Auto heeft na een rit van 200 km vrij plotseling geen vermogen meer en rookt bij optrekken. Wordt steeds erger en start koud ook slecht. Pas na enkele keren blijft hij doorlopen en rookt dan verschrikkelijk, maar heeft bijna geen druk bij de uitlaat uiteinde. Als we de hand ervoor houden valt hij uit. Verder valt het op dat er na stilvallen na een minuut rookgas bij het luchtfilter omhoog kringelt. Dus lijkt het alsof de tegendruk in de uitlaat zo groot is, dat de uitlaatgassen terug geblazen worden in de inlaat.
Het betreft de megane diesel 1.9 dti, 59 kW,met een spie in de krukas poelie. Uitlaat gedemonteerd tot aan turbo, geen verstopping. Laten hem dan draaien met de voorstekat losgemaakt en zelfde resultaat. Timing gecontroleerd , staat goed maar er zit dus een spie in de krukaspoelie, maar op de nokken as zit een poelie, ook met spie, maar met een vulcanisatie. deze lijkt goed en ook bij verdraaien gaat de nokkenas op het oog synchroon mee met de nokkenaspoelie.
Maar wie herkent dit probleem en hoe zit het nu met die nokkenaspoelie, die bij het vervangen van de riem ook mee vervangen moet worden. deze is in het verleden niet mee vervangen. Auto heeft nu 140.000 km gelopen.
Het lijkt dus alsof de kleptiming verkeerd staat en daardoor de uitlaatgassen direkt de inlaat in worden gedrukt.
Dit zou veroorzaakt kunnen worden doordat de vulcanisatie wat loslaat en de nokkenaspoeleie dus wel wordt meegenomen door de distributieriem, maar de nokkenas zelf er iets achteraan komt. maar hoe controleer je dat zonder de hele boel eerst te vervangen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Volgens mij staat de egr klep open,of is geblokkeert.Dit is echt een wel vaker voorkomend probleem bij renault. het hele spulzit dan vol met roet. Je zegt dat er rook uit de inlaat komt,dit zou dus kunnen omdat de egr klep nog open staat. Wat betrefd de nokkenas timing, daar heb ik geen antwoord op. De interval van de riem is 75000 km of 5 jaar. Dus nog 10000 km te gaan , misschien toch verstandig om die incl. tandwiel te vervangen ? het lijkt mij sterk dat wanneer de vulcanisatie loslaat de naaf tov het tandwielgaat verdraaien, ik denk dat er nokken of profielen in het rubber zitten die dat voorkomen. Ik denk dat er maar 1 manier is om er achter te komen en dat is vernieuwen. Maar kijk eerst naar de egr klep zou ik zeggen,
MVG
PT nieker
Egr-klep is dicht en we hebbeb hetzelfde resultaat als we de stekker losgooien van de egr-klep, waardoor we zeker weten dat hij dicht blijft. We hebben het spruitstuk los gegooit en omdat er weinig ruimte is, staat die nu een halve centimeter van de kop af en dan nog hetzelfde.
We gaan vanmiddag eens kijken of het tandwiel van de nokkenas wel goed is. Want hij loopt stationair vrij redelijk en startte ook goed met het spruitstuk los, maar bij accelereren gaat hij inhouden en overslaan, naar mijn idee kan dat door die vulcanisaie van de nokkenastandwiel worden veroorzaakt, al is er handmatig niet echt iets aan te zien.
Nokkenastandwiel vervangen, was niks aan te zien en was dan ook niet de oorzaak. Nu wordt het een echte breinbreker en wie suggesties heeft mag ze noemen.
Verstuivers?? maar start nu goed en loopt stationair goed, al rookt hij wel behoorlijk
Inlaatspruitstuk dicht?? gaan we nu loshalen om te onderzoeken
Turbo?? is los en lijkt ook niet verstopt
Hoe is de compressie van de motor(segment-en-)?
Mischien stom maar is het wel diesel in de tank?
Hoe staat het oliepeil?
Welke kleur rook?(Uit de uitlaat dus)
Compressie niet gemeten Peter, want hij draait goed rond. Inderdaad ook aan de brandstof gedacht, maar de klant heeft 300 km gereden en voor hij weg ging volgetankt, dus dat is diesel geweest. Oliepeil in orde en het is een zwart gele rook.
Maar probleem hebben we gevonden.
Inlaatspruitstuk losgehaald en de uitlaatspruitstuk weer vastgezet en de egr-leiding afgedopt met een stuk bezensteel. Toen gestart en hij liep onmiddelijk en ook goed zonder te roken. Uitllaatdruk was ook weer normaal, dus het moest in de inlaatkant gezocht worden. het inlaatspruitstuk was heel erg vol met kool-aanslag en in eerste instantie dachten we daaraan als de oorzaak, Maar toen we wat beter keken zagen we een soort afdichtring liggen in het inlaatspruitstuk. Die ring moest ergens wegkomen en toen we de egr-klep eens erbij pakten zagen we dat de egr-klep twee kleppen had en er 1 van weg was. En die lag in jhet inlaatspruitstuk.
Dus uiteindelijk bleek Peugeottechnieker het bij het juiste eind te hebben, want de klep zat wel dicht, maar slechts aan 1 kant. De andere kant was de klep weg en kreeg hij dus de volle uitlaatgas druk in het inlaatspruitstuk met het roken en inhouden tot gevolg.
Nu alles nog weer terugzetten en de man kan volgende week met kerstvakantie.
Nou Siem dat is dan opgelost, ik had me iets duidelijker moeten uitdrukken misschien,had een hoop werk bespaart. Bij ons is iemand in het bedrijf die de renaults doet daar had ik het aan moeten vragen.
Goed weekend.
MVG
PT nieker
Of ik had iets beter die egr-klep moeten bestuderen PT....In ieder geval bedankt voor het meedenken en is het tenminste duidelijk wat de oorzaak was.
[url=http://imageshack.us][img]http://img213.imageshack.us/img213/8057/...[/img][/url]
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar