Zoals te zien op deze foto's komen verstuivers in aanraking met uitlaatgassen.
Fig.1 Koolaanslag op verstuiverschacht door lekkage
Deze uitlaatgassen bevatten veel koolstof en als de gassen afkoelen slaan ze neer en vormen een harde koolafzetting. Dit laatste gebeurt niet alleen bij verstuivers, maar ook bij EGR-kleppen, turbo's en roetfilters.
De verstuivers worden gemonteerd in de cilinderkop en hebben als functie om de dieselbrandstof te vernevelen. Dit gaat in moderne diesels gepaard met hoge drukken zodat de brandstof gemakkelijk onder hoge compressiedruk ontbrandt.
Deze hoge drukken vergen veel van de constructie van de verstuivers en de grootste oorzaak dat ze stuk gaan is vervuiling en met name (condens)water. Er zijn goede additieven te koop die helpen voorkomen dat dit condenswater door het filter richting hogedrukpomp en verstuivers gaat, maar niet iedereen gebruikt deze producten.
Gevolg is dat er kleine kalkafzettingen ontstaan en de verstuivers de brandstof minder goed vernevelen. Minder goede verneveling resulteert in minder optimale verbranding en dat laatste is weer een oorzaak van extra roetvorming en een motor die slechter presteert.
Een ander probleem dat we regelmatig tegenkomen is lekkage van de verstuivers naar buiten toe. De verstuivers worden in de cilinderkop gemonteerd en met een klem vastgezet.
Fig.2 Verstuiverklem ( helemaal dicht gekoold)
Fig.3. Verstuiverklem zoals hij hoort te zijn
Onder in het pasvlak van de cilinderkop zitten koperen O-ringen, de zogenaamde brandplaatjes, die moeten voorkomen dat de uitlaatgassen kunnen ontsnappen langs de verstuiver naar buiten toe.
Fig.3 Koperen brandplaatje onderin verstuivergat
De uitlaatgassen die langs de verstuiver ontsnappen koelen daar af en daar vormt zich dan een keiharde koollaag. Op het moment dat dit te ernstig wordt en de motor minder goed begint te lopen en er ook een penetrante uitlaatgaslucht de auto binnenkomt, moet er naar gekeken worden en begint de grote strijd om de verstuivers te demonteren.
Dit valt niet mee en er zijn verschillende voorbeelden van martelpraktijken waarbij zelfs wel eens een cilinderkop is gesneuveld. Helaas komt dat voor, maar.... er is een oplossing die echt werkt zonder dat er schade ontstaat aan verstuiver en cilinderkop. (Helaas zullen er altijd voorbeelden zijn dat dit niet is te voorkomen, maar met deze methode is de kans een stuk kleiner).
Met geduld, geduld en nog eens geduld en.... carburateurreiniger!!
Zoals op deze foto is te zien is er bij deze twee verstuivers duidelijke lekkage geweest.
Fig.4 Lekkage zichtbaar langs verstuiver(s)
De oorzaak is, zoals aangegeven, de koperen brandplaatjes en die moeten vervangen worden. Natuurlijk is het verstandig om gelijk alle vier verstuivers te demonteren en alle brandplaatjes te vervangen.
Werkwijze: spuit de omgeving rond de verstuivers goed in met carburateur reiniger (WD40 en remmenreiniger werken ook mocht je geen carburateurreiniger hebben). Laat dit geruime tijd inwerken, minimaal twee uur.
Na die twee uur zul je merken dat de harde kool wat oplost en weker wordt. Waar de uitlaatgassen naar buiten zijn gekomen zal nu de carburateurreiniger naar binnen gaan en ook de harde koollaag rond de verstuiverschacht langzaam doen oplossen.
Probeer voorzichtig de verstuiver wat te bewegen. Pas wel op dat je de verstuiver niet helemaal gaat ronddraaien want er zit een klemvork die dat tegenhoudt. Zie de foto met het pasvlak van de verstuiver.
Fig.5 Pasvlak voor klemvork voorkomt het volledig kunnen ronddraaien
De geringste beweging resulteert al in het beter doordringen van de carburateurreiniger en door nogmaals de boel goed vol te spuiten met carburateurreiniger en deze nog langer in te laten trekken (laat dit gerust een nachtje intrekken) zal er steeds meer beweging komen in de verstuiver.
Je zult eerst de verstuiver met een grote schroevendraaier of wrikijzer wat kunnen verdraaien, maar de richting naar boven is dan nog niet mogelijk. Geduld is dan alles wat je nog moet hebben.
Laat de carburateurreiniger gerust zijn werk doen en door de verstuiver regelmatig wat te verdraaien komt er steeds meer beweging in en zal op een gegeven moment de verstuiver loskomen.
Ik praat hier uit eigen ervaring en zonder grof geweld lukt het ons om bijna elke verstuiver los te krijgen met deze methode. Het probleem is tijd. We hebben (krijgen) geen tijd om een verstuiver rustig en kalm te laten weken in carburateurreiniger want de auto moet zo snel mogelijk weer op de weg. Maar in overleg met de klant kun je dit in de meeste gevallen wel doen.
Tip: plaats de gedemonteerde verstuivers in een flesje dieselbrandstof of dieselboost. Een verstuiver is kwetsbaar en door hem in de brandstof te zetten zal er minder gauw een defect optreden.
Fig.6 Verstuivers niet droog wegleggen
Siem Bijman
P.S. Heb jij ook een reparatie-tip die je wilt delen? Geef dit aan ons door via info@problemcar.nl en wordt jouw verhaal geplaatst krijg je van ons een leuke verrassing.