Hey allemaal,
Ik ondervind al sinds de afgelopen zomer dat mijn auto (Suzuki Baleno 1.8 glx 110.000km ) soms afslaat tijdens het aanremmen van een stoppunt. Hij start daarna wel weer gewoon, maar alle lampjes (accu, motor etc alsof je de sleutel in het contact steekt)branden dan. Eerst dacht ik in de zomer dat het vanwege de hoge temperaturen kwam, daaardoor zouden er misschien luchtbelletjes in de benzineslang zouden zitten, maar hij deed het ook in d ewinter en nu dus nog steeds. Ohh ik las ook ergens dat de auto pas bij 3000 toeren 'power' heeft, maar is dit niet gewoon japans??Of klopt dit ook niet en is het een probleem?
Kan iemand mij helpen wat het zou kunnen zijn?
Bij voorbaat dank,
Erik Bouman
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Duty-cycle afstellen (40%) en even je stationair luchtomloop controleren die kan vervuilen.
De stationair regelklep gaat vaker kapot bij dit type motor.
Maar volgens mij kun je deze motor niet duty-cycle afstellen Langeman?
Het 1e type wel en idd de andere type's zijn niet op dutycycle af te stellen. Ik had even niet op het bouwjaar gelet.
Wat is duty-cycle afstellen?.
17 jaar
hiermee stel je eigenlijk de openings duur van de stationairklep af.
Zelfde probleem hier met een Baleno 1.8 Wagon Ultimate (bj 07-1997). Deze rijdt op LPG.
Ik lees vaak dat je de stationair regel klep (ofwel IAC klep) eventueel kan schoonmaken om het probleem op te lossen. Vraag is waarmee? Ik lees wel eens met remmenreiniger, maar dat spul verdampt veel te snel. Zelfs al iemand gevonden die Cillit Bang aanbeveelt. De aanslag in de klep is roet, waarmee krijg je dat schoon?
Dan nog een vraag: Hoe bepaal je welk type je hebt? Dit i.v.m. het wel of niet kunnen afstellen van de duty cycle.
17 jaar
Vandaag een nieuwe stationiar regelklep laten plaatsen. Ik daarna de monteur gevraagd of hij de duty cycle niet opnieuw moest inregelen. "Nee", was het antwoord, "hij loopt toch goed stationair. Zo rond de 750 toeren." (Voorheen was dat ongeveer 800 toeren).
Nu gaat alles goed als de auto op LPG rijdt. Stationair toerental valt niet meer terug, auto slaat niet meer af bij het afremmen.
Echter het verhaal op benzine is anders. Nu loopt de auto onregelmatig stationair. Hij staat een beetje te "wiebelen en pruttelen". Omhoog - omlaag in toerental. Soms lijkt het alsof die uitvalt, maar hij regelt dan net nog bij. Toerental gaat dan omhoog naar ongeveer 1000 toeren en komt weer terug naar 700 - 750. Dan wordt het weer onregelmatig. Dat was voor het vervangen van de klep niet zo. Als de airco aangezet wordt, gaat het stationair toerental iets omhoog en wordt het onregelmatige beduidend minder.
Hoe zit dat nu met dat opnieuw inregelen van de duty cycle? Zou dit het probleem zijn? En moet ik de monteur de zaak opnieuw laten inregelen? Morgenvroeg weer terug naar de garage.
17 jaar
Heeft een dealer dit gedaan?.
17 jaar
Ja, officiele Suzuki dealer.
Heb net nog van iemand anders een mailtje gekregen als reaktie op het probleem.
> Hoi,
>
> Ik denk eerder dat het benzine systeem vervuilt is door op gas te rijden, dit is een normaal iets wat voorkomt.
> Volgens mij hoeft er inderdaad niets afgesteld te worden bij deze motor.
> Omdat de motorregeling op gas goed is moet hij op benzine ook goed regelen omdat de signalen van sensoren en aansturing van injector immers het zelfde zijn.
> Ik denk dat je het benzine systeem moet laten reinigen, de injectors ultrasoon laten reinigen en dan uiteraard een nieuwe brandstoffilter monteren.
Het blijft voor mij een raadsel waarom voor vervanging van de stationair regel klep, de auto wel goed stationair liep op zowel benzine als LPG, en nu alleen nog maar op LPG.
(Afgezien dan van het feit dat hij bij het afremmen regelmatig uitviel)
17 jaar
Vandaag bij de dealer geweest en een kwartier later was die meneer alweer bij me terug.
Hij gaf het volgende aan:
Auto loopt vrijwel uitsluitend op LPG en daardoor is het benzinesysteem vervuild. Oplossing: Benzine systeem volledig reinigen (tank, brandstofpomp, filter en injectoren).
Prijskaartje: zo'n 1000 euro. Oeps. De monteur heeft er verder niks aan gedaan, zegt ie.
Maar nu komt de clou. Ik rij weg bij de dealer. 100 meter verder een stoplicht. Auto loopt strak 750 - 800 toeren stationair. Ik denk even op benzine overschakelen. Kom tot de ontdekking dat ie nog op benzine staat.
Naar m'n werk gereden zo'n 20 kilometer autoweg. De auto heeft nog nooit zo goed gelopen op benzine. Trekt goed door, houdt niet meer in, stottert niet meer bij konstante snelheid. En bovenal, strak stationair lopen 750 - 800 toeren.
Ik superverbaasd. Voor de zekerheid nog een paar extra rondjes gereden. Paar keer overgezet van benzine
naar LPG en weer terug. Veel stoplichten opgezocht. Bleef stationair goed lopen. Auto uitgezet, weer gestart en gereden. Ook toen ik vanavond naar huis ben gereden alles prima.
Nog even de garage gebeld, om te informeren. De monteur blijft volhouden dat ie niks gedaan heeft?????!!!!!!
Misschien toch stiekum even afgesteld of computer gereset?
Mij in ieder geval een raadsel. Maar gelukkig wel mijn problemen opgelost. Eind goed, al goed.
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Baleno of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar