ik wil van een laguna de distributieriem vervangen de km stand is 140000 en de riem is nog nooit vervangen.
Moet de waterpomp ook vervangen worden ?
Heeft er iemand een beschrijving hoe te werk te gaan bij het vervangen van de riem, welk gat ik moet hebben om de krukas te borgen en de tijdstippen.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Je hebt speciaal gereedschap nodig om de nokkenas vast te zetten en een pen om de krukas te blokkeren.Als je het nog nooit gedaan hebt moet je wel goed opletten.De waterpomp moet je bij enige twijfel altijd vernieuwen.
[url=http://imageshack.us][img]http://img252.imageshack.us/img252/1074/...[/img][/url]
[url=http://imageshack.us][img]http://img251.imageshack.us/img251/4290/...[/img][/url]
[url=http://imageshack.us][img]http://img523.imageshack.us/img523/7995/...[/img][/url]
idd let wel goed op de de pen in het juiste gat van de krukas komt en niet per ongeluk onder de krukas, nokkenas blokkeren met een speciale beugel, nokkenastandwielen losdraaien riem erom leggen ,spannen, en daarnaa de tanwielen vastzetten. let wel op dat ook de krukas een spieloos tanwiel heeft en dat deze geklemt word door de krukas pouly voor de multieriem
17 jaar
ja en die merktekens bij 16 vind je ook echt niet....
allemaal bedankt voor de prima uitleg en werkvoorschriften, kan ik ipv speciaal gereedschap een boortje om de krukas te blokkeren gebruiken zo ja welke diameter.
ik geloof dat het gat een diameter heeft van 7mm ,
17 jaar
wel uitkijken dat het boortje niet in het carter donderd of afbreekt
Voordat je de huidige riem verwijderd. Markeer zelf, bijvoorbeeld met tippex, nokkenassen en krukas in BDP t.o.v. het motorblok. Zodoende heb je altijd referentie punten zelfs als je de markeringen op de motor niet kan vinden. Als je de nieuwe riem ergens een tand opschuift zie je dit direct op de poelies.
Let ook op dat je met de borgstift voor de krukas in de juiste inkeping in de krukas zit en niet in bijvoorbeeld een balanceergat. Het is een borg stift en geen blokkering. Je mag dus geen grote kracht op de krukas uitoefenen, je loopt anders het risico dat je de borgstift buigt of breekt.
Erik
17 jaar
[quote=Erik2804]Voordat je de huidige riem verwijderd. Markeer zelf, bijvoorbeeld met tippex, nokkenassen en krukas in BDP t.o.v. het motorblok. Zodoende heb je altijd referentie punten zelfs als je de markeringen op de motor niet kan vinden. Als je de nieuwe riem ergens een tand opschuift zie je dit direct op de poelies.
Let ook op dat je met de borgstift voor de krukas in de juiste inkeping in de krukas zit en niet in bijvoorbeeld een balanceergat. Het is een borg stift en geen blokkering. Je mag dus geen grote kracht op de krukas uitoefenen, je loopt anders het risico dat je de borgstift buigt of breekt.
Erik[/quote]
dit is een spieloos systeem , dus makeren heeft geen zin
zodra je de krukasbout losdraait zit het tandwiel al los op de as , en om het goed te doen zal je de nokkenastandwielen los moeten draaien en nadat je de riem gespannen hebt weer vast zetten , dus aftekenen heeft geen zin
17 jaar
Voor het wisselen van de riem is het niet noodzakelijk de tandwielen van de nokkenas los te nemen. De positie van de nokkenas kan dus gehandhaafd blijven. Markeren kan hier dus helpen.
Het markeren van de krukas poelie heeft inderdaad geen zin, was even vergeten dat de poelie spieloos is. Vreemd systeem trouwens dat Renault dit puur op klemkracht doet.
17 jaar
het is beter om de nokkenastanwielen toch los te nemen en na het spannen vast te zetten , je hebt namelijk zo de beste afstelling omdat je anders de nokkenas iets moet verzetten om de riem passend te krijgen (vaak bij het monteren van een nieuwe riem staat het tandwiel net een half tandje ernaast)
17 jaar
Het is ook mogelijk op een iets eenvoudiger wijze te markeren en een goed resultaat te krijgen. Bij het zelf vervangen van de koppakking de volgende tacktiek gehanteerd. Uit de markeringen die ik terugvond op verschillende plaatsen is het niet onwaarschijnlijk dat Renaultmonteurs hetzelfde doen.
1. Pak een winkelhaak, plaats die op de balk onder de motor en trek een rechte lijn omhoog over de krukaspoelie. Markeer ook de plaats waar je de winkelhaak op de balk hebt geplaatst.
2. markeer de riem op een tand van het nokkenas tandwiel
3. doe hetzelfde voor de brandstof pomp
4. draai voorzichtig de spanner los.
5. haal de oude riem er af.
6. De grote gocheltruuk. Leg de oude en de nieuwe riem op elkaar en controleer of de originele af fabriek markeringen overeen komen. Nu kun je je eigen markeringen overzetten op de nieuwe riem.
7. plaats de nieuwe riem en let op je eigen markeringen. Is je krukas nog steeds in de juiste positie en komen de markering op de riem en tandwielen overeen dan heb je het juiste resultaat. Vervolgens de riem weer op spanning brengen.
8. draai zoals te doen gebruikelijk de krukas tenminste drie keer volledig rond om te controleren dat de zuigers de kleppen niet raken (Just in Case).
N.B. houdt er wel rekening mee dat renault adviseert om bij het vervangen van de riem ook de rollers en spanners mee te nemen.
Succes
( En voor de volledigeheid, de brandstofpomp hoeft niet volledig op tijd te staan, bij een DCI levert deze continu dezelfde druk op de commonrail en daarmee is die tijdsonafhankelijk, door renaultmonteur ook aangegegven)
17 jaar
Dankzij jullie reacties was het vernieuwen van de riem appeltje eitje, 2 uurtjes en hij loopt weer als een zonnetje.
gefeliciteerd!
Als we weer wat voor je kunnen doen, horen we het wel.
mvg,
Hans.
@ Hans4040
Ik wil naast de distributieriem van m'n Laguna, ook de waterpomp gelijk vervangen. Is het mogelijk om dat deel van de handleiding hier te plaatsen? De afbeeldingen en beschrijving van het distributieriemgedeelte zijn heel duidelijk.
Zou fijn zijn!
Groeten Ruud
17 jaar
Ik zal zelf het antwoord geven. 5 bouten van waterpomp los draaien en bij monteren de twee
bouten aan schutbordzijde van loctite voorzien.
waarschijnlijk zo simpel dat ik daarom geen info kreeg.
Het is wel zo dat bij mijn Laguna van juni 2004, (produktiecontroledatum op vriesplaat motorblok)
het poelie op de krukas wel degelijk een spie had en dus niet verdraaien kon tov de as.
Als je dan een merkteken maakt aan de vliegwielzijde (dat je toch moet blokkeren om de bout
te lossen), zit je altijd goed.
Mvg
Ruud
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar