Als ik start of tijdens het rijden gaat soms mijn ESP lampje aan en ook weer vanzelf uit, soms na een aantal seconden, soms een paar minuten. Vorig jaar heb ik dit 2x gehad, maar nu al 4x deze maand. Uitlezen met vag-com zegt het volgende:
VAG-COM Version: Release 311.2-N
Control Module Part Number: 8E0 614 517
Component and/or Version: ABS/ESP front 1326
Software Coding: 04255
Work Shop Code: WSC 06435
1 Fault Found:
01826 - Sensor for Steering Angle (G85): Supply Voltage Terminal 30
35-10 - - - Intermittent
Weet mij iemand te vertellen waar deze sensor zit en of deze zelf te vervangen is?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
opgepast met vragen over ESP hier!!
Maar ik wil zeer zeker helpen. De G85 sensor zit in he stuur. Dat is een sleepring. Deze gaat registreren welke kant je opwilt zodat esp juist zal corrigeren.
Het zelf vervangen valt goed zelf te doen, maar dan moet je wel een beetje handig zijn. Je airbag moet los en dergelijke. Als het echt dringend is, da stuur je maar een mailtje, en dan zet ik een how to met foto's online.
[quote=xius_007]opgepast met vragen over ESP hier!!
Maar ik wil zeer zeker helpen. De G85 sensor zit in he stuur. Dat is een sleepring. Deze gaat registreren welke kant je opwilt zodat esp juist zal corrigeren.
Het zelf vervangen valt goed zelf te doen, maar dan moet je wel een beetje handig zijn. Je airbag moet los en dergelijke. Als het echt dringend is, da stuur je maar een mailtje, en dan zet ik een how to met foto's online.[/quote]
Wat bedoel je met opgepast met vragen over ESP?
Ik heb een tijdje geleden al eens de airbag ring achter het stuur van een seat ibiza uit 1996 vervangen en dat viel wel mee, dus ik denk wel dat het lukt, alleen ff zoeken hoe de airbag bevestigd zit.
Laat die opmerking over ESP en forum maar vallen. Het is gewoon dat ik opzettelijk geen antwoord kreeg op enkele van mijn ESP vragen.
Als je het bij die ibiza kunt, dan gaat het ook lukken met de audi. Het is dus ook die ring waarin de G85 sensor zit.
Ik zie da je een 8E hebt.
8E0 953 541 E is het objectnummer dat je nodig hebt.
Hij kreeg WEL antwoorden, maar die stonden hem kennelijk niet zo aan....
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
17 jaar
Een antwoord is meestal op een vraag. net als hier ;). En niet zoals hier: http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i... (tweede topic, weer niets geantwoord).
Audidriver vraagt wat de fout kan zijn, ik antwoord.
Maar ik zie ook net dat je een 8E van 2001 hebt. Dan kan het ook het regelapparaat (J527) zijn. Dat bevind zich dan achter de sleepring.
http://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-01...
Lees dit eens eventjes door.
De basic setting is gewoon alles resetten en terug instellen.
[quote=xius_007]Een antwoord is meestal op een vraag. net als hier ;). En niet zoals hier: http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i... (tweede topic, weer niets geantwoord).
Audidriver vraagt wat de fout kan zijn, ik antwoord.
Maar ik zie ook net dat je een 8E van 2001 hebt. Dan kan het ook het regelapparaat (J527) zijn. Dat bevind zich dan achter de sleepring.
http://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-01...
Lees dit eens eventjes door.
De basic setting is gewoon alles resetten en terug instellen.[/quote]
Xius, bedankt voor je uitleg, als ik dat zo lees kan ik dus beter beginnen met de J527 te vervangen, mijn A4 is van OKT 2001.
het regelaparaat bevind zich NIET achter de sleepring (gaat niet passen lijkt mij) onderstaande info zet je op het rechte spoor.
[url=http://imageshack.us][img]http://img517.imageshack.us/img517/5866/...[/img][/url]
Onderdelenoverzicht ABS/ESP
1 - steun voor hydraulische componenten
q uit- en inbouwen → Subhoofdstuk
3 - ABS/EDS-regelapparaat J104
q hydraulische ABS-eenheid -N55- en regelapparaat -J104- vormen de hydraulische regeleenheid.
q uit- en inbouwen → Subhoofdstuk
4 - hydraulische ABS-eenheid -N55- met regelapparaat -J104-
q hydraulische ABS-eenheid -N55- en regelapparaat -J104- vormen de hydraulische regeleenheid.
q uit- en inbouwen → Subhoofdstuk
5 - sensor remdruk -G201-
q aan hydraulische eenheid vastgeschroefd
6 - hydraulische ABS-eenheid -N55- met regelapparaat -J104-
7 - impulswiel van toerentalsensor rechtsvoor
q controleren resp. uit en inbouwen → Anker
8 - ABS-toerentalsensor RV G45
q uit- en inbouwen → Subhoofdstuk
9 - verklikker remvloeistofpeil -F34-
10 - instrumentenpaneel
11 - schakelaar van aandrijfslipregeling -E132-
q inbouwplaats bij middenconsole
12 - sensor stuurhoek -G85- bij ESP
q inbouwplaats: in terugstelring met sleepring op stuuras ingebouwd → Rep.-groep69
q nulregeling uitvoeren → elektronicatester VAS 5051
13 - sensor dwarsversnelling -G200- en sensor voor verdraaiing van wagen G202
q inbouwplaats: onder radio
q uit- en inbouwen → Subhoofdstuk
14 - schakelaar voor handremcontrole -F9-
q inbouwplaats bij handremhendel
15 - impulswiel van toerentalsensor rechtsachter
q voorwielaandrijving controleren → Anker
q vierwielaandrijving controleren → Anker
16 - ABS-toerentalsensor RA G44
q uit- en inbouwen voorwielaandrijving → Subhoofdstuk
q uit- en inbouwen vierwielaandrijving → Subhoofdstuk
17 - ABS-toerentalsensor LA G46
q uit- en inbouwen voorwielaandrijving → Subhoofdstuk
q uit- en inbouwen vierwielaandrijving → Subhoofdstuk
18 - impulswiel van toerentalsensor linksachter
q voorwielaandrijving controleren → Anker
q vierwielaandrijving controleren → Anker
19 - ASR/ESP-controlelampje K86
q inbouwplaats in instrumentenpaneel
q nadere informatie: zie instructieboekje
20 - ABS-controlelampje -K47-
q inbouwplaats in instrumentenpaneel
q nadere informatie: zie instructieboekje
21 - symbool -K118-Storing remsysteem
q inbouwplaats in instrumentenpaneel in bestuurdersinformatiesysteem
q nadere informatie: zie instructieboekje
22 - remlichtschakelaar F
q remlichtschakelaar uit- en inbouwen → Subhoofdstuk
q afstellen → Subhoofdstuk
23 - impulswiel van toerentalsensor linksvoor
q controleren resp. uit en inbouwen → Anker
24 - ABS-toerentalsensor LV G47
q uit- en inbouwen → Subhoofdstuk
suc6
gr,
paul,
[url=http://imageshack.us][img]http://img517.imageshack.us/img517/5913/...[/img][/url]
Schakelaarmodule stuurkolom
Schakelaarmodule stuurkolom uit- en inbouwen
Uitbouwen
‒ Airbageenheid en het stuurwiel uitbouwen:
=> Montagewerkzaamheden carrosserie, binnenzijde; reparatiegroep 69
‒ Stuurkolom helemaal eruit en naar beneden trekken.
‒ → Torxbouten -3- en -5- evenals inbusbout -4- eruit draaien.
‒ Bovenste afdekkap -2- van de stuurkolomschakelaar van de onderste afdekkap -1- losmaken en beide delen verwijderen.
Bij het inbouwen de bovenste afdekkap in de haak van de onderste afdekkap brengen, beide delen samendrukken en vastschroeven
[url=http://imageshack.us][img]http://img517.imageshack.us/img517/3452/...[/img][/url]
Aanwijzing:
Het uit- en inbouwen van de terugstelring met sleepring moet bij rechtuitstand van de voorwielen plaatsvinden.
‒ → Stekerverbinding -1- losmaken.
‒ Vergrendelhaken -pijlen- voorzichtig ontgrendelen en terugstelring met sleepring van de schakelaarmodule stuurkolom lostrekken.
‒ Draai bout -nr. 94-75 eruit.
‒ Elektrische stekerverbindingen losmaken.
‒ Stuurkolomschakelaar samen met het regelapparaat voor stuurkolomelektronica voorzichtig lostrekken.
Inbouwen
Het verdere inbouwen gebeurt in omgekeerde volgorde. Let daarbij op het volgende:
‒ Let er op dat alle 3 vergrendelingen evenals de stekerverbinding goed zijn vergrendeld.
‒ Nulregeling van sensor stuurhoek -G85 uitvoeren.
Hiervoor elektronicatester VAS 5051 gebruiken.
Aantrekmomenten
Onderdeel
Nm
Afdekkap van stuurkolomschakelaar
1
Schakelaarmodule stuurkolom
3
[quote=paulkelder]het regelaparaat bevind zich NIET achter de sleepring (gaat niet passen lijkt mij) onderstaande info zet je op het rechte spoor.
[url=http://imageshack.us][url]http://img517.imageshack.us/img517/5866/...[/url][/url][/quote]
Mooie foto. Had je in mijn topic ook kunnen zetten. Groeten aan de eega!
http://cgi.ebay.at/Lenkstockschalter-Ste...
even recapituleren:
Lenkstockschalter : stuurwielschakelaar
Steuergeraet : relgelunit
GRA : cruise control
Audi-A4 : spreekt voor zich.
Is hetzelfde als "Steering Column Control Module". Oh goddekjes, zit achter de sleepring dan.
edit: u was me voor met een tweede mooie foto. Achter de sleepring dus.
ps: bovenstaande link is voor de A4 zonder stuurverwarming. objectnummer: 8E0953549N
[quote=xius_007]Mooie foto. Had je in mijn topic ook kunnen zetten[/quote]
had ook gekund, maar toon eerst maar eens respect..... ook hier! iedereen kan van mij de nodige info krijgen, ook jij maar graag op een normale manier.
paul,
Begint het nou alweer?
Paul, bedankt voor de info en afbeeldingen, ik heb laatst ook 1x gehad dat ik de melding bremse kreeg in het rood, zoals op de eerste afbeelding met nr 21, wellicht dat dit ook iets te maken heeft met het ESP lampje dat de laatste tijd vaker gaat branden. Ik heb toen gelijk uitgelezen maar gaf geen foutcode.
[quote=Audidriver73]Paul, bedankt voor de info en afbeeldingen, ik heb laatst ook 1x gehad dat ik de melding bremse kreeg in het rood, zoals op de eerste afbeelding met nr 21, wellicht dat dit ook iets te maken heeft met het ESP lampje dat de laatste tijd vaker gaat branden. Ik heb toen gelijk uitgelezen maar gaf geen foutcode.[/quote]
is heel goed mogelijk, het één is afhankelijk van het ander.
paul,
OKE, op de site van gerritspeek stond dat regelapp voor stuurkolom meestal defect was bij deze A4 uit 2001, hier stond J527 bij, deze code kan ik niet vinden op een van de afbeeldingen.
[quote=Audidriver73]OKE, op de site van gerritspeek stond dat regelapp voor stuurkolom meestal defect was bij deze A4 uit 2001, hier stond J527 bij, deze code kan ik niet vinden op een van de afbeeldingen.[/quote]
Omdat ze er ook nie op staan. Klik maar eens op de link van ebay, daar zie je een hele eenheid staan. Bij de dealer kost enkel het stuurapparaat om en bij de 140 .
[img]http://users.pandora.be/xius/Temp/stuurr...[/img]
nr 11 is de J527. nr 10 is de G85
stond er wel er NR12 wel alleen niet in een volledige tekening.
12 - sensor stuurhoek -G85- bij ESP inbouwplaats: in terugstelring met sleepring op stuuras ingebouwd.
paul,
[quote=paulkelder]stond er wel er NR12 wel alleen niet in een volledige tekening.
12 - sensor stuurhoek -G85- bij ESP inbouwplaats: in terugstelring met sleepring op stuuras ingebouwd.
paul,[/quote]
En hoe trek je de conclusie dat ik dan verkeerd zat? Hij zit dan toch achter de sleepring?
[quote=xius_007][quote=paulkelder]stond er wel er NR12 wel alleen niet in een volledige tekening.
12 - sensor stuurhoek -G85- bij ESP inbouwplaats: in terugstelring met sleepring op stuuras ingebouwd.
paul,[/quote]
En hoe trek je de conclusie dat ik dan verkeerd zat? Hij zit dan toch achter de sleepring?[/quote]
niet direct verkeert, ik bedoel je moet wat verder opereren dan alleen de sleepring.
paul,
Wat zouden jullie doen, eerst de stuurhoeksensor vervangen of de regelunit?
[quote=Audidriver73]Wat zouden jullie doen, eerst de stuurhoeksensor vervangen of de regelunit?[/quote]
ik vervang vaak nog niets, meestal (indien voorhanden) leen ik de onderdelen even bij een bevriende sloper en vervang definitief wat stuk blijkt. in jou geval zou ik de stuurhoeksensor maar eens uitwisselen.
paul,
Bedankt paul, ik wacht anders nog even af, heb alweer een paar dagen niks gemerkt maar hij zal zeker weer eens terugkomen. Ik ga komende week eens vragen bij de dealer in Duitsland, zal wel besteld moeten worden.
oké lees het wel.
gr,
paul,
Na 4maanden verder te zijn heb ik het toevallig vorige week nog gehad dat het ESP lampje weer een paar seconden aan was. Zoals eerder gezegd, komt het niet te vaak voor laat ik het zo, wordt het steeds vaker dan ga ik uiteraard wat vervangen.
hallo
esp lampje brand ook incombintie met traction control
had laatst een audi a4 2.5 waar inspuit moment iets te laat stond
deze heb ik met vag-com in basisafstelling gezet en pomp iets vroeger gezet
inspuitmont staat nu zoals het moet
geen brandend esp lampje meer
Ik heb een 1.9 pompverstuiver, maar heb er nu alweer bijna 3maanden geen last meer van gehad. Zal het maar niet te hard zeggen want morgen of overmorgen gaat ie natuurlijk weer even branden. Ik zie het verband niet tussen een pomp die te laat/te vroeg staat en een storing in het tractioncontrol of abs gedeelte, maar goed. Zolang het lampje niet elke week een aantal keren gaat branden doe ik er voorlopig niks mee.
#7 31 juli 2007 21:56:59
paulkelder
Professional
Echte naam: p.kelder
Woonplaats: overijssel
Bedrijf: kelder vw & audi service ommen
Geregistreerd: 21 augustus 2004
Berichten: 10738
E-mail Website Re: a4 avant 2003Santa schreef:
Tja, je leest hier wel eens wat over die kabelboompjes onder de pompverstuivers..............
Maar ik weet niet of die in staat zijn om lampjes te laten branden.
dit probleem is geen kabelboompje, dan zou de motor moeten schokken (cilinderoverslag) vaak valt deze storing te samen met een brandend ESP lampje.
Motor schokt inderdaad niet bij mij. Dat kabelboom probleem bij de PD motoren is mij bekend.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar