close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 307: rammelende Hydraulische klepstoters Peugeot 307 SW 2.0 16V

Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 16V

Heb al geruime tijd bij 2300 toeren een rammel in de motor. Nu blijkt de garage erachter te zijn dat het dus de klepstoters zijn.
Ze hebben mij verteld dat dit een standaard probleem van de 307 2.0 16V is, kan dat? Er is mij echter ook verteld dat er groete kans is dat dit na 10000 km weer terugkomt als je er nieuwe inzet, heeft daar iemand ervaring mee?

Geplaatst door

lkonings (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Zijn ze er zeker van dat het de klepstoters zijn? Het uitlaatspruitstuk zorgt ook voor hele rare rammels bij verschillende toeren. Bij twijfel deze eerst vervangen. Lassen van het spruitstuk zorgt niet altijd voor het gewenste effect.

206gti 0
badge

16 jaar

over welk motortype gaat het hier?

Vex 0
badge

16 jaar

Beste Vex, het gaat om het type Peugeot 307 SW 2.0 liter 16V bouwjaar 2002

lkonings 0

16 jaar

Motortype zal wel een EW10J4 zijn. Dat is volgens mij dus dezelfde 2.0 als ook in de 406 break, sedan en coupe ligt.

Richard9710 0

16 jaar

Dat weet ik zo niet maar dat kijk ik na

lkonings 0

16 jaar

kzou het ook eerder proberen met de uitlaat na te zien, spruitstuk of catalysator,probeer eens tegen te kloppen dan kan je misschien horen of er iets los zit,ga je met je wagen naar een peugeot verdeler die verschillende autos met die motoren heeft lopen?

leo57 0

16 jaar

Ik ga naar een garage/autohandel en deze is nadat ze de auto zelf diverse malen hebben nagekeken naar een Dealer gegaan maar ik heb het gevoel dat de handelaar meer oog heeft voor het geld wat het hem gaat kosten dus daarom gebruik ik deze site om er meer over te weten te komen. Ik kan me slecht voorstellen dat Peugeot onderdelen maakt die na 10000 km weer rammelen en al helemaal niet voor auto's die al zeker 5 jaar op de markt zijn...?! Ik stoor me eraan want als je in de stadt rijdt zit je veel rond de 2300 toeren, kan het niet zijn dat de kleppen blijven hangen, want ik heb het gevoel dat deze auto de eerste 3 maanden nadat ik hem gekocht heb veel pittiger was.

lkonings 0

16 jaar

bij de citroen c5 ( identieke motor) worden regelmatig klepstoters vervangen

mcitr. 0

16 jaar

en is het probleem opgelost als ze vervangen zijn of komt het toch weer terug ?

lkonings 0

16 jaar

Zover ik weet worden klepstoters vervangen omdat ze te weinig lekhoeveelheid hebben. Het probleem is dat de kleppen bij koude motor dan open gedrukt worden.
rammelen van klep stoters bij ew10 heb ik nog nooit van gehoord . Ze worden dus vervangen omdat er motor storingen zijn met betrekking tot brandende lampjes en slecht lopen bij koude motor.
Het rammelen wordt meestalveroorzaakt door de plastic kap bovenop de motor of het uitlaatspruitstuk zals 206 gti al zegt.

Bij mijn 307 uit 2003 zijn toendertijd ook de klepstoters vervangen. Daar was iets mee waardoor de motor niet regelmatig liep. Daarna was dat verholpen. Het is in ieder geval tot kilometerstand 80.000 niet teruggekomen.

sgm 0

16 jaar

De Klepstoters zijn vervangen maar hij rammelt nog steeds ...

lkonings 0

16 jaar

Geluid is erg moeilijk hier op problemcar. Kun je de rammel wat verder omschrijven ? Is het een rinkel of meer resonantie van een onderdeel of zo ?

pieterp9094 0
badge

16 jaar

De klepstoters vervangen kost zo'n 1000 euro voor deze motor, garagebedrijven zullen dat dus niet snel doen en al helemaal niet als ze het zelf moeten betalen als onderdeel van de garantie. Je geeft aan dat je via een handelaar zaken doet, weet je zeker dat de klepstoters daadwerkelijk vervangen zijn ?

Er zijn bij deze motor wel problemen bekend met de kleppen en verkeerde motorolie. Peugeot adviseerd 5W40 maar als je er 15W40 in gooit dan krijg je allemaal rare foutcodes en gaat het motormanagement lichtje branden. De motor loopt op dat moment overigens nog wel zonder problemen. Aangezien je het hebt over een rammel zal dit je probleem dus wel niet zijn.

Watbetreft het geluid denk ik het eerst aan losse pijpen in het uitlaatspruitstuk die rammelen. Dit is een bekend probleem bij de 406 (zelfde motor). Dit hoor je in het bijzonder als je een keer flink optrekt. Het is een soort ratelend, rinkelend geluid wat boven een bepaald toerental weer weg is.

[img]http://www.peugeotlogic.com/workshop/wsh...[/img]


Kijk voor meer info maar eens op deze site: http://www.peugeotlogic.com/workshop/wsh...

Wellicht is dit ook nog interessante informatie maar het is geloof ik wel een ander motortype:
http://www.peugeotlogic.com/workshop/wsh...

TrafficBandit 0

16 jaar

[quote=pieterp9094]Geluid is erg moeilijk hier op problemcar. Kun je de rammel wat verder omschrijven ? Is het een rinkel of meer resonantie van een onderdeel of zo ?[/quote]
De rammel die je blijft horen is een geluid wat lijkt op kleppen die rammelen of een lager waar speling opzit zo'n rrrrrrrrrrrrrrrrrr-geluid .....ik hoop dat je de omschrijving een beetje kunt plaatsen/begrijpt mvg Leon

lkonings 0

16 jaar

Ik ga voor het uitlaatspruitstuk.

er komt een nieuw spruitstuk op na aanraden van diverse mensen die hierboven gereageerd hebben du resultaat hiervan volgt alvast bedankt allemaal !! mvg Leon

lkonings 0

16 jaar

het bestaande spruitstuk kan ook gelast worden (zelfs terwijl deze nog gemonteerd zit, wel accu afkoppelen), maar als er wel een nwe opkomt dan zou ik erop aandringen om die voor montage ook te laten lassen, anders komt het zeker weten terug!

wkhoek 0
badge

16 jaar

[quote=wkhoek]het bestaande spruitstuk kan ook gelast worden (zelfs terwijl deze nog gemonteerd zit, wel accu afkoppelen), maar als er wel een nwe opkomt dan zou ik erop aandringen om die voor montage ook te laten lassen, anders komt het zeker weten terug![/quote]
ze hebben er al een las over gelegd maar het is nog steeds niet verholpen dus er komt een nieuwe in en deze lassen we eerst voordat deze erop komt mvg Leon

lkonings 0

16 jaar

Accu niet loskoppelen!
Eventuele piekspanningen afkomstig van bijvoorbeeld lassen aan de auto worden geabsorbeerd door de accu. Het is zelfs ‘gevaarlijker’ om de accu los te nemen tijdens het lassen. Er is dan geen sprake meer van absorptie door de accu en zo kunnen de piekspanningen hoger oplopen. Overspanningsbeveiligingen bieden bescherming voor het geval de accu meer of minder ontladen is.

mvg,
Hans.

Hans4040 1285
badge vip badge

16 jaar

Of je de accu wel of niet moet loskoppelen als je gaat lassen weet ik niet. Maar in een ander topic, ook over het spruitstuk gaf Oldtimer aan dat je voor je gaat lassen wel de motor EBE moet loshalen. Hij had de ervaring dat die na de laswerkzaamheden wel eens voor storingen zou kunnen zorgen.

Een andere tip die daar naar voren kwam van een andere forumgebruiker was om aan een M8 bout/moer een punt te slijpen, de kop eraf te zagen, en vervolgens deze in het hart van de vier losse buizen slaan. Daarna deze nog vast lassen om te voorkomen dat deze los komt.

Richard9710 0

16 jaar

het spruitsuk is vervangen en de krukascensor is ook vervangen maar rammelt nog steeds ................

lkonings 0

16 jaar

dit rammelen doet hij bij ca 2300 toeren als je het gaspedaal een beetje terug laat komen maar wel op dit toerental vasthoud, ik heb de motorkap zelf open getrokken en als je een flinke stoot gas geeft hoor je een vacumerend (zuigende lucht) geluid. zou het ook aan de uitlaat of katalisator kunnen liggen? de auto is ook niet meer zo pittig als voorheen voor de rest ben ik tevreden over de auto mvg Leon

lkonings 0

16 jaar

Heb je al eens zonder plastic kap geprobeert ??

PT nieker

ja dit heb ik geprobeert maar het geluid blijft ook als ik deze eraf heb ....

lkonings 0

16 jaar

ik heb het uitlaatnokkenastandwiel met demper vervangen maar dit is het ook niet ...ik ben bijna ten einde raad ....

lkonings 0

16 jaar

Kun je nog eens wat meer info geven, is het geluid er altijd bij 2300 toeren ? Of alleen bij koude motor of wellicht alleen bij warme motor. Maakt het nog iets uit of je stil staat of alleen onder het rijden.
Zou bijv. ook een airco pomp kunnen zijn, is hier toevallig een relatie mee ? Verder week ik van mijn 1.8 16V in de 406 dat de stuurbekrachtigingspomp ook wel eens wat herrie kan maken maar dat is meer een brom in plaats van een rammel.

pieterp9094 0
badge

16 jaar

Ik zou het zelf toch in het uitlaatsysteem zoeken. Als het niet je uitlaatspruitstuk is dan zou het nog kunnen dat de inhoud van je katalysator losgekomen is en herrie maakt bij bepaalde toerentallen. Hangt de complete uitlaat overigens vrij en rammelt hij nergens tegenaan ? Een kapot ophangrubber en je hebt ook een rammel. Is het mogelijk om precies vast te stellen waar het geluid vandaan komt ? Als je gewoon stilstaat een keer gas geeft hoor je het dan ook (motor, uitlaat, enz.) of alleen tijdens het rijden (wielen, assen, remmen, etc.) ?

TrafficBandit 0

16 jaar

De uitlaat bromt inderdaad een beetje maar lekt niet, de motor sloeg me laatst af voor een stoplicht (ja dom, ik weet het), daarna moest ik een second of 4/5 doorstarten voordat hij aansloeg, het rammelen was toen weg tot ik de auto uitzette en weer opnieuw heb gestart, toen was het geluid er weer. Dit kan natuurlijk ook de oorzaak zijn dat hij niet meer zo pittig is ?, ik geef dit door aan de garage en hoop dat ze hier iets mee kunnen, ze gaan er woensdag sowieso nieuwe software opzetten maar geef dit wel door!! heren wederom bedankt voor het meedenken mvg Leon

lkonings 0

16 jaar

Van klepstoters naar de katalysator......

Dat is nogal een verschil!

Nog niemand ff met een stethoscoop aan de gang geweest?

Santa 0

16 jaar

software, nog een keer onder de auto gekeken en geluisterd en er bleek een kabel lost te hangen, deze vastgezet en daarbij is het hitteschildje een beetje verbogen, daarna rammelde hij 2 dagen minimaal en toen was de rammel er weer. zou het hitteschild dit kunnen veroorzaken en zoja kan ik het schildje even weghalen om uit te proberen of wordt dit te heet?

lkonings 0

16 jaar

Je uitlaat trilt door de beweging van de motor, als je uitlaat niet vrij kan bewegen omdat er andere dingen in de weg zitten dan gaat ie er tegenaan rammelen. Als jij een hitteschild hebt wat niet goed gemonteerd zit dan kan dit zeker een rammel veroorzaken. Ik zou het hitteschild niet helemaal weghalen (zit er niet voor niets) maar ik zou er gewoon voor zorgen dat ie niet in de weg zit van de uitlaat. Een beetje wegbuigen is waarschijnlijk al voldoende.

TrafficBandit 0

16 jaar

Wie o wie kan me helpen met mijn rammelende Peugeot 307 SW 2.0 16 V van 2002 in de garage zijn we niet verder gekomen en zoek nu een "Peugeot Wizz Kid"in de buurt van Venlo of Limburg/Brabant die er echt verstand van heeft, en er hobby aan heeft om het probleem op te lossen, eens naar mijn Peugeot wil kijken/luisten etc (kortom probleem kan oplossen) wie o wie kan mij helpen want ik wordt er gek van dat dit probleem niet opgelost kan worden ik hoor het graag mvg Leon

lkonings 0

16 jaar

Ga eens naar Peugeot dealer Gabriel in Sittard. Bespreek je probleem met John Knieps. Ik heb zeer goede ervaringen met hem. Ik had namelijk een 307 XSI 2.0 16V uit 2002. Dus ik snap wat je bedoelt met je auto...

sgm 0

16 jaar

had je hetzelfde probleem:? rammelende motor bij ca 2300 toeren? mvg Leon

lkonings 0

16 jaar

Nee, bij mijn auto werden ze vervangen voordat het echt een probleem was. Het was vooral te merken aan de stationaire loop.

sgm 0

16 jaar

Hallo Leon

Ik zal een poging wagen je te helpen. Het is een geluid die ritmisch tot je gehoor komt en bij eeen constante toerental van 2300 RPM naar boven komt. Onderzocht of vervangen zijn de klepstoters, uitlaat, katalysator en hitteschild. Oorzaak nog niet gevonden.
Zelf dacht je aan lagers of kleppen.
Als je de lagers verdenkt, dan komen de wiellagers, lagers van differentieel en lagers van schakelbak in aanmerking.
Wiellagers controleren, door op snelweg even de bak in zijn vrij te doen en te luisteren.......
De versnellingsbak, geluid reproduceren en daarna koppelingspedaal intrappen. Is het geluid weg dan kan je vanuit gaan dat het de lagers oid zijn van de bak. Komen deze beide testen niet tot de veroorzaker, dan gaan wij verder met de componenten die door een klep worden bediend.
Zelf rij ik in een 307 1.6 16 V. In deze auto bevindt zich een absorptievat die geregeld wordt door een elektronischeklep. Aan de rechterkant van de auto, verscholen achter de binnenspatbord vind je het. De absorptievat heb ik zelf vervangen en ik weet uit eigen ervaring dat deze klep geluid produceerde zoals het tikken van een inlaat /uitlaat klep van de motor. Oorzaak was defecte magnetische schakeling klep. Het bleef maar tikken bij deellast motor. Absorptievat vervangen en geen last meer van tikkende geluid. Ook de EGR wordt via een klep aangestuurd.
Misschien heb je hier wat aan.

chris

uncle Joe 0

16 jaar

Beste Chris, de uitlaat zou het niet zijn volgens de garage maar deze bromt een beetje maar lekt niet dus ik denk dat het toch meer aan de uitlaat of katalysator ligt. Kan een katalysator getest worden ? het zou natuurlijk zonde zijn als ik deze vervang en daarna zou blijken dat deze het niet is want zo'n ding is natuurlijk niet goedkoop. Laatst heeft hij ca 10 minuten niet gerammeld en toen had ik het idee dat hij ook pittiger was. zou dat kunnen en iets met de uitlaat of katalysator te maken hebben? Alvast bedankt voor het meedenken mvg Leon

lkonings 0

16 jaar

Het kan wel zo zijn dat er in de katalysator wat kapot is, en dat rammelt en verspert de doorgang voor de uitlaatgassen.

sjaak10918 0
badge

16 jaar

bedankt voor de reactie !!waar krijg ik een betaalbare katalysator en wat kost die ongeveer, weet diet iemand?

lkonings 0

16 jaar

de katalysator is het niet en hij begint steeds meer te rammelen, ik ben er vandaag achter gekomen dat als de motor stationair loopt, je een rammel hoort bij de versnellingsbak (tussen het linker voorwiel en de motor), dus de bak staat dan vrij, zou dit het drukaslager kunnen zijn ? het moet iets zijn wat in de bak toch beweegt als hij vrij staat het is een rammelend/tikkend geluid wie kan mij helpen want ik wordt er helemaal gek van dat er geen diagnose gesteld kan worden mvg Leon

lkonings 0

16 jaar

Makkelijke manier voor het geluid bij stationair is door de koppeling in te trappen. Is het geluid dan weg dan zit het probleem in de bak.

Highway 670
badge

16 jaar

Is dit geluid nu niet gewoon beter te localiseren? Het lijkt me als ik dit allemaal zo lees, dat een rammel in een uitlaat, spruitstuk, klepstoters, nu weer versnellingsbak enz. enz. toch iets beter te localiseren moet zijn.......in ieder geval wat nauwkeuriger de omgeving kunnen vaststellen.
Of denk ik nu te gemakkelijk?

hans4074 0
badge

16 jaar

Je hebt gelijk, het probleem is dat deze auto steeds in de garage is geweest en ik er zelf niet bij ben geweest, maar ik ben het zo zat dat ik zelf onder de auto ben gekropen en heb geconstateerd dat de bak rammelt ook als hij vrij staat en de auto stationair loopt, ik ben zelf geen monteur maar ik kan nu wel met zekerheid zeggen dat de bak rammelt !! ik weet alleen niet wat er in de bak draaid als hij in de vrij staat, en het maakt een rammelend/tikkend geluid alsof er tandwielen in mekaar lopen mvg Leon

lkonings 0

16 jaar

Dat de bak rammelt in z'n vrijstand en stationair komt dan weer niet overeen met je beginklacht over rammelen bij 2300 toeren.
Lijkt me ook niet echt hét of een probleem omdat m.i. onder het rijden het inwendige van de versnellingsbak meer of minder belast wordt.
Als de versnellingsbak verder goed op-, en terug schakeld, ontkoppeld enz. wat zou je dan verder willen doen? Versnellingsbak wisselen?
En zoals toezicht-moddereter hierboven al aangeeft: wat gebeurd er met het geluid als je tijdens stationair lopen de koppeling intrapt?

hans4074 0
badge

16 jaar

hoi leon

Ik heb zo,n zelfde probleem bij mij in de garage en ik denk het dat dit het zelfde probleem is als bij jouw,

De achterste motersteun heeft een lager waar de aandrijfas doorheenloopt en dit lager wil welleens mee gaan draaien en dit maakt dan een ratelend/rammelend geluid bij ongeveer 2800tpm (bij mij tenminsten) dit wordt op z,n plek gehouden met een U beugel (zit gemonteerd met 2 boutjes ) en dit beugeltje is dan uitgesleten.
Dit beugeltje kost ongeveer €3.- en is in 10 min verv.
hopelijk is dit ook jouw oplossing en het is het proberen waard.

succes robert

euricar 0
badge

16 jaar

Het grootste rammel-punt is volgens mij de uitlaat ophanging aan de voorzijde van de motor die kapot gaat.

Erwin2907 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.