleren is de dikke massakabel die op de versnellingsbak geschroefd zit, (meestal aan de bovenkant)
Als deze slecht contact maakt door een breuk of oxidatie dan gaat de versnellingsbak ook vreemde dingen doen, soms is het zelfs handig om er even een extra massakabel bij te leggen van de bak naar de carrosserie.
Hallo,
Ik heb diverse forums een gelezen op mijn problemen, en overal komt eigenlijk hetzelfde uit: verbindingsproblemen op electrisch vlak, d.w.z. oxidatie, kabelbreuk etc.
Daarop heb ik besloten om alle zekeringen maar eens te vervangen, en ik moet zeggen, het gros van de zekeringen waren geoxideerd !
de problemen zijn nog niet opgelost.
Kosten tot nu toe: 39 euro voor het uitlezen en 14 euro voor de zekeringen.
Groet Bert.
9 jaar
Dan is het zaak om ook alle kabelverbindingen op de bak schoon te maken
De kabelverbindingen en massa verbindingen ga ik controleren op oxidering, want nogmaals uitgelezen te hebben, en de aanwezige storing definitief gewist te hebben, komen er 5 storingen terug.
00779
voeler buitentemperatuur (g17) 30-00 onderbreking/kortsluiting met plus.
00635
verwarming lambdasonde vóór katalysator 37-00- defekt
01316
remmenregelapparaat 49-10-geen communicatie-geregeld
01315
versnellingsbakregelapparaat- 49-10-geen communicatie-geregeld
00557
drukschakelaar stuurbekrachtiging (f88) 29-00-kortsluitng met massa
We zijn weer een stuk wijzer.
Graag commentaar of toevoeging
Groet Bert
9 jaar
Lambdasonde is een storing om ook even op te lossen, en de drukschakelaar van de stuurbekrachtiging ook, deze kan er voor gaan zorgen dat het stationair toerental niet stabiel blijft.
Vandaag dus met de auto aan de gang geweest, en eronder gekeken, en stond er echt met stomme verbazing te kijken, want de twee storingen over de lambdasonde en de buitentemperatuur voeler bleven terug komen. de lambdasonde zat er gewoon niet op !
en op de plaats van de sonde was een bout ingeschroeft, dus geen wonder dat dat bleef terug komen.
9 jaar
Ik heb wellicht de oorzaak gevonden voor het noodloop probleem.
Als ik de verwarming/airco totaal uitschakel, is er niks aan de hand, ook niet als ik een 250 km tripje maak door het land, waarbij ik diverse snelheden heb gereden voor een geruime tijd.
Zodra ik de verwarming/airco weer inschakel, kan je er op wachten dat ie in de noodloop gaat.
Zou dit apparaat storing veroorzaken op zichzelf, of zit er dan een storing buiten het bedieningspaneel ? Bijvoorbeeld in de ecu of iets anders.
Heeft iemand hier ervaring mee, of hoe te handelen nu ?
alvast bedankt, Bert.
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A3 of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar