Column: Een defecte bobine: welke symptomen zijn er? Hoe test en vervang ik dit onderdeel?

1 jaar geleden gepubliceerd

defecte bobine

De bobine of ontstekingsspoel speelt een essentiële rol bij hetontstekingsproces van de auto en fungeert als een soort omvormer. Voor het starten van het voertuig wordt door de accu een lage spanningsstroom van 12V gegenereerd.

De bobine zorgt ervoor dat deze laagspanning wordt omgezet in een spanning van duizenden volt waarmee de bougie de ontsteking kan genereren die nodig is om het voertuig tekunnen starten. We zullen je vertellen welke typen bobines er op de markt zijn, welke symptomen zich voordoen bij een defect en op welke wijze je de werking kunt testen.

Afbeelding van een bobine gemaakt door Autodoc.be


Elektronische ontsteking

Tegenwoordig werken de meeste motoren niet meer met een ontstekingsverdeler, er wordt gewerkt met een ontsteking die elektronisch wordt geregeld. Hierbij heeft iedere bougie en daarmee ook iedere bijbehorende cilinder een eigen bobine. Er zijn overigens meerdere systemen:

Een coil-on-plug (COP) heeft betrekking op een systeem met een afzonderlijke spoel bovenop een bougie. Deze zit bovenop de cilinderkop en zorgt ervoor dat de spoelen afgescheiden zijn van de uitlaatwarmte. Op die manier kunnen de bougies de spanning makkelijker ontvangen.

Echter, is in sommige motoren is niet voldoende ruimte om het onderdeel bovenop de bougie aan te brengen. Mocht dat niet mogelijk zijn, dan wordt deze naast de bougie geïnstalleerd en door middel van een kabel met elkaar verbonden.

Dit is de zogenaamde CNP, wat de afkorting is van de Engelse term Coil-Near-Plug. Sommige ontstekingen hebben één bobine per 2 cilinders. Daarnaast komt het ook voor dat de componenten in een bobineblok zijn samengevoegd.


Hoogspanning

Het inwendige deel van de bobine heeft een spoel van koperdraad diev oor de geleiding zorgt. De spoel beschikt over een circuitschakelaar,waarmee elektrische stroom door de spoel wordt geleid. Zodra de schakelaar open staat, krijgen de windingen van de bobine een elektrische lading.

Hierdoor ontstaat een magnetisch veld rond de spoel en wordt de spanning verhoogd. Daarna wordt de schakelaar gesloten, met als gevolg dat het magnetische veld in de bobine klapt, waar het naar de bougie wordt geleid.

Het functioneren van een hedendaagse bobine die in voertuigen met diesel- of benzinemotoren wordt gebruikt, is afhankelijk van een mechanisme met twee windingen.

Met de eerste wikkeling kan een magnetisch veld worden gerealiseerd waarmee de aanvankelijke 12V met de factor twintig kan worden vermenigvuldigd.

En de tweede wikkeling of winding is compacter en genereert door middel van dat magnetische veld nog meer spanning, wat zorgt voor een honderdvoudige verhoging  an de spanning, die meer dan 20.000 V kan bedragen voor een goede ontsteking.


Wanneer moet de bobine worden vervangen

Een bobine heeft een lange levensduur en heeft weinig onderhoud nodig. Er zitten geen bewegende componenten in, dus geen onderdelen die aanslijtage onderhevig zijn. Dankzij de nauwsluitende afdichting van de behuizing krijgen stof en vocht geen kans. Daardoor hebben deze onderdelen probleemloos 100.000 km of meer goed blijven werken.

Toch kunnen door gebrekkige bougies, slijtage van de bedrading en te hoge motortemperatuur de onderdelen onder zware druk komen te staan, met defecten tot gevolg. Je zult dan de volgende symptomen opmerken:

  • ontstekingsproblemen en/of het overslaan van een van de cilinders tijdens het ontstekingsproces
  • moeite met starten rauw stationair draaiende motor
  • motor hapert als er geaccelereerd wordt knalgeluiden en zwarte rook vanuit de uitlaat
  • motorlampje op het dashboard brandt
  • brandstofverbruik neemt toe


Waar moet je bij het testen van een bobine op letten?

Om te beginnen kijk je of er geen scheurtjes, verbrandings- of smeltplekken in de onderdelen zitten, en of ze niet besmeurd zijn met olie. Zo ja, dan zijn ze defect. Als ze in orde lijken, test je op de volgende manier de bobine:

Omwisselen - Geeft de OBD2-scanner een ontstekingsfoutcode in cilinder 2 aan, dan moet je de bobine van die cilinder omwisselen met de bobine uit cilinder 1. De codes wissen en met het voertuig rijden tot er een ontstekingsfout optreedt. De foutcodes nogmaals controleren. Geeft de canner nu cilinder 1 aan, dan weet je dat het onderdeel stuk is.

Geeft de foutcode alsnog cilinder 2 aan, dan is de kans groter dat de bougie kapot is er eventueel een andere storing is. Ook bij voertuig met een bougiekabel is deze methode toepasbaar door simpelweg dekabels om te ruilen.

Met een multimeter - Hiermee kun je de Ohm-weerstand van de spoelwikkelingen meten. Haal het onderdeel weg en breng de meetpennen op de klemmen van de primaire wikkeling en dan op de secundaire. De meetwaarden zijn de weerstand van de spoel. In het instructieboekje van het voertuig vind je de correcte Ohm-waarden. Komen deze waarden niet overeen dan is het onderdeel kapot.

Speciale testapparaten – Je kunt de onderdelen ook zonder verwijdering testen met behulp van speciaal daarvoor ontwikkelde apparatuur.


Vervanging van de bobine

Je kunt de bobine met speciaal gereedschap makkelijk zelf vervangen. Ontkoppel de accu om veilig te kunnen werken. Beschik je niet over de vereiste hulpmiddelen, laat de bobine dan door een autogarage vervangen. Dit duurt niet langer dan een uur.

Info over bobines is overgenomen van Autodoc.be

Info over bobines is overgenomen van allesopdemotor.nl