Column: Wanneer kun je slijtage van auto-onderdelen verhalen?

2 jaar geleden gepubliceerd

Een auto bezitten kan een dure hobby zijn. Niet alleen omdat je verplicht een autoverzekering moet afsluiten en motorrijtuigenbelasting moet betalen, maar ook omdat je er onderhoud aan hebt om je auto veilig op de weg te kunnen houden. Slijtage hoort erbij, maar het is niet altijd zo dat slijtage het gevolg is van jouw gebruik van de auto. Wanneer je slijtage van auto-onderdelen verhalen om de vervanging ervan vergoed te krijgen?

Slijtage voor eigen rekening

Het mag geen geheim zijn dat er allerlei onderdelen aan een auto zijn die onderhevig zijn aan slijtage en op een gegeven moment aan vervanging toe zijn. Daarom vervangen we af en toe de banden en de ruitenwisser, om maar wat voorbeelden te noemen. Daarvoor klop je niet aan bij je verzekeraar, omdat dit het gevolg is van gebruik van de auto en onderdeel uitmaakt van het onderhoud dat je geacht wordt te doen aan je auto. Dat laatste is een belangrijk punt, want het is inderdaad aan jou om ervoor te zorgen dat je auto technisch veilig is. Daarom wordt je auto APK gekeurd en krijgt hij als het goed is om de zoveel tijd een kleine of grote beurt. Het vervangen van versleten onderdelen wordt niet gedekt door de autoverzekering, ongeacht de dekking. Sterker nog: als jij schade veroorzaakt als gevolg van slecht onderhoud, kan dit zelfs een reden zijn voor een verzekeraar om die schade niet te vergoeden.

Abnormale slijtage

Dat wil niet zeggen dat alle slijtage per se voor jouw eigen rekening komt. Er bestaat ook nog zoiets als ‘abnormale’ slijtage. Dit is slijtage die onevenredig vroeg optreedt in het leven van een auto. Koop je een nieuwe auto en zijn de schokbrekers binnen enkele maanden kapot, dan kan het bijna niet anders dan dat er al iets mis was bij de levering van de auto. In dat geval gaat het om een fabricagefout. Ontdekt je binnen 6 maanden na aankoop abnormale slijtage, dan wordt aangenomen dat dit een fabricagefout is en moet de verkoper aantonen dat het gebrek door verkeerd gebruik kan zijn ontstaan. Ontdekt je het gebrek later, dan moet je zelf aannemelijk maken dat de auto normaal is gebruikt en goed is onderhouden.

Wees dus vooral in die eerste maanden na de levering van je nieuwe auto extra alert. Denk je dat er iets niet klopt? Trek dan op tijd aan de bel, voordat het ingewikkeld wordt en je het risico loopt ergens voor op te draaien wat eigenlijk helemaal niet door jouw toedoen is.