Heren,
heb zelf een probleem met mijn uitlaatspruitstuk waarvan de schotten hierin los zitten (rammelt en houdt in)
Mijn vraag is eigenlijk:
Is dit relatief makkelijk te vernieuwen en waar moet ik op letten
wat zijn de aanhaal momenten en hoe groot is de kans dat er problemen zijn met los en vastdraaien?
ook hoelang je er ongeveer over doet en of de nieuwe uitlaatspruitstuk anders is als de oude om nieuwe problemen te voorkomen
zit er trouwens nog iets van coulanse op als ik hem bij eeen dealer aanbied?
Kat heb ik al los gehad maar daar zit het probleem niet in en ga eigenlijk nu van het spruitstuk uit en heb ook gehoort dat deze vaker problemen geven
grt Jan
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
simpel schroefwerk,gaat normaal gesproken altijd los
Geloof niet dat ze het woord coulance bij peugeot kennen
Wat ook wel eens wil helpen is een paar lasjes leggen op de schotjes (kruis) in het uitl.spruitstuk. Hiervoor moet je het kat-deel + stekkers lambda's even losnemen en verwijderen.
Als je dan in het spruitstuk kijkt zie je waar de schotjes samenkomen. Gewoon een paar lasjes leggen waar de schotjes tegen elkaar liggen (kruis)en proberen maar!
Denk erom dat je even de EBE eruit haalt, heb al eens meegemaakt dat hij na een rep, zoals Hans zegt niet meer aan wou,en dat doet erg zeer in de kontzak.
Ik heb het meerdere malen bij mijn 406 1.8 16v gehad. Ik heb op de sloop een gebruikt spruitstuk gekocht en het oude daarmee vervangen. Een driekwart jaar later en 35.000 km verder begon het weer. Toen heb ik mijn oude spruitstuk gelast (die oude had ik niet weggegooid) terwijl deze gewoon op de werkbank lag. Daarna vervangen. Aangezien dit zo ongeveer mijn eerste las project was, hebben de lassen het niet echt lang volgehouden en na een half jaar begon het weer te rammelen. Toen heb ik het spruitstuk wat van de sloop kwam gelast en weer vervangen (bij de derde keer weet je hoe en wat, ik was binnen anderhalf uur klaar (zonder brug, gewoon op straat voor de deur). Dit keer heeft het spruitstuk het gehouden tot ik de wagen inruilde.
Als je niet dagelijks laswerkzaamheden verricht is het volgens mij toch wel verstandig om het spruitstuk er eerst helemaal onder vandaan te halen.
#edit
Ik zie nu dat dit in het "professional" gedeelte staat. Dus waarschijnlijk is er wel iemand die goed kan lassen en hoeft het spruitstuk er niet speciaal onder vandaan. Overigens zag ik zojuist dat er hier: http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i... ook over het spruitstuk wordt gesproken. Even naar beneden scrollen tot je de foto tegenkomt.
16 jaar
Het beste is om een een punt aan een M8 bout te sluipen, de bout kop er af te zagen en vervolgens het draadeinfd wat overblijft klem te slaan tussen de 4 schotjes. Vervolgens las je de bout aan 1 schot vast als borging. In principe zit de bout harstikke klem tussen de schotten, maar dan kan hij er hoe dan ook niet uitschieten.
Geen kleinere bout als M8 gebruiken anders zitten de schotten niet klem genoeg. Het risico van het alleen lassen van de schotten is dat de las op een gegeven moment losscheurd ivm bewegen van de schotjes.
bedankt voor het meedenken allemaal
gaat ff rommelen en lassen
mvrgr Jan
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar