Peugeot 406: Climate Control wordt warm, koud, warm, koud . . .

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.2 HDiF (DW12TED4)

In mijn, vandaag opgehaalde, 406 Coupe maakt de climate controle overuren. Het wordt warm, dan weer koud, dan weer warm en dan weer koud. Ergens gaat er iets dus niet goed. In het dakconsole zit de sensor voor de binnentemperatuur. De mini ventilator die daar zit draait goed, dus dat kan het probleem niet zijn.

Vraag is dan dus, waar ligt het wel aan. Sensor overleden? En zo ja, kan ik dat ding doormeten en welke waardes moet ik dan tegenkomen? Of heeft iemand een ander idee waar ik moet zoeken?

Richard9710

Geplaatst door Richard9710 (0) , lid sinds 21 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

18 Reacties

Pascal Limpens (0) PRO, 16 jaar geleden

Hallo,

Ik zou eerst ff de drukken laten controleren om er
zeker van te zijn of het systeem genoeg koudemiddel bevat.

Groet, Pascal

Richard9710 (0), 16 jaar geleden

De airco heeft er volgens mij niets mee van doen. Deze slaat wel gewoon aan (je hoort de klik en het toerental van de motor loopt iets op), maar als ik de airco handmatig uitschakel blijft het ook warm, koud, warm, koud worden. Zelfs als ik de stand "auto" ophef door zelf de stand van de aanjager te kiezen wordt het ook steeds warm, koud, warm, koud. Zelfs als ik de aanjager geheel uitschakel en ik dus alleen de rijwind heb blijft het warm, koud, warm, koud worden.

TheoStek (0) PRO, 16 jaar geleden

Waarom zou de airco er niets mee van doen hebben? Tenslotte zeg je het wordt warm/koud - warm/koud ook al schakel je de airco handmatig/automatisch uit.

Dus is er volgens jou in je tweede bericht geen enkel component aanwezig in het airco systeem wat deze storing kan veroorzaken? tegenover het feit dat je in je eerste oproep vraagt of iemand anders een idee heeft.

Kort en bondig geeft Pascal dus aan om de drukken te laten controleren, zodat als deze bekend zijn!! je één en ander al kunt uitsluiten..,
Anderzijds wend je tot de dealer, als het volgens jou niet aan de airco ligt..

Richard9710 (0), 16 jaar geleden

Misschien begrijp ik het niet. Maar mijn logica is, indien de airco uitstaat kan deze volgens mij geen effect hebben op de storing. Stel je hoort ergens iets trillen/rammelen in de buurt van de uitlaat. Als je vervolgens de uitlaat weghaalt en je hoort het nog steeds trillen kan het niet aan de uitlaat liggen.

De koude lucht die het interieur wordt ingeblazen voelt ook niet zo koud alsof het door de airco gekoeld zou zijn, het is gewoon de buitenlucht die onverwarmd naar binnen komt. Bovendien heeft deze auto op de airco een beveiliging waardoor, zodra de druk te laag wordt in het systeem, de compressor niet meer inschakelt.

Ik waardeer elke hulp en dus ook die van Pascal maar ik snap dus niet dat de airco van invloed kan zijn als deze uitstaat (en dat is info die Pascal nog niet had toen hij zijn advies gaf) vandaar mijn reactie dat het, volgens mij, daar niet aan kan liggen.

TheoStek (0) PRO, 16 jaar geleden

@Richard,

Er zijn tal van storingen die ervoor kunnen zorgen dat de airco wel werkt ook al is het knopje off ingedrukt., ofwel dat de ecc ontregeld is en niet meer weet wat gedaan moet worden.


De meeste auto's met airco zijn beveiligd dat als de druk te laag/hoog wordt de airco uitgeschakeld, in veel gevallen is dit de compressor.
Als het systeem te weinig koudemiddel bevat en juist genoeg druk heeft om te kunnen werken, werkt de airco gewoon maar heeft dan een geringe werking, waardoor de temperatuur gedeeltelijk wordt behaald.

Het eerste wat je dan merkt is dat de lucht helemaal niet zo koud is dan wat je verwacht, een ander is dat wanneer het een compressor is met een variabel slagvolume, deze zijn slag bepaalt aan ingestelde temperatuur en de druk die heerst in het systeem. (de meeste auto's met ecc hebben een variabele slag compressor)

Je kunt en mag de airco niet uitsluiten, laat deze nakijken en weet je straks of het systeem in orde is en deze uitgesloten kan worden.
Anders moet je de auto laten uitlezen of er storingen worden aan gegeven.

succes

Richard9710 (0), 16 jaar geleden

Ik heb voor morgen een afspraak bij mijn "aircoboer". Aangezien ik de auto net heb weet ik niet of, en zo ja, wanneer de airco voor het laatst een beurt heeft gehad. Dus maar gelijk een afspraak gemaakt om niet alleen te controleren, maar om meteen opnieuw af te vullen. Iets met opnieuw vullen, vacumeren en stikstof (niet specifiek in die volgorde). Ik denk nog steeds dat het niet aan mijn airco kan liggen (weet het, ben eigenwijs), maar ik was toch van plan om in dit in het voorjaar te laten doen, die paar maanden eerder kan geen kwaad.

Gisteren heb ik tijdens stationair draaien van de motor er op gelet of de airco wellicht toch wordt ingeschakeld ondanks dat ik deze zelf uit heb gezet. De onmiskenbare "KLIK" die je altijd hoort bleef uit terwijl de temperatuur binnen toch sterk wisselde. Ook hier door wordt ik gesterkt in mijn geloof dat de airco niet de boosdoener is, maar na morgen weet ik het zeker.

Vandaag ook nog even een stuk gereden met de stekker van de temperatuursensor in het dakconsole los. Mijn gedachte was dat indien de sensor geen data meer zou verzenden de kachel ook zou stoppen met het meer of minder bijmengen van warme lucht. De stekker heb ik los gemaakt terwijl er, vlak voor ik de motor had uitgezet, warme lucht uit de roosters kwam. Na het opnieuw starten van de motor kwam er weer warme lucht uit de roosters, maar bij het vervolgen van de rit werd het weer warm, koud, warm, koud... Hieruit zou ik concluderen dat de sensor niet de storing veroorzaakt, tenzij de sensor kapot is en daardoor helemaal geen gegevens naar de kachel verstuurd waardoor de kachel geen verschil ziet in een losse of vaste stekker.

TheoStek (0) PRO, 16 jaar geleden

Verstandige beslissing, mocht het niet aan de airco liggen, weet je wel dat deze in orde is en onderhoud heeft gehad.

AntonenJolien (0), 16 jaar geleden

De airco's van de 406 zijn berucht vanwege het slechte (te lichte) airco relais op de BSI. Wanneer het relais aan het overlijden is kan deze constant aan-uit schakelen. Met een beetje geluk kun je het dan nog oplossen door met het relais een ander relais aan te sturen i.p.v. de volle stroom naar de airco koppeling.

Zie ook:
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

pieterp9094 (0) PRO, 16 jaar geleden

Ik zou het relais in de BSI zelf vervangen. Een ander relais erbij schakelen kan wel maar vaak zijn de contacten van het originele BSI relais al zo slecht dat de spoelstroom van het nieuwe relais al niet echt betrouwbaar meer werk.

Mocht het warm/koud probleem van Richard er ook zijn terwijl de A/C uit staat dan verwacht ik dat het niet het relais zal zijn.

Richard9710 (0), 16 jaar geleden

Nou, het airco deel is in orde. Ze hebben ook een lektest gedaan. Systeem heeft 20 minuten onder druk gestaan en de druk veranderde niet. Conclusie was dat het systeem niet lek was. Volgens de "aircoboer" kwam er ook nog voldoende koudemiddel uit. Maar ik hoef in het voorjaar tenminste niet meer voor de airco beurt te gaan. Helaas heeft dit niet het probleem met de climate control opgelost, die maakt nog steeds overuren, ongeacht of de airco aan of uitstaat.

Ik heb met een multimeter gekeken wat er op de pennen van de stekker van de sensor in het dakconsole staat. Ik meet 12 volt, niets, ongeveer 5 volt, en niets. De 12 volt en niets zal wel voor het ventilatortje zijn. Als ik vervolgens de sensor doormeet zit ik op (als ik de meter goed aflees) op ongeveer 11K ohm, blaas ik er warme lucht op zakt de weerstand richting de 7.5K ohm. Daarna stijgt de weerstand weer rustig richting de 11. Ik weet niet wat de waarden moeten zijn, maar de sensor doet dus nog wel wat.

Iemand enig idee wat ik nu nog zou kunnen nakijken?

pieterp9094 (0) PRO, 16 jaar geleden

Staat de klep van de interne circulatie soms te klapperen zodat je om de beurt lucht van buiten en dan weer van binnen krijg ?

Is de luchtstroom constant ? Als dat allemaal in orde lijkt vermoed ik dat er ergens lucht in je koelsysteem zit waardoor de kachelradiator flink afkoelt.

Richard9710 (0), 16 jaar geleden

Nee, dat verschil in luchtaanzuiging hoor ik wel. Recirculatie maakt veel meer herrie, de lucht komt gewoon van buiten. Bovendien, als ik de aanjager uitzet en alleen de rijwind heb wordt het ook warm, koud, warm, koud. Zou de klep aan het klapperen zijn dan zou ik koude lucht, geen lucht, koude lucht geen lucht hebben.

Ontluchten van het koelsysteem zou ik eens kunnen proberen.

pieterp9094 (0) PRO, 16 jaar geleden

Al eens het interieurfilter weg gehad en gekeken of de doorgang naar de aanjager verder vrij is ?

