Kan iemand ons op het spoor zetten voor het volgende probleem: de achterwisser werkt niet. Bedrading is heel. Constant plus ( geel/zwart) is aanwezig, schakelspanning ( geel/groen) werkt en massa (bruin) is ook Ok. De blauwe aansluiting werkt ook (sproeier). Motor is goed. Deze werkt met een losse accu, maar het frappante is wel dat de + en massa dan net andersom aangesloten zijn. De stekker past uiteraard maar op 1 manier. Ook is de bedrading in de linker bovenhoek al gecontroleerd. Iemand 'n idee?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
schakelaar misschien stuk?
paul,
Mmmwahh, lijkt me sterk. Als je de schakelaar bedient, komt er 12 volt op de schakeldraad (geel/groen) bij de stekker. Zet je de schakelaar terug, blijft er wel een soort van "rest-spanning" staan van 5,5 volt. Misschien zegt je dat iets?
Zit er interval op?
[quote=Averdonk]Mmmwahh, lijkt me sterk. Als je de schakelaar bedient, komt er 12 volt op de schakeldraad (geel/groen) bij de stekker. Zet je de schakelaar terug, blijft er wel een soort van "rest-spanning" staan van 5,5 volt. Misschien zegt je dat iets?
Zit er interval op?[/quote]
volgens mij zit er geen interval op.. het is aan of uit..
paul,
De aansturing loopt via het wiswas/interval relais, die is verdachte nummer 1 geworden.
Leg dat eens nader uit, audia4. Inmiddels zijn we zover dat we zeker weten dat vanaf de schakelaar alles ok is. We hebben er al een schema bij en een verband met het intervalrelais kan ik op tekening wel zien, maar mis de logica. Het heeft met massa te maken volgens mij. Het probleem is het volgende: de geel/groene draad moet massa geschakeld worden om de wisser in te schakelen, maar de praktijk is dat er + (plus) geschakeld wordt op die draad. De achtersproeier werkt wel, maar ook die aansturing naar de wisser toe werkt niet. Het lijkt me dat de wisser moet gaan werken bij het inschakelen van de sproeier.
Verder hebben we gezien dat het intervalrelais in de onderste rij zit, tweede van rechts, voorzien met nr. 229. Dit moet 'm zijn dan? Deze hebben we even vervangen door 'n relais uit 'n golf 2 (19) maar gaf geen oplossing helaas..........
Zie graag je reactie.
Ben even in het schema gedoken; de wijze uit het oosten (paul) heeft gelijk..... Ik ging ook direct op het principe van een golf af met een los interval relais. Golf relais gaat dus niet werken zoals je al hebt ontdekt
De ruitenwissermotor is intern van een schakeling voorzien die de interval verzorgt. De blauw/paarse draad is verbonden met de sproeischakelaar en geeft een + signaal aan de ruitenwissermotor; resultaat 4x wissen.
Via de geel/groene draad wordt een + signaal gegeven, voor het inschakelen van de intervalregeling achterruitwisser. Spanning afkomstig van zekering 24 (25Amp), net zoals de blauw paarse. (dit is tevens de zekering van de voor ruitenwissers)
constant plus op de wissermotor komt van zekering 27 (15amp) en is draad zwart/geel
kortom, als de bedrading in de achterklep hieraan voldoet, en de massa in de steker (bruin) ook deugt zou de intervalregeling in de motor kaduuk moeten zijn. (even met belasting van een led spanningzoeker of draaispoelmultimeter zekerstellen, een digitale multimeter kan je belazeren omdat hij geen vermogen afneemt)
Je verhaal klopt helemaal, alleeen de praktijk niet. Met die interne interval waren we intussen ook al achter gekomen. We hebben ook even 'n andere Avant erbij gehad ( 1999) en ook deze schakelde via massa. Auto op contact - je krijgt spanning op geel/zwart - en met een led-tester konden we massa op geel/groen meten na het inschakelen met de schakelaar. Dus dit hebben we handmatig nagebootst op onze auto en het werkte. Keurig met interval. Alleen het verschil is dat de andere auto massa gaf op geel/groen en onze + (plus).
De bruine massadraad is goed. Alles lijkt goed, maar toch zit er iets fout, maar waar ??????
heb ik nu je oplossing; ik stuur je twee schema's als je mij ffe een mail stuurt naar repelsteeltje144@hotmail.com
een 1995-1997 model is totaal anders geshakeld dan een 1998>>
grappig he, kun je dus niet vergelijken......
Ofewel, heb je wel de juiste motor in de klep zitten???
Opgelost! Bedankt audia4 !
Bleek toch een verkeerde motor te zijn. Het onderdeelnummer was geheel gelijk, alleen de laatste letter niet. En daar zat nou net het verschil.
Groeten.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar