close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Skoda Octavia: instrumentenpaneel

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: aqm 1.9sdi

Hoi
na een kortsluiting in de 14 polige stekker (zwart linksvoor in motorruimte) is het instrumentenpaneel stuk.
nu zou ik willen weten als er op de bruinwitte kabel die op pennummer 7 zit, in de blauwe stekker achter op het instrumentenpaneel, een constante massa te meten is (-12v) of enkel na contact aanzetten.
ik zou ook willen weten waar die bruinwitte kabel zijn massa haalt (komt die rechtsreeks van de carrosserie of ergens van een relais of stuurdoos).
ik weet wel dat er een massalas (nr.110) zit in de kabelstreng ,achter in het dashboard, waar er een stuk of vijf bruinwitte kabels samengesoldeerd zijn en waarvan er 1 naar die pennummer 7 gaat
momenteel meet ik er 0V op
is er ev. iemand die soms een stromloopschema kan doormailen met de massalassen van die auto.
dank

Geplaatst door

koen de zutter (0)
badge

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hoi Koen,
Ik heb helaas geen antwoord voor jouw, maar ik ben geinteresseerd in de info die je verzameld hebt.
Het instrumentenpaneel van mijn Octavia 1.9 Tdi 1999 doet het vaak niet. Alle meters vallen uit, terwijl de boordcomputer en de verlichting het blijft doen.
Ik vermoed ook iets met de aarde of de voeding, maar weet niet op welke pennen van welke van de twee connectoren ik moet meten.
Heb jij info over wat er op welke pen te meten moet zijn? Evt. een stroomschema?

Bij voorbaat dank
Eddie

eddie zelf 0

18 jaar

Dag Eddy, ik rijd met een Octavia 1,9 TDI Slx van 2000. Ik heb momenteel hetzelfde probleem! Het nieuwe instrumentenbord is besteld maar blijft lang weg. Ondertussen kan je de meters weer doen werken door zekering nr. 15 uit te trekken! (als ik mij niet vergis) De meters werken dan opnieuw, maar iedere keer dat je het contact aflegt, blijven ze staan en keren pas terug naar hun rustplaats als je het contact terug opzet! Ook de digitale instellingen van de boordcomputer worden telkens terug op nul gezet met uitzondering van de totale kilometerstand! Ondertussen kan je toch verder rijden zonder snelheids overtredingen te begaan en zonder dat je schrik moet hebben om zonder brandstof te vallen! Groeten Chris.

Tuurke43 0

18 jaar

[quote=Tuurke43]Dag Eddy, ik rijd met een Octavia 1,9 TDI Slx van 2000. Ik heb momenteel hetzelfde probleem! Het nieuwe instrumentenbord is besteld maar blijft lang weg. Ondertussen kan je de meters weer doen werken door zekering nr. 15 uit te trekken! (als ik mij niet vergis) De meters werken dan opnieuw, maar iedere keer dat je het contact aflegt, blijven ze staan en keren pas terug naar hun rustplaats als je het contact terug opzet! Ook de digitale instellingen van de boordcomputer worden telkens terug op nul gezet met uitzondering van de totale kilometerstand! Ondertussen kan je toch verder rijden zonder snelheids overtredingen te begaan en zonder dat je schrik moet hebben om zonder brandstof te vallen! Groeten Chris.[/quote]
Hallo Chris,

Sinds deze avond heb ik hetzelfde probleem als die van jou. Ik heb ook even geprobeerd om zekeringnr. 15 eruit te trekken en het werkt idd zoals jij het beschrijft. Maar dat vind ik niks omdat je dan telkens als je de auto gebruikt je de tijd etc.. moet instellen. ;-(

Heb jij al een oplossing gevonden om het geheel weer goed werkend te krijgen?

graag zsm reactie svp,

gr.Daniel

dkawa 0

17 jaar

Hoi Daniël,

Ik vrees dat de enige oplossing deze is die ik moeten toepassen heb, namelijk het instrumenten blok vernieuwen! Het kost +- 400 euro en als je het bestelt moet je er redelijk lang op wachten! Ik vrees dat dit de enige oplossing zal zijn en dat je nog een tijdje het trukje met zekering 15 zal moeten toepassen als je wil weten hoe vlug je rijdt! De skoda is ondertussen verkocht, heb er nog een mooie prijs voor gekregen! Mvg Chris.

Tuurke43 0

17 jaar

Hallo Chris,

Bedankt voor je snelle reply. Ik had toch echt een op een ander antwoord gehoopt. Vanochtend werkte het wel weer eventjes en daarna niet meer... Is het instrumentenpaneel dan toch echt overleden? Of kan het zijn dat er een kabel achter op dit paneel loszit??

dkawa 0

17 jaar

Neen Daniel, bij mij was dat ook dat zij (de tellers) af en toe werkten! Ik vrees dat de enige oplossing is dat de tellerblok vervangen wordt! Hou er ook rekening mee dat dit door iemand moet gebeuren die de zaak opnieuw kan programmeren! Zoek alvast de codenummer die bij uw autosleutel was toen je hem kocht! (want die code hebben ze nodig en dan moeten zij geen zoekwerk doen). Veel succes verder met de skoda. Groeten Chris.

Tuurke43 0

17 jaar

Als het af en toe wel werkt dan moet het ook te repareren zijn. Ik kan wel begrijpen dat een garage daar niet aan begint en er liever een nieuwe unit insteekt. Binnenkort ga ik eens proberen om er eentje te herstellen. Ik laat nog wel iets weten.

Hendrik4290 0
badge

17 jaar

Vanochtend had ik de teller even uitgebouwd om te checken of de stekkers er goed in zaten en ze zaten gewoon goed erin ;-(

Deze avond ben ik er ook achter gekomen dat met de verlichting aan de binnenzoemer het ook niet doet (bij uitgeschakeld contact dus..) Maar toen de analoge metertjes het wel deden, deed de zoemer het ook..

Raar of niet??

dkawa 0

17 jaar

Ik heb voor donderdag een afspraak gemaakt met een bedrijf genaamd Verotronics in Eindhoven (bij mij in de buurt ;-)) Zij hebben een hele goede reputatie met het repareren van tellers...

Dus donderdag weet ik jullie de uitslag te vertellen..

dkawa 0

17 jaar

Zo de teller werkt weer. Er waren wat SMD componenten en een IC stuk. Dus ik kan er gelukkig weer tegenaan.

MAAR, net kwam ik erachter dat het controlelampje van de stadslicht niet werkt. Alle andere indicaties wel behalve deze niet. Wat kan dit zijn? Led kapot?? OF is het gewoon een kwestie van aansluiten op de VAG-com en instrumentenpaneel resetten of iets derg?

dkawa 0

17 jaar

En wat heeft de reparatie gekost?
Meer of minder of gelijk aan 400 euro?

Santa 0

17 jaar

OH ja, dat was natuurlijk het belangrijkste ;-)

178,50... Dat is niet veel als je het vergelijkt met een nieuwe+alle bijkomende kosten (inleren, inbouwen)...

ps. kan mij iemand nog vertellen of het controlelampje voor de stadslicht moet branden of toch niet? Want nu twijfel ik zelf... .

Wat moet ik eigenlijk allemaal zien als ik 's avonds mijn dimlicht aan heb staan? Welke controlelampjes zouden op het dashboard zichtbaar moeten zijn tijdens het rijden? Ik dacht nl dat ik de stadslicht controlelampje altijd aan zag staan tijdens het rijden met dimlicht..

dkawa 0

17 jaar

goedemorgen allemaal...

Ik ben erachter welke controlelampjes er moeten branden: stadslicht (stand 1 van de schakelaar) en dimlicht (stand 2 van de schakelaar).

Controlelampjes voor mist en mistachterlicht werken zodra je het inschakelt. Waarom de bovenste 2 genoemde lampjes niet? Is dit een kwestie van uitlezen?

Dit zijn toch standaard controlelampjes die moeten branden zodra je de functie inschakelt?

graag reactie svp,

mvg, Daniel

dkawa 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Octavia of stel zelf een nieuwe vraag.