Dit weekeind dacht ik een prachtig mooie Avensis Wagon uit 2005 gekocht te hebben. Op de terugweg naar huis merkte ik echter al problemen. Ondanks dat de auto prettig rijdt, liep de motor erg onrustig rond de 2000 toeren. Eenmaal thuis aangekomen was het probleem echter al stukken minder geworden. Met de rit 's avonds leek het probleem zich verplaatst te hebben naar een wat hoger toerental, rond de 2300 toeren.
Wat ook opviel is het hoge gebruik. Ik wist dat deze auto's niet extreem zuinig waren, maar 1:10 vind ik wel heel slecht.
Vandaag ben ik dan even naar Duitsland gereden om even te kijken of ik in de buurt kon komen van de topsnelheid: blijk lange na niet, met heel veel moeite krijg ik de naald net voorbij de 180, en dan gaat het niet meer verder. De auto zou 220 moeten kunnen halen, dus tussen de 230 en 240 op de teller...
Wat ik weet is dat de EGR vervangen is, en dat de software daarbij ook geüpdate is (facturen heb ik). Dat kan het euvel dus niet zijn. De vraag is, wat dan wel? Ik heb hier op het forum al even zitten zoeken, en er komen tal van mogelijke problemen naar voren (ja ik weet dat de 2.2 diverse problemen kent).
Ik wil in ieder geval even bij een Toyota dealer langs om te laten kijken wat er mis is, zodat ik de verkoper hiermee kan confronteren. Hij heeft gewoon een deugdelijke auto te leveren, garantie of geen garantie. Maar als jullie nog tips hebben, dan hoor ik die graag!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als er geen mankemeten aan het licht komen bij de dealer dan wordt het moelijk om het hard te maken dat de auto niet goed is .
Want dan heb je kans dat de vorige eigenaar er ook geen weet van heeft .
Niet iedereen heeft het idee wat de topsnelheid is van zijn auto en het verbruik hiervan .
Wat jij constateerd is van zoveel factoren afhankelijk dat er zo geen zinnig antwoord op te geven is.
Staat van onderhoud bv.
Vervuiling van de diverse componenten , verstuivers motor bv.
Hoe heeft de vorige eigenaar met de auto gereden enz.
Eerst maar eens uit laten lezen , en dan verder oordelen.
Thanks voor de antwoorden. Als ik de auto van een privé-persoon had gekocht had ik nog wel kunnen begrijpen dat ie het misschien niet gemerkt heeft. Dit was echter een handelaar, die er naar eigen zeggen zelf een tijdje mee gereden heeft.. Dan mag ik toch echt wel een auto verwachten die gewoon in orde is.
10 jaar
Vanochtend flink op pad geweest:
- eerst naar de Toyota dealer bij mij in de buurt om de auto uit te laten lezen. Geen fout gevonden behalve het 3e remlicht en een gemiste terugroepactie voor de trekhaak ;) Ze gaven aan het uitlaatsysteem te willen schoonmaken en 5e verstuiver te willen checken/vervangen. Kosten ongeveer 700 euro.
- toen de verkoper gebeld met de melding dat het niet fris is met de auto. Hij stelde meteen voor dat we de auto terug konden brengen zodat het opgelost ging worden. Prima dus.
- uur rijden naar de verkoper. Die heeft als eerste het brandstoffilter vervangen. Dat was er vies en vervanging bracht al merkbaar meer vermogen bij een testrit. Echter was de onrustige loop van 2000 toeren en hoger nog steeds aanwezig.
- dus samen met de verkoper naar de dichtstbijzijnde Toyota garage gereden. Chef werkplaats heeft toen samen met mij een ritje gemaakt. Ook hij constateerde dat er iets niet goed was. Hij dacht iets in het brandstofsysteem (mogelijk SCV kleppen). Auto is nu daar achtergebleven voor verder onderzoek. Verkoper laat het gewoon (laten) repareren.
Ik heb ook nog even de facturen van de vorige reparaties bekeken. Half jaar geleden inderdaad de EGR vervangen, incl schoonmaken kanaal en regeneratie van het roetfilter. Dat is zo'n 6000 km geleden. Lijkt me dus niet dat daar nu weer wat mis mee zou zijn.
So far, so good dus. Morgen hoor ik denk ik meer.
10 jaar
Zo zie je maar je had hier dus geen topic voor hoeven aanmaken .
De verkopende partij doet zonder moelijk te doen en bied je aan om het te verhelpen.
Ik zei dus: so far, so good.
Vandaag belde de verkoper weer. De auto was niet naar de Toyota gegaan, maar hij heeft een vriend naar laten kijken die er blijkbaar veel verstand van zou hebben. Bij de Toyota wilden ze meteen in de wilde weg dingen vervangen, zonder garantie van oplossen. Hij had geen in de bijkomende kosten. Zit natuurlijk wat in, waarom zomaar dingen op de gok vervangen, die wellicht gewoon goed waren, maar dan toch betalen.. Anyway. Zijn expert dacht dat de onrustig lopen nog een resteffect zou zijn van de het vuile brandstoffilter. Een kilometer of 200 rijden met dielselcleaner in de tank zou het probleem helemaal moeten oplossen. De verkoper gaat dat dus nu de komende dagen doen.
Ik ben hier enigszins sceptisch over. Kan dieselcleaner het probleem van onrustig lopen echt oplossen?
10 jaar
Laat je nou niks wijs maken,hij laat er niemand naar kijken,hij gooit er injector cleaner in en je krijgt de auto terug.
Het is een handelaar ,geen garage,geen reparatie bedrijf.
Deze motor is een bron van ellende,met name het jaar 2004/2005 zijn echt berucht met deze motoren.
Scheuren in de kop,dicht geroete roetfilters,koppakking problemen,verstuiver ellende,afdichtings problemen,EGR problemen.
Waarschijnlijk heeft die Toyota dealer verteld dat dit een hoop geld gaat kosten en dat waarschijnlijk de motor vervangen zal moeten worden voor een gemodificeerd exemplaar.
Met een beetje googlen op dit type motor was je dit wel tegen gekomen,de meeste zijn in de garantie/coulance regelingen vervangen,sommige meerdere malen zelfs.
Ik geef je een advies,terug brengen en je geld terug vragen.
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Avensis of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar