Ik heb het al vaak gelezen en vrees dat wij nu aan de beurt zijn, een kapot 2-massa vliegwiel.Moeten dit oplossen ivm garantie en zit te denken om een gewoon SDI koppelingset te monteren.Zijn er naast Harrie Noorman al meer mensen die hier ondertussen al ervaring mee hebben?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
heb hier zelf geen ervaring mee, maar schijnt prima te passen.
heb wel evaring met kapotte vliegwielen(3x).
dus ik houdt me ook aanbevolen voor ervarings van anderen.
Nou Arie, ik heb even op de site gezocht en kwam zo aan het telefoonnummer van Harrie Noorman en die heeft destijds een complete set (koppelingset en vliegwiel) bij een VW sloperij gevonden en dit er op gezet.Het loopt perfect en heeft ondertussen een reis naar Frankrijk gemaakt en zo'n 60.000 km gereden.Denk dus dat wij dat ook maar moeten doen, gezien de ervaringen met de 2-massavliegwielen.
Nu het volgende probleem: welk vliegwiel zou hier passen.Origineel is er alleen maar een 2-massa vliegwiel leverbaar, ook voor de SDI.Weet iemand wat er dan wel zou moeten passen?
van de golf/vento 1.9d? maar dat gaat volgens mij nooit passen.
Was het niet de SDI koppelingsset en vliegwiel van een caddy/inca die past???
Anders, de troep uitbouwen, naar de onderdelenboer en het daar ter plaatsen in zijn magazijn uitpuzzelen.
Harry en Arie, de Caddy past niet.Het koppelinghuis van de Polo is kleiner en dan past het dus niet.De diameter van de 2-massavliegwiel is 25 cm en die van de Caddy is 27 cm.Ik begrijp van een sloperij die er ervaring mee had, dat alleeen de koppeling van een Polo zelf past.En er zijn wel degelijk origineel ook Polo diesels afgeleverd met een gewoon vliegwiel.Alleen heb ik geen sloperij kunnen vinden die er nog een had liggen.Ook origineel kan men niet zien aan de nummers of het een 2-massa vliegwiel is of een gewoon.Dus een nieuwe gewoone bestellen kan dan ook niet.Of er moet hier iemand zijn die dat wel weet.Maar zal dus wel uitdraaien op een nieuw 2-massa vliegwiel vrees ik.Ik heb nog 1 ijzertje in het vuur, maar dat hoor ik morgen.
Siem, wat is de motorcode, ben ffe aan het zoeken geweest, en er zijn 2 types versnellingsbak bij de diesels, namelijk de bak met de hefboom aan de achterzijde (zoals golf 1 en 2) en bakken met de koppelingshefboom in het vliegwielhuis.
Bij de eerste gaat een vliegwiel en de koppelingsset van een golf2 er volgens mij in, maar deze heeft waarschijnlijk zelf al geen 2 massa vliegwiel. Zou hem eens vergelijken moeten dan. Ben hier al aan het struinen geweest maar heb er helaas geen eentje om je de maten door te geven.
Dat andere type bak is mij niet veel van bekend, behalve dat de constructie ook in een aantal benzine auto's zit.
Als ik de onderdeellijst nakijk zie ik wel een aanmerkelijk prijsverschil tussen de vliegwiellen voor de dieseltjes met bakuitvoering 2, en dit zegt waarschijnlijk al genoeg over de uitvoering (2 massa of massief)
De goedkoopste is onderdeelnummer 028.105.269.L voor motorcode AGD, de duurste eindigd op K en is voor motorcode AEF
Harry, motorkode is AEF.Bouwjaar 1999.
Moet het vliegwiel, koppeling en drukgroep hebben uit een polo met AGD, AHG of AKU motor, de laatse 2 zijn de 1.7 diesels. Als ik de onderdeellijst nakijk lijkt het er op dat dat past in deze uitvoering van het kopelingshuis. Op deze vliegwiel zit een koppeling met een diameter van 190 mm, terwijl jij daar nu 175 hebt.
De prijs van dit vliegwiel is minder dan de helft dan van het type dat jij daar hebt (2 massa)
Kunt natuurlijk morgen eens kijken of er een dealer in de buurt is die een vliegwiel van een van bovenstaande motoren heeft liggen....
als je onder dat 2massa vliegwiel uitkan siem, zou ik dat doen.
als het met een nieuwe massavliegwiel voorgoed de wereld uit was, was het niet erg.
maar, het komt weer. dat kan ik garanderen. had hier een polo uit diesel uit 98 die heeft de 2 e er al in binnen een ton aan kilometers!!
en eentje uit 97, die draait nog steeds na vervanging, wat me nog meevalt want die zit er al 2 jaar in.
Dealer geeft aan dat als wij een originele 2-massa set bij hen bestellen dit bij mogelijk defect gaan, dit ALTIJD onder volledige gatrantie wordt vervangen door hen.Natuurlijk is dat prettig, maar ik wil eigenlijk voorkomen dat de klant dit weer treft.
ik las even mee met jullie..
feitelijk gezien heeft een 2-massa vliegwiel natuurlijk wel een doel! deze zit er niet voor niets op, hij vangt wel bepaalde trillingen op..
persoonlijk zou ik gaan voor een nieuwe, waarschijnlijk maakt de klant een defect 2-massa vliegwiel niet meer mee. ook zou het goed kunnen dat er inmiddels verbeterde versie's in omloop zijn dit zou je na kunnen vragen...
paul,
Heb niks kunnen vinden en een nieuwe besteld.En ja hoor....even later een telefoontje van een VW-Sloperij die er toch een had liggen.Die is dan maar voor de volgende klant.
Voor de goede orde: Harry heeft gelijk, maar dat laat ik nog wel even weten als ik de sloopdelen binnen heb, het is inderdaad een Polo diesel met AGB kode.Maar ook de ASX is hetzelfde want deze krijg ik nu van de sloperij opgestuurd.Volgens de onderdelen catalogus is de koppelingset van de ASX en AGD hetzelfde, dus zal dit vaste vliegwiel ook dezelfde zijn.
Dus voor wie bij een volgende probleem met een 2-massa vliegwiel wil experimenteren , je moet dus een koppeling met vliegwiel hebben van 1 van deze motorkodes.
ik heb de motorcodes genoteerd, mocht ik hier weer zo'n polo hebben dan zal ik het zeker proberen.
Om even terug te komen op het laatste antwoord
van P. Kelder, vangen de veren van de koppelings-
plaat niet dezelfde trillingen op want in de koppelings-
plaat van een 2 massa vliegwiel zitten geen veren in.
19 jaar
trillingen worden alleen opgevangen door een 2-massa vliegwiel niet door de koppelingsplaat!
paul,
Jongens, we hebben uiteindelijk toch een gewoon vliegwiel met dito koppelingsset gemonteerd.Kwam eigenlijk toevallig, want we hadden een nieuwe set 2-massavliegwiel besteld, maar toen we de onderdelen binnen kregen, was er wel een koppelingsset, maar geen 2-massavliegwiel bij.Ondertussen had ik de motorkodes van de gewone uitvoering gekregen en bij navraag bij de dealer had hij daar (motorkode ASX) een komplete set van vliegwiel tot en met koppelingsplaat van liggen en hebben we die opgehaald om in ieder geval eens te kunnen vergelijken.
Het bleek exact hetzelfde te zijn, alleen de bevestigingsboutjes van de vliegwiel waren anders en die hebben we toen ook nog opgehaald.(was een speciale sterkte!!)
Eindresultaat is gewoon goed te noemen.Trillingen zijn er nauwelijks en alles past verder perfect.
ha mooi siem, weer zo'n 2 massa kreng minder op deze aarde, en nou weten al de sitebezoekers welk setje er zonder problemen in gemonteerd kan worden.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar