Column: Met autoschade valt niet te spotten

11 maanden geleden gepubliceerd

Als iets je humeur kan verzieken is het een kras of deuk in je auto. Je kent het misschien wel, dat je terugkomt van een vergadering of een gezellig dagje weg en er zit een kras van 5 centimeter lang in je portier. Helaas ontbreekt in de meeste gevallen een briefje, waardoor je zelf de schade mag ophoesten. Het gevolg is vaak dat krassen en deuken niet hersteld worden. Dit is niet alleen visueel een achteruitgang, ook voor de auto kan het behoorlijke gevolgen hebben. In dit artikel ontdek je wat de mogelijkheden van schadeherstel zijn en waarom het belangrijk is dit te doen.


Het herstel

Natuurlijk is het per schade verschillend hoe eenvoudig deze hersteld kan worden, maar in de meeste gevallen is de ingreep klein en daarmee snel gebeurd. Een voorbeeld is spotrepair bij de auto. Dit heeft niks te maken met lampen, maar met kleine deuken of krassen waarbij de lak is beschadigd. Spotrepair kan worden toegepast als de lakschade niet groter is dan een A4-tje.

Over het algemeen is deze schade binnen een dag gemaakt en ook nog voordelig, omdat alleen de beschadigde plek wordt aangepakt. Op liggende delen van de auto, zoals de motorkap en het dak, is spotrepair niet mogelijk.


Grotere krassen en deuken

Bij grotere krassen en deuken ben je je auto waarschijnlijk wat langer kwijt, zeker als er onderdelen vervangen moeten worden. Bij deuken is het afhankelijk van de vraag of er lakschade is. Als dat niet zo is, is het een kwestie van uitdeuken, waardoor je je auto snel weer kunt ophalen. Is ook de lak beschadigd, dan duurt de behandeling langer.


Waarom is het belangrijk om deuken en krassen te herstellen?

Als je in het centrum van Parijs rijdt, heb je volop aandacht voor de pracht om je heen. Je bent niet de enige, want de auto’s daar zitten vol deuken. Als je in Parijs woont, is het niet rendabel om schades te herstellen, in Nederland uiteraard wel. En het is ook nodig, want krassen en deuken kunnen voor meer schade zorgen dan alleen wat je ziet. Dat geldt met name voor diepe krassen.

Is de laklaag zo ernstig aangetast dat onderliggende lagen blootliggen, dan zorgen regen, sneeuw en pekel ervoor dat de auto begint te roesten. Roestplekken kunnen zich een weg onder de lak vreten. Wat begon als een klein krasje kan een complete auto vernielen.


Verzekering of niet?

Heeft de veroorzaker van de deuk of kras een briefje achtergelaten, dan wordt de schade door de verzekering van die persoon vergoed. Is dat niet het geval, dan zijn de kosten voor jouw rekening. In het geval van een allrisk verzekering kom je in aanmerking voor vergoeding. Dit is echter niet altijd verstandig.

In het geval van een kleine (lees: goedkope) reparatie, kan het namelijk voordeliger zijn om de schade niet te claimen. Heb je aardig wat schadevrije jaren opgebouwd, dan is het zonde om dit met een claim van 83 euro te vergooien.