Column: Nederlandse automobilist kiest voor niet-groene E5-benzine

3 jaar geleden gepubliceerd

Op 1 oktober 2019 werd bij tankstations in Nederland groene E10-benzine ingevoerd. Deze benzine is voorzien van bio-ethanol en daarmee minder belastend voor het milieu. Precies een jaar na de invoering berichtte De Telegraaf dat de Nederlandse automobilist nog niet echt warm loopt voor E10. Er wordt onder meer gevreesd voor schade aan de motor en bepaalde auto-onderdelen.

E10 goedkoper alternatief voor E5

Aan de pomp zijn zoals gewoonlijk verschillende soorten brandstof verkrijgbaar. Daardoor kan ook de traditionele E5-brandstof (voorheen bekend als Euro 98) nog steeds worden getankt. De milieuvriendelijkere en goedkopere E10-benzine is namelijk niet geschikt voor elke auto. Nu blijkt het gebruik van E5 tussen 1 oktober 2019 en 1 oktober 2020 met 20 procent te zijn gestegen, terwijl dat van E10 met 5 procent daalde. Het verschil tussen E5 en E10 is dat laatstgenoemde voor 10 procent uit bio-ethanol bestaat. Dit is een op een biologische manier verkregen ethanol. E5 bevat ook bio-ethanol, maar hooguit slechts 5 procent.

E5 gemiddeld 13 cent duurder

De cijfers over het gebruik van E10 en E5 tussen oktober 2019 en 2020 zijn bekendgemaakt door MultiTankcard. Als Nederlandse marktleider van tankpassen met 500.000 voornamelijk lease-rijdende klanten heeft dit bedrijf goed zicht op welke brandstof in ons land het meest wordt getankt. In het artikel in De Telegraaf betoogt directeur van MultiTankcard Patrick Roozeman dat ‘zuinige Nederlanders de duurdere E5-brandstof zijn gaan tanken in plaats van de groene E10-benzine’. Het prijsverschil tussen E10 en E5 is overigens niet zo groot als dat tussen diesel en benzine. Gemiddeld kost een liter E5 namelijk € 1,68 en een liter E10 € 1,55. Geld lenen om E5 te tanken is dus niet nodig.

E10 slecht voor de auto?

Er is een belangrijke reden voor automobilisten om E5 te blijven tanken en dus meer te betalen. En dat zijn de mogelijk schadelijke gevolgen van het hogere gehalte aan bio-ethanol in E10. Gevreesd wordt dat aluminium onderdelen, slangen en afdichtingen erdoor worden aangetast. Deze vrees is echter alleen terecht bij oudere auto’s. Onder meer voor Audi’s A2, A3 en A4 uit 2003-2005, de Fiat Punto 1.8 en Multipla 1.6 en de VW Lupo 1.4 uit 2001-2004 kan beter geen E10 worden gebruikt.

Hoger brandstofverbruik

Een andere klacht ten aanzien van E10 is dat een auto er meer brandstof mee verbruikt. Een van de achterliggende gedachtes om E10 te introduceren was juist dat het bijdraagt aan het terugdringen van de CO2-uitstoot. Gebleken is echter dat het brandstofverbruik met E10-benzine circa 2,5 tot 5 procent hoger ligt dan met E5. Met één liter E10 kunnen minder kilometers worden gereden, zodat er vaker getankt moet worden. Mogelijk is E10 uiteindelijk dus minder milieuvriendelijk dan gedacht.