close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Laguna: Krakende achteras

Bouwjaar: 2001, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.8-16V

Hallo,

Ik heb een wel eens last van een krakende achteras van mijn Laguna II. Vooral bij zijwaartse bewegingen (een torderende carrosserie door diagonaal over een drempel heen of met 1 wiel in een kuil of op een hobbel). Soms kraakt het ook lichtjes bij remmen. Het lijkt wel afhankelijk te zijn van het weer of zo, want de ene keer is het heftiger dan de andere keer. (Of het dan aan de temperatuur kan liggen of aan de luchtvochtigheid of zo, dat weet ik niet)Ik hoop dat iemand dit herkent en mij kan zeggen wat het is en of dit een probleem is.

Bij voorbaat dank!

Geplaatst door

guy3906 (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Volgens mij staat er een aantal topics terug hierover geschreven. Dat heeft te maken met de diverse rubbers rond de achteras, en de stabilisatorstang. Deze zijn van het verkeerde materiaal gemaakt. Het schijnt voor 300 euro allemaal vervangen te kunnen worden door rubbers van betere kwaliteit. Zoiets had ik gelezen.

Safrane10698 0

17 jaar

Gewoon achteras rubbers vervangen.

Sander10757 0
badge

17 jaar

Inderdaad de achterasrubbers vernieuwen.

ksie 0
badge

17 jaar

Bedankt voor de snelle antwoorden!
Zijn dat veel rubbers? En is zoiets zelf te doen op de stoep? Of heb je daar een brug en/ of speciaal gereedschap voor nodig? En is het schadelijk om hiermee rond te rijden? Of is het alleen maar irritant? En de genoemde 300 euro, is dat een Renaultgarage tarief of kan dat goedkoper?

guy3906 0

17 jaar

Niet zelf aan beginnen is spec gereedschap voor nodig om de rubbers (2x) te vernieuwen.gedrag van 300 a 350 euro is normaal voor deze rep.

ksie 0
badge

17 jaar

[quote=ksie]Niet zelf aan beginnen is spec gereedschap voor nodig om de rubbers (2x) te vernieuwen.gedrag van 300 a 350 euro is normaal voor deze rep.[/quote]
Hier http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i... wordt niks gezegd over speciaal gereedschap...

AS1 230

17 jaar

De rubbers moet je eruit drukken met een spec stuk gereedschap.Je kunt ze misschien er wel uitslaan maar hoe krijg je ze er dan weer heel in.

ksie 0
badge

17 jaar

Welnee, Gewoon een goede hamer doet wonderen.

Waar je enorm mee moet opassen is het opkrikken van de wagen. Ding staat wel op 2 steunen, maar toch.

Werkwijze zoals wij het gedaan hebben uiteindelijk:

Opkrikken, goed stabiel zetten.
Banden eronderuit.
Remleidingen losmaken bij linkerkant
Stekkers ABS zitten achter wielkast (draadje volgen)
Let goed op bij verwijderen handremkabel. Die zitten in een klem op de as. Die moet je een beetje ombuigen wil je ze er ongeschonden uithalen. Hou ze strak. Mocht de kabel bij de handrem in de auto los gaan: Via de armleuning kast kan je erbij. Zit een klepje onderin.
Dan schokdempers losmaken. Wij hebben ze aan de bovenkant losgemaakt. Onder zaten ze muurvast. Ratel erop en een buis om eventueel meer hefboomwerking te hebben.
Dan kan je de as laten zakken. Hier heb je wel ondersteuning nodig, dmv een krik. Dan kan je de veren eruit nemen.
Dan de bouten waar de rubbers mee vast zitten los maken en dan trek je de as zo naar achterin.

Dan op een werkbank leggen en goed inspuiten met W40 kruipolie. Zit ook een gaatje voorin, waardoor je kan spuiten. Laat dit goed intrekken. Daarna moet je met grof geweld die bussen eruit tikken. let op je verf van de as. Je moet je ook gelijkmatig eruit tikken.

[img]http://img85.imageshack.us/img85/5927/im...[/img]

Speerpunt 0

17 jaar

Je moet meppen op de rand, niet op het midden ;-)

Bussen samen 137 euro. Dus zelf doen kan je een dikke 200 euro besparen.

Speerpunt 0

17 jaar

[quote=Speerpunt]Welnee, Gewoon een goede hamer doet wonderen.

Waar je enorm mee moet opassen is het opkrikken van de wagen. Ding staat wel op 2 steunen, maar toch.

Werkwijze zoals wij het gedaan hebben uiteindelijk:

Opkrikken, goed stabiel zetten.
Banden eronderuit.
Remleidingen losmaken bij linkerkant
Stekkers ABS zitten achter wielkast (draadje volgen)
Let goed op bij verwijderen handremkabel. Die zitten in een klem op de as. Die moet je een beetje ombuigen wil je ze er ongeschonden uithalen. Hou ze strak. Mocht de kabel bij de handrem in de auto los gaan: Via de armleuning kast kan je erbij. Zit een klepje onderin.
Dan schokdempers losmaken. Wij hebben ze aan de bovenkant losgemaakt. Onder zaten ze muurvast. Ratel erop en een buis om eventueel meer hefboomwerking te hebben.
Dan kan je de as laten zakken. Hier heb je wel ondersteuning nodig, dmv een krik. Dan kan je de veren eruit nemen.
Dan de bouten waar de rubbers mee vast zitten los maken en dan trek je de as zo naar achterin.

Dan op een werkbank leggen en goed inspuiten met W40 kruipolie. Zit ook een gaatje voorin, waardoor je kan spuiten. Laat dit goed intrekken. Daarna moet je met grof geweld die bussen eruit tikken. let op je verf van de as. Je moet je ook gelijkmatig eruit tikken.

[url]http://img85.imageshack.us/img85/5927/im...[/url][/quote]
ECHTE MANNEN doen het zelf, echte mannen eten geen honing, die kauwen op bijen [url=http://imageshack.us][img]http://img214.imageshack.us/img214/4463/...[/img][/url]

P. Kelder 0
badge

17 jaar

Kijk eens aan, dat ziet er duidelijk uit. Of dit "even op de stoep" te doen is betwijfel ik.
Ik las ook ergens dat er mensen zijn die deze klus binnen een uurtje doen, zonder de as te verwijderen. Dan zit je dus aan 137 euro voor de bussen en een uurtje arbeidsloon...

Maar goed, nog even een andere vraag, is het een probleem om met die krakende as door te rijden? Is het schadelijk? Of alleen irritant?

In elk geval bedankt tot zover voor de duidelijke antwoorden!

guy3906 0

17 jaar

[quote=Speerpunt]Daarna moet je met grof geweld die bussen eruit tikken. let op je verf van de as. Je moet je ook gelijkmatig eruit tikken.[/quote]
Ok, maar de nieuwe plaatsen dan? Gaat dat zonder grof geweld?

AS1 230

17 jaar

Nog iets. Ik ging er altijd vanuit dat met achterasrubbers, het rubber dat rond het draaiend gedeelte wordt bedoeld.
Ik zie nu in de vraagbaak dat dat een draagarmlager heet.
In de foto ben je daar namelijk ook niet aan het jensen. Het ging om rubbers die aan het vaste gedeelte van de as zitten? Hoe zijn de draagarmlagers (vraag aan Speerpunt)?

AS1 230

17 jaar

Ik heb zelf ook weer last van krakende as. Rubbers zitten half los in die bus. Is net APK goedgekeurd, dus het zal wel mogen, denk ik dan...

Dat klusje in een uurtje, dat dachten wij ook. Ga er maar vanuit dat dit niet lukt. Remleiding zit wel erg krap dan. Gewoon losmaken dus. Wel een flesje remolie kopen trouwens, want daarna moet even paar keer op de rem staan met de ontluchtingsnippels los om luchtbubbels eruit te halen.

De nieuwe gaan een stuk makkelijker, maar ook die moet je erin meppen. Goed schoonmaken en iets invetten. Hoe die draagarmrubbers eruit zien:

[img]http://img154.imageshack.us/img154/6595/...[/img] Je ziet ze vooraan liggen. Metalen bus met ingegoten rubber en een metalen staaf in het midden die ook ingegoten is.

Op de bovenste foto ram je dus op de rand van die metalen bus. Die zit dus in de arm geperst.

Speerpunt 0

17 jaar

kost 200,- incl arbeid ex btw voor de 2 rubbers.as hoeft er niet onder uit als die op een brug staat

abc 0
badge

17 jaar

Niet bij renault ;-)

Speerpunt 0

17 jaar

Kijk eens! 200 euro! Dat is beter! Heel fijn abc!

Het rare is dat ik vanmorgen met de auto over een redelijk hobbelige weg reed en dat er geen piepje en kraakje hoorbaar was... Is dat een normaal verschijnsel? Dat die rubbers de ene keer wel kraken en de andere keer niet? Eerder leek het wel of mijn hele achteras zo op het wegdek zou komen te liggen en nu dus niets...

guy3906 0

17 jaar

Als het droog weer is kraken ze eerder dan bij vochtig (mist) weer. Dat is mij opgevallen.

@Guy: Denk dat abc het voor 200 doet. Renault vraagt er 340 euro voor.

Speerpunt 0

17 jaar

Hoe ver mogen die rubbers eigenlijk scheuren? Bij mijn eigen zitten ze al een poosje halflos. Hij is laatstelijk nog APK goedgekeurd.

Speerpunt 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.