Beste,
ik heb een wat lastig probleem met mijn BMW 525d van 2006. (inmiddels 145000km op teller)
Ik voel soms dat de kracht in het middengebied soms verschilt. (dip rond 2200-3000t/min)
Ik heb dit in de garage gemeld, zij voelden tijdens testrit niets ongewoons. Foutcodes nagekeken en hier was niets opvallends bij dat een mogelijke oorzaak zou kunnen aanduiden....
Ik was er van overtuigd toch verschil te merken en heb de wagen dan op een testbank laten zetten bij de firma waar de software (chiptuning) geschreven was. Resultaat was een verschil van 50Nm tussen 2 runs. De persoon daar vertelde me dat mogelijk de luchtmassameter niet meer helemaal fris zou zijn.
Ik met de curve + de uitleg naar mijn dealer en die vond de luchtmassameter zeer onwaarschijnlijk als oorzaak. Opnieuw foutcodes nagekeken en niets gevonden. Bij andere chiptuner programma nagekeken (op hun aanraden) en eens een ander programma erop, dit zonder resultaat.
Nu had ik graag geweten of er iemand een mogelijke oorzaak zou kunnen bedenken en of rijdend uitlezen mogelijk is bij BMW en zo waardes als luchtdebiet, turbodruk, etc na te kijken zou zijn?
Elk antwoord is welkom want ik heb geen zin om willekeurig verschillende onderdelen te beginnen vervangen in de hoop het opgelost te gaan krijgen.....
Alvast bedankt,
Mvg,
Koen
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Welke foutcodes zitten er dan in ? Met een BMW diagnosecomputer kan je een luchtmassasysteemtest doen om de luchtmassameter te testen, en kan men ook al rijdend diverse waardes uitlezen. Defecte luchtmassameter zou op uw km stand geen uitzondering zijn, druksensor achteraan op inlaatcollector kan ook de oorzaak zijn van uw probleem.
Alvast bedankt voor uw antwoord.
Ik heb op diverse fora geinformeerd en mogelijke oplossingen zouden kunnen zijn volgens de info.
-defecte luchtmassameter, adaptiewaardes vorige eigenaar niet OK (wanneer de luchtmassameter in gevoeligheid afgenomen is komt dit blijkbaar niet tot uiting bij test of foutcodes, tenzij volledig defect)
-turboregelklepjes die niet goed werken of verstopte / verduurde vacuumleidingen ernaar toe.
-roetfilter deels/verstopt, catalysator defect (al zou je dat laatste allicht horen)
Wanneer de garage waar ik op onderhoud ga terug uit vakantie is zal ik de mogelijke oorzaken met hen es overlopen en kijken wat we eerst gaan proberen.
Als ik een oplossing vind zal ik ze uiteraard hier posten.
Mvg,
Koen
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar