Column: Waar op letten bij het kopen van gebruikte elektrische auto’s

1 jaar geleden gepubliceerd

Het aanbod van gebruikte elektrische auto's groeit sterk in Nederland en dat maakt het kiezen van het juiste voertuig er niet eenvoudiger op. Laat je goed informeren over de verschillende aspecten van een gebruikte elektrische auto. Maak ook gebruik van reviews over verschillende autodiensten op Luminablog. Als je goed geïnformeerd aan de zoektocht begint, weet je waar je op moet letten en koop je geen kat-in-de-zak. Hier volgen onze belangrijkste tips voor het kopen van gebruikte elektrische auto’s.

 

Check de onderhoudskosten

Aan het kopen van een tweedehands elektrische auto zitten natuurlijk bepaalde risico's. Er zijn vooral onzekerheden over de prestatie van de accu's en de ontwikkeling van de restwaarde van het voertuig. Daar staat tegenover dat een elektrische auto veel minder onderdelen heeft die slijten, zoals dat wel het geval is bij een verbrandingsmotor. Toch is het handig om eens bij Autodoc auto-onderdelen rond te kijken om een idee te krijgen wat mogelijke kosten kunnen zijn. Zo krijg je een beter beeld van de onderhoudskosten van de gebruikte elektrische auto.

 

Wat is belangrijk voor jou?

Om de juiste elektrische auto te vinden, moet je eerst jouw persoonlijke eisen aan het gewenste voertuig, zoals ruimte, uitrusting en dergelijke, duidelijk op een rijtje zetten. Bij elektrische auto’s moet de koper ook nadenken over de actieradius en laadtechniek. Als de auto bijvoorbeeld bedoeld is voor dagelijks woon-werkverkeer van 50 kilometer, dan kan een elektrische auto met de eerste generatie batterij voldoende zijn. Als afstanden van honderd kilometer of meer nodig zijn, is een elektrische auto van de eerste generatie alweer minder interessant.

 

De werkelijke actieradius

Neem de beweringen van fabrikanten niet zomaar voor waar aan. Check ook andere bronnen van informatie zoals Luminablog. Het werkelijke bereik van elektrische auto’s valt namelijk vaak een stuk lager uit. Het hangt voor een groot deel af van het rijgedrag, de buitentemperatuur, de weersomstandigheden en bijvoorbeeld het gebruik van verwarming of airconditioning. In de winter kan een opgegeven actieradius van 250 kilometer in sommige, wat extreme gevallen slechts 150 kilometer worden. Daarnaast neemt de actieradius ook af naarmate de levensduur van de batterij toeneemt.

 

Denk aan de restwaarde

Over het algemeen is de restwaarde ontwikkeling afhankelijk van verschillende factoren. In het geval van elektrische auto's hebben de nog relatief snelle technische vooruitgang in voertuig- en laadtechnologie en de steeds groter wordende actieradius een negatieve invloed op de waarde van oudere modellen. Aan de andere kant neemt ook de vraag naar gebruikte elektrische voertuigen sterk toe en nemen de kosten van Autodoc auto-onderdelen af. Dat heeft dan weer een positief effect op de restwaarde.