Mijn Sharan had al eens de neiging om zomaar uit te vallen. Dit kwam niet zo vaak voor, maar nu met het koude weer is het erger.
Klachten: Vanochtend net 200m zonder problemen rijden, in een keer uitgevallen. Gisteren op de snelweg afgeslagen (lichten op dashboard brandden), kon wel meteen weer starten en doorrijden. Soms valt ie uit en binnen de seconde springt ie weer aan. Volkswagen heeft eerder een relais vervangen, waarschijnlijk toch niet het juiste?
Heeft iemand hetzelfde voorgehad en de juiste oplossing voor mijn probleem?
Bij voorbaat dank.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
hoi,
relair 109, vervangen, hier voor heeft de dealer een verbeterde versie.
dan is jou probleem opgelost..
paul,
Bedankt voor je snelle reactie... 't is hetproberen waard
20 jaar
Een handige Harry peutert het plastic kapje er even af en soldeert de relais opnieuw vast. Moet je wel een beetje kunnen solderen, want voor die ca. 15 euro wil je niet stil komen te staan.
Je kunt overigens heel eenvoudig zien of het relais 109 is: als je de auto op contact zet, dan moet het voorgloeilampje even gaan branden. Doet hij dat niet dan is het (bijna zeker) 109.
Als hij het niet doet: auto op contact en dan de deur een keer dichtslaan of een klap onder het dashboard. Door de trilling zal het relais, welke onder spanning staat, mogelijk even 'vastlassen'. Dit zal niet altijd werken en als het werkt, is het probleem zeker snel terug. Dus wel hierna repareren.
20 jaar
Als het relais 109 niet is, zou ik denken dat er een storing opgeslagen moet zijn als de motor uitvalt. Als 109 het probleem is, is dat niet het geval omdat de spanning van het motormanagement wegvalt door de 109 storing.
20 jaar
Is het probleem al verholpen door de relais te vervangen?
20 jaar
Voor dat ik het vergeet: bedankt voor het meedenken! 't Is inderdaad handig om een probleem GROEPSgewijs op te lossen! Ik heb het relais nog niet gehaald, maar voor de kosten hoef je het niet te laten.
Volkswagen had vorig jaar zo als ik al "een relais" vervangen, waarschijnlijk 109.
Ik heb toen gevraagd voor het uitlezen van het motormanagement. Resultaat: er was inderdaad een storing geweest, echter gaf het uitlezen niet precies aan waar de fout lag.
Op andere sites (oa www.motor-talk.de) wordt relais 109 ook genoemd, met ongeveer dezelfde symptomen die mijn auto vertoond.
Het enige wat ik NOG niet heb ervaren is dat de de auto niet voorgloeit, wat ik op het dashboard kan zien.
Vandaag ga ik effe naar VW om dit relais te halen, en dan maar weer eens afwachten.
20 jaar
Ahaaaa....
Voor diegene die wel eens willen weten wat er met relais 109 aan de hand is heb ik dit gevonden
http://www.weetjewel.com/relais109.htm
Ik heb trouwens relais gekocht.
20 jaar
hoi,
het is een vrijwel bekent probleem bij vw,
paul,
Een heel duidelijk plaatje van een standaard probleem in de elektronica. Heb je ooit een tv gehad die af en toe een tik nodig had? Gewoon alle soldeerverbindingen oversolderen van alle dikke componenten (trillen los) en componenten die op een koelplaat zitten (gaat los door temperatuurswisselingen).
In dit geval zou ik een klein stukje montagedraad om het pootje slaan en die bij het pootje en een klein stukje verder vastsolderen. Raakt het pootje dan ooit weer los, dan maakt het draadje nog steeds contact en kan het uitzetten en krimpen opvangen. Gaat dan nooit meer stuk op die plek.
Voor degene die minder handig zijn met een soldeerbout: gewoon relais vervangen. Als je een schroevendraaier kunt vasthouden, kun je dat ook.
20 jaar
Relais is vervangen, hij doet 't vooralsnog goed ... Ik hou moed.
De auto heeft een grote beurt nodig, maar vanwege de drukke agenda kan VAG mijn auto niet voor het nieuwe jaar onder handen nemen.
Heb luchtfilter vervangen (hij heeft nu ook een stuk meer vermogen) maar het kan beter (luchtmassameter of brandstoffilter?)
20 jaar
Meer vermogen? Dan was je luchtfilter wel erg vuil.
Nog steeds niet voldoende? Luchtmassa.
Ik heb vaker een stukke luchtmassa gezien waarbij het luchtfilter ook zeer vervuild was. Volgens mij bescheiden mening helpt een schoon luchtfilter aan het verlengen van de levensduur van de luchtmassa. Ik denk ook dat een origineel papieren filter hiervoor beter is.
20 jaar
hoi, dutch
wat kan ik voor het solderen van een relair rekenen dan??
voor 9 euro pak ik wel een nieuwe uit de kast
voor 9 euro kan en ga ik niet staan klooien
maar idd, als hobbyist zou je het relair kunnen doorsolderen
paul,
Hallo
Ik beschouw mezelf als een absoluut leek op het gebied van autotechniek. Wat ik (nu) wel weet is dat een diesel veel lucht nodig heeft.
Ik heb mijn collega het filter laten zien, en ook hij stond versteld van de toestand van deze.
volgens de 'boekjes' zou de Sharan 110 pk goed zijn voor een top van 170. Met het vervuild luchtfilter haalde hij nog maar maximum 140, met nieuw luchtfilter 150+. Nog steeds niet wat het moet zijn. Deze snelheid heb ik trouwens op de Duitse autobahn gehaald.....
Ik heb elders op de site gelezen dat bij het vervangen van de luchtmassameter iets moet worden gereset? Klopt dat?
Zou trouwens bij een defekt luchtmassameter het vermogen dan niet volledig om zeep zijn?
Erie.
20 jaar
Paul, als pro kun je het inderdaad niet maken te gaan klooien tenzij je even geen relais hebt en je een klant MOET helpen.
Voor 9 euro kun je geen relais openen, soldeerbout opwarmen, solderen en relais weer sluiten. Een hobbyist rekent z'n tijd niet omdat het min of meer hobby is. Leuk om te doen.
20 jaar
Erie, je hoeft niets te resetten na het vervangen van een kapotte LMM. De LMM is niet echt stuk, maar geeft een te lage waarde af. Hierdoor besluit de computer minder diesel in te spuiten. Hierdoor heb je dus minder vermogen. De motor krijgt wel genoeg lucht, alleen de computer weet dat niet!
De LMM gaat niet van de één op andere dag een lagere waarde afgeven. Dit gaat langzaam. Je merkt het dus ook pas als het echt sloom wordt, of je stapt eens in een andere gelijkwaardige auto. Je raakt dus niet plotsklaps al je vermogen kwijt.
20 jaar
hoi erik
hebben ze de kat ook nog bekeken.? deze zou gedeeltelijk dicht kunnen zitten??
er zijn 3 dingen wat de tdi beter doet rijden.
1, kat leeg halen ( turbo schakeld eerder in )
2, egr klep , afsluiten ( het uitsluiten van valse lucht )
3, de brandstofpomp juist afstellen ( alleen als de eerste riem er nog op zit ) dan heeft het zin.
4, een pierburg lmm, monteren + de flower verwijderen.
( meer lucht opbrengst )
dan gaat ie als een kogel...
paul,
Ik heb de wagen een jaar geleden gekocht, en heb er nu een 35000km mee gereden, en hij staat nu bijna op 120000km. De distributieriem is bij de grote beurt van VAG vervangen,...maar niet het luchtfilter. Blijkbaar wordt er naar gekeken bij een +60000km beurt.
Ik ben er bijna van overtuigd dat de wagen voorheen beter heeft gereden, meer pit. De wagen wordt niet als racewagen gebruikt maar ik merk toch dat ie inderdaad 'slomer' rijdt. Een vriend van mij heeft een Sharan als bedrijfsauto, welliswaar een nieuwere (115pk met een hoger koppel) maar hij vond ook dat mijn auto beduidend anders reed.
Toch het LMM?
Ik heb het volgende typenummer van de Pierburg gevonden op het internet: type NR: A611 094 00 48, die van MB.
Het zou minder storingsgevoelig zijn, alleen is ie wat minder dan de Bosch (optrekken), maar vooral goedkoper!
Weet iemand van jullie dan welk LMM (Mercedes Benz) het is?
Wat is trouwens de flower?
Gr Erie.
20 jaar
hoi,erie
dat nummer van de lmm,van mercedes weet ik zo niet.?
in het lmm huis voor de lmm, daar bevind zich een rooster ( flower) die bedoelt is voor de gelijkmatige stroming van de lucht naar de lmm,
waneer deze niet aanwezig zou zijn zal de luchtstroom er als een wevel door gaan. ( lucht zoekt de minste weerstand )
uit de praktijk en ervaring van onze kant blijkt dit toch anders te zijn.
ik noem het rooster een afremmer in de lucht stroom.
nu zullen er mensen zijn die zeggen.. NOU DAT ZAL WAT UITMAKEN
kijk als je hard loopt als mens en je houd jezelf een washandje voor de mond ( kun je ook doorheen ademen ) maar gaat dat goed komen.?
maar zonder dat washandje ademd het een stuk prettiger omdat er nu een betere open luchtstroom aanwezig is.
dus de motor reageerd beter. zelfs de auto rookt een stuk minder waneer er een powerbox gemonteerd is..
paul,
wat is dat voor een rare resi torx om de lmm te vervangen?
Gr Erie.
20 jaar
hoi, erie
idd, raar.. maar je kunt hem inzagen en vervolgens hem met een normale schoevendraaier eruit draaien.
paul,
Volgens mij kun je beter een lmm kompleet met het huis vervangen. Dat heeft technische voordelen, zie de site van diesel Büchli, en bovendien hoef je het voor de prijs niet meer te laten. Ook geldt dezelfde redenering als die van Paul m.b.t. het (niet) repareren van een relais 109, het kompleet vervangen is sneller en efficiënter.
OK, ik heb de LMM van Pierburg bij Mercedes gehaald(90 Euro incl btw): FANTASTISCH!
Heb een resi torx kunnen lenen van een winkel met gespecialiseerd gereedschap (voor diegene die willen weten wat het kost: 8,95 Euro), meteen de LMM er op gezet! Bij het eerste beetje gas geven voel je een hele verandering. Hopelijk gaat ie lang mee.
Oh ja, tot nu toe is de auto niet meer uitgevallen (relais 109)
Bij deze dank aan Dutch en Paul voor hun bijdrage!
Gr Erie.
20 jaar
Toch nog een berichtje: ik heb weer gemerkt dat bij de auto "af en toe", lijkt wel in de ochtend, het toerental weg valt en direkt weer normaal is.
Sinds het vervangen van relais 109 en de LMM is de wagen beduidend beter gaan rijden (rijdt zeer pittig en uitvallen is uitgebleven).
Alleen het "wegdippen" van het toerental baart mij dus alsnog zorgen. Ik heb 't zelf in de ochtend gemerkt met koude motor,...
Heeft iemand nog een idee?
Gr Erie.
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Sharan of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar