auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

BMW 3-Serie: Natte voeten!

Bouwjaar: 1993, Motorcode: m50b20

Sedert een tijdje heb ik last van een nat tapijt onder mijn voeten(de bestuurderszijde dus:). De nattigheid zit op dezelfde lijn als het middenconsole maar dan natuurlijk onder het stuur(rondom het lederen stukje). Iemand enig idee vanwaar die vloeistoffen allemaal kunnen komen? Aan de onderzijde is niets te zien van gaten of dergelijke. En ik heb geen drup komende van de onderzijde van de "stuurkolom" aan de pedalen.

Mvg en prettige kerstdagen

Geplaatst door

Grégory Tourné (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

ik denk, dat je een lekke kachelradiator hebt, en dat dat koelvloeistof is, wat via je luchtkanalen in je tapijt loopt.

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

16 jaar

Kan zeker wel de kachel zijn die lekt. Het verlies aan koelvloeistof moet dan wel zichtbaar zijn in het koelstofresservoir. Ook moet je binnen in de auto wel kunnen ruiken c.q. voelen of het koelvloeistof is.



vr.gr. Theo

Als je geen aantoonaar verlies van koelwater hebt kan je ook es hier naar kijken:
Probeer de gaatjes onder de auto in de dorpel eens door te prikken als deze er zitten.Heb ik al eens eerder meegemaakt met een auto.
De dorpel komt vol dan vol te zitten met regenwater,kan niet weg lopen,en lekt dan naar binnen.

Bedankt allen voor de snelle reacties, de hierboven aangeven post is denk ik echt wat ik zoek.

Mvg en veel dank, Grégory

Ik ben bang dat ik het topic nog eens moet openen. Het blijken toch niet de rubbers of afvoerkanalen te zijn! Momenteel denk ik dat Marcel toch gelijk had en dat ik misschien met een lekke kachelradiator zit.
Volgende dingen merk ik aan de auto:

*verliest inderdaad "tamelijk" wat koelvloeistof( moet iedere week een 300ml opvullen).

*Enkel de mat aan de bestuurderszijde is vochtig. Passagierszijde voel ik niet aan de oppervlakte.

*airco moet ieder jaar bijgevuld worden (gas; en in de garage zeiden ze dat de pomp zelfs niet meer draaide, weet wel niet wat ze ermee bedoelen:)). Het probleem van de natte mat blijkt al geruime tijd aan de gang te zijn...

*kachel geeft wel nog steeds warme lucht.

*Verwarming maakt meestal een ratelend geluid wat soms opkomt en dan terug weggaat.

Iemand die weet hoe ik zeker kan zijn dat het de kachelradiator is? Door het uitschakelen van de verwarming, leg ik dan de kachelradiator ook stil?
Heeft een kachelradiator dan afvoerleidingen die onder de mat heen lopen?

Mvg Grégory

Wat betreft je airco,
Het kan zijn dat ze bedoelen dat de druk van het gas zo laag is geworden na een jaar dat de airco pomp niet meer bij springt.
Er zit namalijk een drukschakelaar in en als de druk te laag is zal de pomp niet meer aanslaan.
Als na het bijvullen de airco vervolgens wel gewoon gekoeld heeft zal dit wel het geval geweest zijn.

Als je elk jaar moet bijvullen zit er overigens wel een lek in het systeem.
Het is een gesloten systeem en het gas kan niet zomaar verdwijnen.
Hier kunnen ze met een lektest achter komen anders blijf je bijvullen.

Lekkage van de airco heeft verder niks te maken met de lekkage van koelvloeistof, dit zijn twee gescheiden systemen.

Ik zou eerst de koelslangen van de motor eens nalopen.
Als de motor goed warm is en bezig is met koelen de slang bij de slangenklemmen een beetje op en neer bewegen.
Vaak scheuren de slangen daar af.
Als hier niks te vinden is is de kans best groot dat het je kachelradiator is, aangezien je koelwater verliest en nog steeds natte voeten hebt.

Kan ik dan door het toedraaien van de verwarming ervoor zorgen dat de koelvloeistof niet in de kachelradiator hoeft te passeren maar louter in de motorcompartiment blijft?

Greetz

Als je stekker 11 van de klep (1) losmaakt, sluit je de water toe en afvoer naar de kachel af.
Maar dan wordt het wel koud in de auto.

mvg,
Hans.

Hans4040 1435
badge vip badge

16 jaar

Ik heb ooit hetzelfde probleem gehad met een 325td van '93. Is toen bij de dealer opgelost. Wat het precies was weet ik niet meer, ik denk ergens een slang gebarsten. Wat ik wel nog weet is dat éénmaal het probleem was opgelost het nog maanden heeft geduurd eer dat de middenconsole volledig droog was. Die middenconsole zuigt als een spons en het was verdomd moeilijk om alles eruit te krijgen.

Hermans13 0

16 jaar

Ik heb hier een goede post gevonden over het vervangen van de kachelradiator:
-Afdekpaneel onder het stuur losnemen.
-Kabelboom onder het stuur losklikken en opzij leggen.
-Kabelboom met stekkerblok van kachelleiding losnemen.
-Ventilatiebuis van middentunnel (li) wegnemen.
-Ruitenwissers verwijderen.
-Parafan weghalen.
-Middendeel van schutbord verwijderen
-verwarmingsslangen losnemen (achter schutbord moertje M8 losdraaien van wit klemblok) dus niet de slangen zelf losdraaien.
-nu in de auto de kachelleiding losschroeven van de kachelradiateur en uit het schutbord trekken(bakje eronder?).
-Tweemaal Torx losdraaien en nu kan de kachelradiateur naar links uit het kachelkanaal geschoven worden.
-Nu de nieuwe Kachelradiateur voorbereiden (isolatieband plakken).
-Hierna in omgekeerde volgorde monteren.
Let op: voordat je het slangenblok achter het schutbord weer vastzet moet je nog even de kachel vullen met een slang in een van de twee kachelpijpjes met bv een stukje tuinslang, je kan in het andere pijpje zien of de kachel vol is.
Dan de motor warm laten worden met de kachel vol open en ontluchter op de radiateur open.
let er ook op dat de voorkant van de auto omhoog staat zodat de lucht goed naar het hoogste punt kan, anders duurt dit erg lang met kans dat de 6e cilinder droog blijft en te heet wordt.
=>Als iemand het nog wat kan aanvullen of extra info geven hoor ik het graag, informatie is zeker welkom aangezien ik nog niet echt aan auto's gesleuteld heb en binnen een weekje ik er mij is aan ga wagen.

Voor de komende dagen ga ik zoals Hans aangeeft de toevoer maar eventjes afsluiten zodat ik toch de nodige verplaatsingen kan maken.
Om aan deze stekker te komen, zoals hans zegt, moet ik dan tewerk gaan zoals hierboven vermeld of kan ik deze stekker rechtstreeks vanuit de middenconsole bereiken? Iemand enig idee of er een verschil is tussen model met airco, verschillende e36 coupé's en wat het nieuw ongeveer kost?

Mvg Grégory

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.