Column: Alles over de accu's van elektrische auto's

2 maanden geleden gepubliceerd

Iedere auto is voorzien van een accu. Ook klassieke brandstofauto's hebben uiteraard een accu. Dit zijn de bekende zware loodaccu's, waar ook elektriciteit mee wordt opgewekt. De accu van de elektrische auto is natuurlijk een heel ander model en de opgewekte elektriciteit fungeert als brandstof. Wat moet je van deze accu weten?

 

Moderne lithium-ion accu

Ook de klassieke brandstofauto heeft elektriciteit nodig en dit gebeurt via de loodaccu . De accu heeft als functie om de auto in werking te zetten. De loodaccu fungeert niet als aandrijving voor de auto, daar is brandstof voor nodig, zoals benzine, diesel of LPG. De plannen om een auto door middel van elektriciteit aan te drijven zijn niet nieuw. Reeds in de jaren 70 werden al testen uitgevoerd om een auto volledig elektrisch te laten rijden. Alleen de moderne lithium-ion accu bestond nog niet. Tijdens deze testen werden vooral busjes gebruikt, want de bus werd dan helemaal volgepropt met loodaccu´s en de auto reed dan nog maar een fractie van het aantal kilometers van wat de huidige accu's kunnen leveren.

Toen er steeds meer elektrische apparatuur op de markt verscheen, deed ook de lithium-ion accu zijn intrede. De bekendste toepassing van een lithium-ion accu is natuurlijk de smartphone. Op dezelfde wijze werkt de accu ook in elektrische auto's, alleen is de capaciteit veel groter. Voor het opladen wordt uiteraard meer stroom gevraagd, dus energie vergelijken is wel verstandig. Het voordeel van de lithium-ion accu, is dat de accu licht in gewicht is, veelvuldig opgeladen kan worden zonder al te veel verlies van vermogen en de accu heeft een lange levensduur.

 

Capaciteit

Een veelgehoorde klacht die vooral gebruikers van een smartphone hebben, is dat na verloop van jaren de capaciteit van de accu afneemt. De batterij is eerder leeg en laadt niet meer voor de volle 100 procent op. Dit is ook een probleem bij de accu in elektrische auto's. Al gaat het in een elektrische auto wel om een verbeterde en grotere versie van de accu. De praktijk wijst uit dat er wel capaciteitsverlies is, maar niet in dusdanige mate dat je hier nadelige gevolgen van ondervindt, zoals een sterk verminderde actieradius. Een onderzoek van Tesla heeft uitgewezen dat na ruim 250.000 kilometer, vrijwel alle accu´s nog 90 procent van hun originele capaciteit hebben. Een autofabrikant kan een snel capaciteitsverlies ook niet veroorloven en daarom zijn de accu's de afgelopen jaren veel beter geworden. Wel is het zo, dat de levensduur en capaciteit minder kunnen zijn bij de oude generatie accu's. Koop je een tweedehands elektrische auto? Dan is dit een belangrijk punt om op te letten.

 

Accu in de winter

Het is algemeen bekend, dat een accu gevoelig is voor kou. In de winter heb je dan het probleem dat de accu minder presteert en je een kleinere actieradius hebt. De ideale temperatuur voor optimaal presteren, is voor een lithium-ion accu tussen de 20 tot 25 graden. Autofabrikanten hebben hier een oplossing voor met het zogenaamde geconditioneerde accupakket. Je kunt desnoods met een app op je smartphone, de auto en accu van te voren opwarmen. Dit heeft het voordeel dat de accu veel beter fungeert en je hoeft bijvoorbeeld de autoruiten niet te krabben. Hoewel bij koud weer de actieradius altijd lager is, wordt het effect met deze methode wel kleiner.