auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Toyota Avensis Verso: Hoog stationair na vervanging injectorringen. EGR of thermostaat

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: D4D 2.0

Auto:
Toyota Avensis Verso D4D 2.0, bj 2002
Km: 245.000

Historie:
De wagen heb ik aangekocht november 2013 van particulier. Deze was 10 jaar en 180.000 km lang in diens bezit geweest dus dacht een goede aankoop te hebben gedaan.

Merkte al snel wat problemen met slecht trekken en rook uit olievuldop, en hoog verbruik (1:12,5), hoger dan ik had gehoopt bij aankoop van de wagen in elk geval, en om het rijden voor mij interessant te maken (20.000/jr)

Na het lezen van een ander probleem op deze site en de daar gemelde oplossingen ben ik gaan denken aan het vervangen van de injector seals. Bij het verversen van de olie eerst gecheckt of olie aanzuig zeef vol koolstofgruis zat. Dit bleek het geval, maar gelukkig niet heel vol. Daarom 4 injectorringen (koper met alu coating) zelf bij de dealer besteld en laten vervangen door een bevriend monteur. Twee van de 4 ringen waren aangetast en lek, die injectors waren helemaal aangekoekt met koolstof. Deze reparatie is gelukt, motor trekt nu beter, en geeft verder ook geen foutmelding op dashboard of in de computer.

Computer ook gereset.

Maar nu het probleem:
Nu loopt hij stationair ineens een stuk hoger, vooral bij koude motor. Dit was voor de reparatie van de verstuiverringen niet zo.
Stationair 1200 toeren
Motortemperatuur 84 graden (was na even rijden eerst maar 75 graden, maar was misschien nog niet geheel opgewarmd??)
inlaatlucht temperatuur 25 graden

Naarmate de motor stationair warmer werd (tijdens meten, 10 minuten ongeveer) ging de motor lager lopen (Van 1200 naar 1000 rpm)

Ik twijfel over de volgende oorzaken:
1. EGR klep is nog niet gereinigd. Kan het zijn dat deze open blijft staan waardoor de koude motor een te vuil mengsel binnenkrijgt, en daarom stationair hoger gaat lopen? Hoe wordt dan verklaard dat het beter wordt bij een warme motor? Gaat de klep dan beter werken of heeft een warme motor het minder moeilijk met een vuil mengsel? Wat is de normale temperatuur van inlaatlucht met EGR klep dicht? (het was buiten maar 5 graden gisteren)

2. Thermostaat
Theorie: normaal blijft ook een koude motor netjes 750rpm lopen tot hij is opgewarmd. Als de thermostaat altijd open staat koelt hij tijdens rijden te veel en blijft daarom stationair hoog lopen. Hiermee wordt echter niet verklaard dat hij stationair al hoog loopt zonder dat er is gereden. Of zit er in de D4D motor een sensor die de werking van de thermostaat controleert en gelijk het toerental daarop corrigeert?

De thermostaat lijkt me sowieso niet aannemelijk omdat deze helemaal losstaat van de reparatie aan het verbrandingssysteem en ik wel een verband zie met de uitgevoerde reparatie. Maar bestaat er met de EGR klep wel een verband waardoor nu ineens het stationair hoger is? Of denken jullie aan nog iets anders?

Sorry, veel vragen, ik wil het graag zelf begrijpen en dan precies de juiste onderdelen vervangen, dit ook met het oog op mijn portemonnee die na aankoop van de wagen zelf al behoorlijk leeg is...

Ben erg benieuwd naar jullie reacties. Alvast dank.

Adriaan


PS bijgevoegd een foto van de aangekoekte injector, ter lering ende vermaeck..

[url=http://postimg.org/image/5wmddg6qx/][img]http://s28.postimg.org/5wmddg6qx/Injecto...[/img][/url]

Geplaatst door

ajdingemanse (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Dat verhoogt stationnair lopen is volkomen normaal.
Zeker in koude toestand kan die dit een poosje doen.
Zodra die warim is dan houd dit op.
En warm worden duurt vaak wel even bij die direct ingespoten diesels

primera p11 0

10 jaar

Dank voor je reactie Primera, maar wat vreemd dat het probleem precies pas na de injector reparatie is ontstaan. Daarvoor hadden we dezelfde buitentemperatuur en heb ik het 3 mnd niet gehad. Ik moet ook zeggen dat het vanochtend ineens weer niet voorkwam maar pas na 5 minuten ineens wel. En daarna weer niet...

ajdingemanse 0

10 jaar

Dan is de tempsensor verdacht.
Zit er genoeg koelvloeistof in overigens,is niet altijd goed te zien.
Dan krijg je ook dat verschijnsel.

primera p11 0

10 jaar

Haha het is opgelost Primera...

Dankzij weer een ander draadje hier..
Mijn auto is een Avensis Linea Sol en daar zit standaard een "Idle Up" (choke) functie op...

Was ingedrukt, loopt nu weer prachtig 800rpm ook in de kou.

En ik denk dat je ook gelijk hebt over de langere opwarmtijd. Tenminste dat hoop ik want anders moet ik toch nog aan de thermostaat gaan twijfelen.

Temp sensor lijkt me ok aangezien deze tijdens meten heel accuraat doorgaf dat de motor warmer werd

Bedankt in elk geval!
Ps wilde n foto plaatsen van de knoppen links vh stuur maar dat lukt niet rechtstreeks van mijn iphone merk ik.

ajdingemanse 0

10 jaar

Opgelost zie boven

ajdingemanse 0

10 jaar

[quote=ajdingemanse]Opgelost zie boven[/quote]
Op je rapportering hoe je dit vermeld kan ik je zeggen dat dit de juiste is Adriaan. Iedereen ziet immers de oplossing en daarmee dus afgesloten.

Siem Bijman 690
badge vip badge

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Avensis of stel zelf een nieuwe vraag.