Renault Megane: Airco

Bouwjaar: 2000, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.6 16v

Hallo,

Ik heb de airco twee maanden geleden laten vullen ( hij werkte nog wel maar niet genoeg ), heeft het na het vullen goed gedaan tot nu toe. Nu worden de leidingen niet meer koud dus werkt de airco niet meer. Ik heb met een uv lamp alles airco componenten na gelopen maar geen lekkeage gevonden ( er zit fluoriserende vloeistof in ).
De pomp slaat in als ik de motor start maar dan blijft hij volgens mij ingeschakeld terwijl hij voorheen aan en uit ging tijdens het gebruik. Ik heb gecontroleerd of er nog druk in het systeem zit en dit is het geval.
Wie weet een oplossing?

M.v.g. Frank.

Frank3186

Geplaatst door Frank3186 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Mégane? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

renault-monteur (0) PRO, 13 jaar geleden

opnieuw vullen

Heino4267 (200), 13 jaar geleden

De lekkage doet zich niet voor als het systeem leeg is, maar als het nog vol zit.
Je moet dus eerder, na het vullen, controleren en niet naderhand als hij het niet meer doet.

Frank3186 (0), 13 jaar geleden

De airco deed het dus nog wel toen ik hem liet vullen maar niet zo goed meer. Na het vullen deed hij het weer perfect tot deze week, nu doet hij niets meer, opnieuw laten vullen heeft geen zin daar ik nog voldoende druk in het systeem heb.

renault-monteur (0) PRO, 13 jaar geleden

vulling en druk is wat anders....

Heino4267 (200), 13 jaar geleden

@Frank:
Wat ik je duidelijk probeerde te maken, is dat als er een fluorescerende verklikker aan je aircovulling wordt toegevoegd, je natuurlijk wel moet controleren op evt. lekkages direct nadat de auto terugkomt van de vulling: dan is de lekkage het best zichtbaar (hoogste druk, verse vloeistof uit de lekkage).

Frank3186 (0), 13 jaar geleden

De airco is direct na de vulling getest en op lekkage met fluorecerend licht gecontroleerd, ook is de temperatuur van de pomp na vijftien minuten draaien van de airco opgemeten en dit was ook in orde. Ik weet ook zeker dat dit alles gebeurt is want ik mocht bij de reparatie blijven kijken. Ik zie nu met fluorecerend licht geen sporen van lekkage.

Frank3186 (0), 13 jaar geleden

Ik ben zelf nog even wezen zoeken, ik heb spanning op de airco pomp. Nu heb ik ontdekt dat de koelventilator niet aanslaat bij lopende motor en ingeschakelde airco. Wie kan mij vertellen waar de ventilator aangestuurd word en waar er eventueel een relais zit zodat ik kan meten waar het fout gaat? Ik denk zelf dat het een electrisch probleem is.

Pascal Limpens (0) PRO, 13 jaar geleden

Als je spanning op de pomp hebt moet de pomp aanslaan.
Zo niet is je magneetspoel defect, komt wel vaker voor bij deze auto.
Kun je het binnenste gedeelte van de pomp wel met de hand ronddraaien?
Zo niet is de pomp vastgelopen.

Succes, Pascal

Frank3186 (0), 13 jaar geleden

Pascal,
Ik kan pas morgen kijken ivm mijn werk.

Frank.

Frank3186 (0), 13 jaar geleden

Ik ben wat langer weg geweest, maar nu ga ik er weer mee verder.
Er staat spanning op de pomp, ik kan hem met de hand rond draaien en zie als de motor gestart word de pomp inslaan maar de koelventilator gaat niet draaien.
Als ik het contact met de schakelaar onder het filter ( vochtafscheider ) verbreek gaat de koelventilator +/- 5sec draaien daarna stopt hij weer.

TheoStek (0) PRO, 13 jaar geleden

Je hebt de drukschakelaar verbroken, dit is een trinary drukschakelaar of anders gezegd een drukschakelaar met een driedelige functie, deze heeft 4 aansluitingen.
De koelventilator wordt aan gestuurd door de trinary schakelaar en gebeurt pas bij een druk van 1,6 bar van het systeem, beneden deze druk is er geen aansturing van de koelventilator.

Als je de drukschakelaar los neemt, werkt de airco pomp ook niet meer.

Waarschijnluk is de drukschakelaar kapot, maar controleer voor alle zekerheid relais/zekeringen in de motor ruimte en binnen in de auto.

Frank3186 (0), 13 jaar geleden

Theo,

De drukschakelaar is 3 draads deze kan ik via de onderdelen handel niet krijgen, deze hebben alleen een 4 draads die kost mij 33 euro, de drie draads bij de renault dealer kost 114 euro en moet besteld worden.
Ik ga toch nog zoeken naar een goedkopere drukschakelaar omdat ik niet 100% zeker ben dat de drukschakelaar kapot is en ik de schakelaar bij de renault dealer niet kan terug brengen als de airco dan nog niet werkt.
De zekeringen en relais zijn volgens mij in orde.

Frank.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.