Richard9710 (0), 16 jaar geleden

Voorzover ik heb kunnen nagaan zit er geen lucht in het koelsysteem. Bovendien is mij opgevallen dat als ik de temperatuur instel op 30 graden dat er dan constant warme lucht wordt geblazen, mede hierdoor lijkt het mij dat er geen lucht in het koelsysteem zit (althans, dat dit niet van invloed is op het probleem). Ik heb overigens ook ontlucht, maar er kwam enkel koelvloeistof uit de ontluchtingsnippels. De doorgang naar de aanjager is helemaal vrij. Ik heb het interieurfilter verwijderd en dan kun je zo de aanjager zien zitten. Er lagen wel wat bladeren onder de paravaan maar niets dat de doorvoer door het filter kon blokkeren (uiteraard wel meteen de bladeren verwijderd en het interieurfilter mag ook wel eens vervangen worden maar er komt nog voldoende lucht door, hij is alleen wat vies).

Bij het inbouwen van de navigatieapparatuur ben ik ook deze sensor nog tegen gekomen:

[url=http://www.postimage.org/image.php?v=Pq1...][img]http://www.postimage.org/Pq1Qev9i.jpg[/img][/url]

Die zit vlak achter de kachelradiateur aan de bestuurders zijde , hier dus:

[url=http://www.postimage.org/image.php?v=aV9...][img]http://www.postimage.org/aV9i6qJ.jpg[/img][/url]

Als ik deze sensor los haal (stekker los, sensor op zijn plaats) dan blijft er koele lucht aangevoerd worden in plaats van warm, koud, war... Pas als ik de temperatuur instel op 30 graden komt er warme lucht. Deze heb ik nog niet doorgemeten dus weet niet wat de waarden zijn (als er iemand is die weet wat de waarden moeten zijn, hou ik mij aanbevolen).

Ook daar in de buurt kom ik deze tegen:

[url=http://www.postimage.org/image.php?v=aV9...][img]http://www.postimage.org/aV9kk6J.jpg[/img][/url]

Die zit achter de metalen steun waarmee het dashboard op de midden tunnel rust. De ruimte is daar echter beperkt, dus ik kom er met mijn dikke vingers niet bij. Er zit ook geen stekker op, de bedrading zit er rechtstreeks op en verdwijnt aan de andere kant in een draadboom.

Iemand nog ideeën?

Richard9710 (0), 15 jaar geleden

Zo, nu eindelijk de oplossing. Aangezien ik in de zomer de kachel niet echt nodig heb en de airco prima werkt als ik hem op 14 graden zet ben ik zonder problemen de zomer doorgekomen. Vorige week begon het echter weer wat fris te worden en werd het toch echt tijd om het probleem te laten verhelpen. Afspraak gemaakt met Peugeot en vandaag was het zover.

Auto om 8.00 uur bij de dealer gezet en om 10.45 uur een telefoontje. Klaar. Wat er precies fout zat weet ik niet, maar het was op te lossen middels het telecoderen van de BSI. De software opnieuw instellen of installeren zeg maar.

Aangezien mijn lichtsensor niet werkte (en ik niet wist of mijn auto die functie had) heb ik dit ook aangegeven. Met het idee dat het wellicht aan de lichtsensor zou liggen (heb wel eens gehoord dat de moderne climat controle ook gebruik maakt van de lichtsensor om te zien of de zon schijnt zodat er extra gekoeld moet worden. Ook gelijk gemaakt. Zelfde probleem, telecoderen van de BSI.

Voor € 91.- heb ik weer een goed werken climat control EN lichtsensor. Die laatste gebruik ik niet aangezien ik altijd met licht aan rij, maar toch.

hans4074 (0) PRO, 15 jaar geleden

Ik lees dit verhaal nu pas, maar het probleem met verkeerd geconfigureerde BSI klinkt niet onbekent!!!
Zeker voor de 406 van ca. dit bouwjaar zijn er nogal wat configuratie-mogelijkheden in de BSI wat airco betreft, en dan is een fout zo gemaakt bijv. na een BSI update, met genoemde problemen als resultaat.
Gelukkig opgelost!

primera p11 (0), 15 jaar geleden

Theo Stek gaf in antwoord 6 eigenlijk al de op lossing.
Dealer heeft de boel uitgelezen en de BSI opnieuw ingelezen.

casemakid (0) PRO, 15 jaar geleden

Onlangs een zelfde probleem gehad.Auto was bij een collega dealer geweest.
Daar hadden ze vermoedelijk de BSI automatisch geconfigureerd.
Bij BSI mbv pps naar configuratie ,opties klant ,ventilatie/verwarming (airco)
gegaan .Hier stond ventilatie/verwarming(airco) op: automatisch type 1 wat type 2
moest zijn.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum