Column: Het belang van regelmatig onderhoud van de remklauwen: Tips en trucs

4 maanden geleden gepubliceerd

De remklauw vormt de behuizing van de remblokken en zet hydraulische druk om in mechanische kracht. Door op het rempedaal te drukken, wordt remvloeistof door de leidingen geperst, waardoor een zuiger in de remklauw wordt geactiveerd om de remblokken tegen de remschijven aan te drukken.

Waarom regelmatig onderhoud van de remklauwen belangrijk is

Periodiek onderhoud zorgt ervoor dat de werking van het remsysteem langer gewaarborgd blijft, zodat de auto veilig kan blijven rijden en minder vaak een onderhoudsbeurt hoeft te krijgen. Op termijn kan het ook de algehele gebruikskosten van het voertuig terugdringen, omdat volgens veel autobezitters het preventieve onderhoud de termijn tussen het vervangen van de onderdelen van het remsysteem verlengt.

Het reinigen en smeren van de remklauwen

Afbeelding van een remklauw gemaakt door autoonderdelen24.be

Het niet verwijderen van roestafzetting en niet goed smeren van de remklauwhouders bij een onderhoudsbeurt van de remmen kan leiden tot bijgeluiden, vroegtijdige slijtage en een langere remweg. Er wordt aanbevolen om alle remklauwhouders en bevestigingen goed te reinigen en te smeren, zodat zowel de remklauwen als remblokken vrij kunnen bewegen voor een optimale remwerking. De reiniging wordt als volgt uitgevoerd:

- Haal eerst de remblokken uit de remklauw. Mochten deze vastzitten, dan kunnen ze met behulp van een schroevendraaier worden losgewrikt.

- Verwijder roest of vuil van de remklauwen met een staalborstel. Let erop dat u een staalborstel kiest die de remklauw niet zal beschadigen.

- Behandel de remklauw met een reinigingsmiddel en middel om roest te verwijderen voor het weghalen van stof, vuil en roest. Vergeet niet de gebruiksaanwijzing in acht te nemen en beschermende handschoenen te dragen.

- Veeg de remklauw schoon met een schone doek of papieren handdoek.

- Controleer de zuiger en reinig deze goed met remmenreiniger en een borstel met zachte haren. Reinig alle zijden van de zuiger en verwijder al het vuil.

- Smeer eventueel een beetje vet op de schuifpennen van de remklauw en andere componenten om roest en corrosie tegen te gaan.

- Installeer de remblokken en overige componenten die bij het reinigen zijn verwijderd.

Veelvoorkomende defecten van de remklauw

Remklauwen verslijten bij normaal gebruik niet zo snel en daarom vallen eventuele defecten niet altijd meteen op. Autobezitters merken de eerste verschijnselen meestal niet op, bijvoorbeeld schade aan de rubberen afdichtingen door grote wrijving of binnengedrongen vuil.

Bij beschadiging van de tweede afdichting zal de zuiger snel gaan corroderen, waardoor de zuiger niet meer goed functioneert. Wat het eerst opvalt, is een kenmerkende geur afkomstig van het wiel met een beschadigde remklauw. Controleer direct de conditie van de remmen, omdat de remklauw anders kan blokkeren. De symptomen van een defecte remklauw zijn deze:

- het rempedaal gaat tijdens het remmen trillen

- de trilling van het stuur tijdens het remmen

- het niet kunnen volgen van de rijrichting

- tijdens het remmen naar één kant trekken van de auto

- bijgeluiden tijdens het remmen

Wat te doen bij een mogelijk defect

Ga naar een autogarage wanneer er sprake is van de verschijnselen dat het remsysteem is beschadigd of slijtage vertoont om naar de conditie van de componenten van het remsysteem te laten kijken. Een beschadiging aan een van de componenten kan snel tot meer defecten leiden, met als gevolg dat de kosten voor reparatie aanmerkelijk hoger zullen uitvallen.

Het is belangrijk om de remklauw te herstellen of door een nieuw exemplaar te vervangen. De mogelijkheid om de remklauw te herstellen is in grote mate afhankelijk van de ernst van de slijtage aan het onderdeel. Dikwijls vertoont de remklauw roestsporen, die eenvoudig weggeslepen kunnen worden om ervoor te zorgen dat deze weer naar behoren werkt. In geval van een ernstige aantasting door roest is het zaak een nieuw onderdeel te installeren.

Het is ook mogelijk dat de roest de geleider bedekt omdat er scheuren in de afdekkingen van het rubber zijn ontstaan. Hierdoor zal de wrijving in de geleider toenemen, resulterend in het niet goed functioneren van de remklauw. Door tijdig op de eerste symptomen te reageren, kan de reparatie zich beperken tot het schoonmaken van de geleiders en aanbrengen van nieuwe afdichtingen.

Niet tijdige reparatie van de remklauwen kan resulteren in blijvende schade, zodat het vervangen van deze klauwen de enige oplossing is. Onderhoud de remklauwen regelmatig en ken de symptomen van een defect onderdeel om op tijd in actie te kunnen komen en gevaarlijke situaties en hogere kosten te voorkomen.

Info over remklauw gemaakt is overgenomen van motorlife.be