Afgelopen zomer ben ik naar Kroatië gereden met de Avensis met een caravan erachter van zo'n 900 kg.
Het viel me op dat bij sommige klimmetjes de koelvloeistof temperatuur wat opliep. Niet dramatisch maar het metertje liep wat op, ongeveer tot het midden van de schaal. Na de klim liep de temperatuur ook wel weer netjes terug. Dat zag je echt vrij plotseling gebeuren dus ik denk dat dan de ventilatoren aansloegen.
Op zich was er niet zo veel aan de hand want beide reisdagen was het buiten ook meer dan 30 graden. Wat ik met name wel vervelend vond is dat ik vlak voor de grens bij Kroatië een nogal steile klim had die ik in de 2e versnelling moest nemen en ik niet harder ging dan zo'n 30 km/uur. Bij die klim liep de temperatuur me net te hoog op. Zo op 3/4 van de schaal. Op zich wel te verklaren omdat de auto daar flink aan de bak moest en relatief weinig rijwind had om te koelen. Die klim duurde een paar minuten waarna ik in een file belande en dus weer stil kwam te staan.
Tijdens het stilstaan liep de temperatuur weer netjes naar normaal. Ik ben dan ook niet bang voor oververhitting bij filerijden.
Ik zit me eigenlijk gewoon af te vragen hoe ik ervoor kan zorgen dat het koelsysteem optimaal werkt. Wat kan in een koelsysteem door de jaren heen minder gaan functioneren wat ik kan vervangen om er zeker van te zijn dat ik er alles aan gedaan heb. Kan een koeler verstopt raken met vuil en stof zodat hij minder koelend vermogen heeft en zou dan het preventief vervangen dan een verbetering zijn? Of is dat zonde van het geld en de moeite?
Hij is niet lek of zo.
Voor de rest zou ik het ook niet weten. Andere componenten lijken mij niet van invloed op de koelende werking, zolang ze maar gewoon functioneren.
Of moet ik gewoon accepteren dat af en toe de meter in beweging komt. het is alleen maar tijdens de vakantie rit en ook bij goed verklaarbare omstandigheden. Maar toch,
ik zou toch geruster op pad gaan als die vervloekte meter gewoon stijf op dezelfde plaats blijft staan.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
nou abjan ik heb je verhaal gelezen en zoals jij het omschrijft zie ik niks vreemds.
ik zou het zonde van je geld vinden om er zomaar een andere radiateur in tedoen.
wat je wel even kan doen is kijken of er toevallig geen vuil tussen de radiateurs zit en of de lammelen van de radiateur niet uitvallen dus verdwijnen al heb ik dat nog niet veel gezien tegenwoordig hoor maar dan weet je voor je zelf hoe het eruit ziet.
groetjes jan.
Ik ben het met jan eens , in mijn ogen is er ook niet zo veel aan de hand.
Kijk , als jezelf zware lichamelijke arbeid verricht , loopt de temperatuur ook op van je lichaam , als je dan even rust neemt , koel je ook weer af.
Bij een auto is dat precies hetzelfde , alleen daar hebben ze een temperatuurmeter in gemaakt, die dit aangeeft.
Daarom stappen steeds meer fabrikanten over op een systeem zonder meter , maar met een lampje die aangeeft dat de temperatuur te hoog is , ben je van jou "probleem" af , je ziet dus niet meer wat er gebeurt.
Maar als het lampje dan wel aangaat is het ook echt te laat
Ik zou dus blij zijn met mijn metertje , zie ik ten minste wat er gebeurt, kun je voordat het echt fout gaat maatregelen nemen , kachel op max warm , ventilator op de hoogste stand , en ramen open.
Er is dus niks aan de hand , normaal verschijnsel , mocht je toch wat willen doen , de boel schoon maken.
Misschien is het een idee om de motor meer toeren te laten maken tijdens het klimmen. Dat wordt er ook meer koelwater rondgepompt.
10 jaar
Nou mensen.
Dan laat ik het mooi zo. Kan idd de zaak inspecteren hoe de staat van de koeler is. Valt niet mee want er zit zo veel voorgebouwd dat je eigenlijk niks van de koeler ziet. Maar komt wel goed.
Trouwens Nico dat van die hoge toeren doe ik al. Er zitten nl variabele nokkenassen in die een heel duidelijke power boost geven boven de 3000 rpm dus als de motor flink moet trekken rijd ik altijd met zo'n 4000 rpm.
Bedankt voor de reacties.
10 jaar
kan het zijn dat je mogelijk een andere koelvloeistof kunt gebruiken? Net als in de winter soort antivries maar dan voor hoge temperaturen?
10 jaar
@appie26
@hgalle (JA, die vloeistof is WATER)
Koelvloeistof bestaat uit een mengsel van vooral water en ethyleenglycol. Deze 2 componenten hebben een verschillende soortelijke warmte, dwz capaciteit om warmte op te nemen. Water kan bijna 2x zoveel warmte opnemen als ethyleenglycol. Wil je optimaal koelen, in de sahara dan zou je bijvoorbeeld 100% water nemen. ga je naar de noordpool dan kun je beter geconcentreerde koelvloeistof.
Ik zou gewoon wat koelvloeistof aftappen (bv 1 tot 2 liter) en aanvullen met demiwater. De koelende werking wordt dan zeker beter. Bescherming van koelvloeistof tot een lagere temperatuur dan ca. -20 is in nederland nooit nodig.
Michel
10 jaar
Geen dingen gaan zoeken.
Het koelsysteem werkt zoals het hoort.
Het enigste wat je kunt doen is de vloeistof op peil houden en kijken of de lamellen van de radiateur schoon zijn.
Kijk goed in het expansietankje of het peil tegen de max zit,doordat het tankje slecht afleesbaar is aan de buitenzijde moet je het dopje eraf draaien en erin kijken.
Je moet duidelijk een vloeistof spiegel zien,soms niet goed te zien,spreek uit ervaring.
Je zult waarschijnlijk ook airco hebben.
De eerste radiateur die je ziet aan de voorkant is dus van de airco,dit is niet de koelradiateur.
Je kunt met een tuinslang de radiateur aan de voorzijde een keer schoonspuiten,let wel,het vuil tussen de lamellen verwijderen.
Niet met een hogedrukreiniger erop spuiten,spuit je al je lamellen er tusssnuit.
Als de voorste radiateur goed schoon is krijgt de koelradiateur erachter ook meer koeling.
En geen demiwater gaan toevoegen,gewoon koelvloeistof gebruiken.
Koelvloeistof is meer dan alleen bescherming tot -30 graden,het verlaagt het kookpunt,er zitten anti corrosie middelen in en het tast geen afdichtingen aan.
Alles wat je er anders in gooit is niet aan te raden,het veroorzaakt kalkafzetting en andere problemen,met name keerringen in je waterpomp kunnen daar niet tegen!.
10 jaar
Duidelijke verhalen. Ik ga van het voorjaar de koeler goed nalopen en reinigen en dan laat ik het zo.
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Avensis of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar