👉 Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
toerenteller blijft regelmatig hangen op 2500 rpm. Snelheidsmeter verspringt soms 15km/h en benzinemeter geeft of leeg aan of staat in de uiterst rechter hoek. Is dit een intern tellerbehuizing probleem of een foutieve stekker of losse stekker?.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ben bang dat dit op los zittende soldeer verbindingen op de printplaat van het instrumentenpaneel wijst .
Een regelmatig voorkomend probleem bij 406en van deze generatie.
Ik had bij mijn Xantia hetzelfde probleem. Andere op de sloop gehaald en probleem over. Weet niet of ook de tellers hetzelfde zijn maar bij PSA vindt je veel identieke onderdelen. Mijn teller module was van het merk Sagem. Ik zag dat op de sloperijen meestal dat als eerste de klok er uit is dus het zal wel vaker voorkomen ;-)
Gr Jaap
17 jaar
Van de xantia zal het mischien passen wat betrefd de stekkers maar de vorm van het instrumenten paneel is anders,dat past er niet in.
Ik moet oldtimer zijn diagnose beamen.En als je handig ben met de soldeerbout kom je een heel eind.
Dank u wel meneer Nieker.
probleem is ondertussen verholpen het bleek inderdaad een slechte verbinding te zijn tussen de aanwijsinstrumenten en de printplaat welke zich in het achterste deel van de tellerbehuizing bevind. Verbinding tussen beide vindt eigenlijk plaats door een soort stekkerverbinding waarbij het mannelijkdeel zich op de printplaat bevind. Het contradeel is het aanwijsinstrument bv toerenteller. Na schoonmaken van de pennetjes en deze een zeer weinig uit elkaar gebogen te hebben werkte de boel weer.
17 jaar
Met mijn Peugeot 406 8 DHX std 1.9 1996 311.000 km heb ik ook dat de snelheidsmeter en af en toe de brandstof meter er mee op houd. Met een klap op het dashbord doet hij het weer.
Nu lees ik de oplossing, maar hoe kan ik het beste te werk gaan om het dashbord te demonteren?
Alle schroefjes zitten zo verstopt kan iemand mij aan de juist metode helpen?
Groet Willem.
16 jaar
Om de tellerunit uit de auto op je bureau te krijgen is niet zo moeilijk.
Eerste de drie torx schroeven bovenin de omlijsting verwijderen:
[url=http://www.postimage.org/image.php?v=aV1...][img]http://www.postimage.org/aV1URKp0.jpg[/img][/url]
Daarna aan de onderkant van de roosters links en rechts met een hele brede schroevendraaier of plamuurmes de omlijsting naar voren wippen:
[url=http://www.postimage.org/image.php?v=aV1...][img]http://www.postimage.org/aV1V0rw0.jpg[/img][/url]
[url=http://www.postimage.org/image.php?v=aV1...][img]http://www.postimage.org/aV1V1eoS.jpg[/img][/url]
Daarna de vier torx verwijderen waarmee de tellerunit vast zit:
[url=http://www.postimage.org/image.php?v=Pqp...][img]http://www.postimage.org/Pqpuu9r.jpg[/img][/url]
[url=http://www.postimage.org/image.php?v=aV1...][img]http://www.postimage.org/aV1V1Xir.jpg[/img][/url]
Vervolgens met een schroevendraaier de lipjes aan de bovenkant van de tellerunit voorzichtig naar beneden buigen om de unit naar voren te kunnen halen:
[url=http://www.postimage.org/image.php?v=aV1...][img]http://www.postimage.org/aV1V338r.jpg[/img][/url]
Dan de twee stekkers aan de achterkant losmaken en je kan de tellerunit op de keukentafel leggen:
[url=http://www.postimage.org/image.php?v=aV1...][img]http://www.postimage.org/aV1V3__S.jpg[/img][/url]
16 jaar
Richard dit is wel zo mooi duidelijk, perfect ik ga er na de feestdagen mee aan de slag.Bedankt voor de zeer snelle reactie en als het gelukt is geef ik het wel even door oke.
Nu heb ik ook nog een probleem met mijn ruiten wisser zijn daar ook nog mooie beelden van?
Interval werkt niet meer en stopt gelijk als ik de schakelaar uit zet.
De oorzaak heb ik al gelezen maar ik heb nog geen gebruiksaanwijzing om de motor te demonteren, wel uitleg hoe deze open moet.
Ik wacht af groet Willem.
16 jaar
Het dashbord en de unit er uit gehaald, maar ik heb een type waar 2 velletjes plastic achterop zitten en daar kan ik nagenoeg niets mee doen?
Ik heb de stekkers en verbinding los gehad en in gespoten met contact spray.
De pootjes op deunit een klein beetje aan geknepen om wat meer contact te krijgen.
Ook nog de voorkant proberen los te krijgen wat niet lukte, in get midden bleef deze vast zitten.
En weer gemonteerd, en er gingen 5 lampjes stuk en alleen nog maar de controle lamjes branden met contact en de temperatuur meter.
Alles is nu dood niks meer, ik ben teneinde raad wat nu?????????????
heeft er iemand een oplossing voor handen? of moet ik op de sloop kijken naar een compleet dashbord.
En wel ter plekke kijken of deze het doet ik heb alles nog los dus kan ik het makkelijk proberen lijkt mij.
Ik wacht af groet Willem.
16 jaar
Ik denk dat dit een losse soldering op 1 van de 2 velletjes is, alleen welke ??
Misschien is een andere unit toch het goedkoopste,maar wel goed kijken of je de goeie hebt. Succes met het zoeken.
Beste Willem, ik moet toegeven dat ik niet zo vaak zo'n plaat losgemaakt heb, zoveel kwam het ook niet voor.
Je hoeft niet bang te zijn dat hij het plotseling niet meer doet, zo te zien heb jij nog niet een uitvoering met volledige digitale gegevens overdracht.
Als ik al zo'n paneel uit elkaar haalde vernieuwde ik altijd de plaat.(plasticfolie).
Maar als je maar voorzichtig bent dan moet het wel kunnen en met een elektronica soldeerboutje de grote verbindingen even laten vloeien moet ook wel lukken , voorzichtig aan,op de keukentafel.
Anders toch maar gaan voor een gebruikt paneel ,die sloper in Nagele zou ik eens bellen.
Misschien moeten we mijn vriend en collega uit zeeland P.T.Nieker eens vragen of die meer ervaring hiermee heeft.
succes Oldtimer.
Beste Oldtimer, ik heb net een mailte naar de nagele gestuurd.
Maar ik bel morgen of maandag ook als de prijs redelijk is als hij er een heeft hou ik dat achter de hand.
Omdat ik geen electronische uitvoering heb ga ik nog een poging wagen.
Alleen zijn die 2 met elkaar verbonden, of zijn het losse vellen die hier en daar een paar aansluitpunten hebben?
Ik vind het wel geweldig om zo geholpen te worden, de techniek is nog al verandert de laatste jaren.
Vriend P.T. Nieker is zeer welkom met zijn visie, ik blijf regelmatig kijken of er wat nieuws is gemeld tot zo ver bedankt.
Groet Willem.
16 jaar
er zit iemand in friesland, die repareert dit type klok voor meen ik rond de 9 tientjes.....dan behoud je je eigen km stand ook.
informeer hier maar eens, www.autowout.nl hiervoor hoef je niet helemaal naar friesland te rijden, opsturen behoort geloof ik tot de mogelijkheid.
Willem,
Wat betrefd de brandstofmeter,dat probleem bevindt zich op de prinplaat bij de brandstofmeter zelf. De meter zit over de drie pinnen geschoven die op de printplaat gesoldeert zijn. 1 of meerdere pinnen zitten vaak los in de printplaat. Om de pinnen te solderen moet de unit echter helemaal uit elkaar. Op het laatst de print voorzichtig uit de witte behuizing halen, zitten een aantal klemmetjes en ook een paar schroefjes dacht ik zo. is al weer lang geleden dat ik zoiets deed.
Wat betrefd de de km teller, ik weet het niet zeker, maar volgens mij zit er aan de printplaat een connector die de meters met de tellers verbindt. Die connector reinigen en kontakten nakijken zou ik zeggen.
Wat betrefd de lampjes , die kan je gewoon vervangen hoor.de unit moet niet uit elkaar. gewoon aan de achterkant er uit halen. is een bajonet sluiting. de lampjes gaan altijd stuk als je aan de unit zit.
Succes, pt nieker
Beste Arie, ik ga daar ook even informeren als ik er zelf niet meer uit kom.
Bedankt voor de tip van dit adres.
Peugeottechnieker peugeotje het word me steeds duidelijker wat ik kan doen..
Maar omdat ik 2 velletjes met print heb ben ik niet zeker of ik die los van elkaar moet halen of op elkaar bewerken?
Of de 6 schroefjes los halen en dan de voorkant van de achterkan los halen alleen die zat in het midden nog vast waarmee was niet duidelijk misschien lijm of zo en durfde niet harder te trekken om nog meer stuk te maken.
Het lijkt ook inderdaat een verbinding probleem, om dat hij het eerder wel deed en soms weer niet, nu alleen nog maar de temp meter en rechts wat lampjes dacht ik dat ik met inspuiten van de kontakten sluiting had gemaakt.
Ik probeer nog wat en anders de sloop in nagele of die Wout, maar dan heb ik vervangend vervoer nodig, daar zal ik niet op kunnen wachten denk ik?
16 jaar
de sloop is indd een alternatief..dan kun je meteen weer rijden...daar in tegen, klopt dan de km stand niet meer. ook daar zijn wel weer handige harrie;s voor..
maar dit type klok is zwak, eentje van de sloop en met 3 mnd weer bij af?
dan zou ik voor reparatie van je eigen klok gaan en behoud van originele km stand.
informeer eens, misschien kun je er wel op wachten..
Reparatie kan ook door ACTronics in Almelo (www.actronics.nl). Ik heb nog een adres in Almelo, als ik de gegevens daarvan vind, mail ik ze wel door.
Bart Ebben heeft ook nog een paar instrumentenpanelen liggen (www.Bartebben.com). Blijkbaar zijn de Sagem panelen slechter dan de VDO. Ik weet niet of die 1 op 1 uitwisselbaar zijn.
Succes
16 jaar
Arie Ja daar zit wat in, en mijn complete dashbord is in 2001 geheel vervangen onder garantie gelukkig, ik had toen een snelheidsmeter die niet meer werkte.
Daarom kreeg ik een nieuwe klok en toen werkte de toerenteller niet meer.
Uit eindelijk kreeg ik een complete nieuwe, ik had gelukkig 1 jaar garantie.
Anton ik ga eerst proberen of ik zelf wat kan rotzooien, kom ik er niet meer uit dan
Ga ik jou www.actronics.nl wel proberen, en als je die andere vind zie ik het wel.
Ik vroeg me alleen af is het mogelijk om zonder dashbord te rijden?
Omdat er hoofdzakelijk alleen maar een controle functie op zit?
Ik zie nu ook niets meer dan temp controle en richting lampjes.
Dus rij op gevoel en richt mij op andere weg gebruikers en 1000 km kan ik op een tank rijden dus zit niet snel zonder.
Heren bedankt hier word nog aan gewerkt.
Groet Willem
16 jaar
je kan prima rijden zonder instrumentenpaneel......richt je niet op andere weggebruikers...maar leen van iemand een navigatie systeem met zuignap om je snelheid af te lezen...of wellicht heb je deze zelf....
je zit indd zonder controlelampjes en brandstof meter...tis ff lastig...maar het kan wel..
Bedankt vooor deze bevestiging Arie.
Dan kan ik rustig gaan rommelen aan het paneel, zonderdat ik elke keer dat ding er eerst in elkaar moet zetten en monteren als ik weer weg moet met de auto.
Helaas ben ik niet in het bezit van een tom tom, maar ik rij veel de zelfde afstanden en kan dus de kilometers gewoon uitrekenen en optellen die ik rij.
En bij het tanken reken ik 15 kilometer per liter gemiddelt dan kan ik ongeveer kontroleren wat mijn totale gereden km zijn, die ik bij mijn oude stand kan bijtellen.
Groet Willem
16 jaar
zonder snelheidsmeter ben je strafbaar willem..als oom agent een slechte dag heeft....mag jij dokken...een tomtom mag gebruikt worden als snelheidsmeter.
en als je voorgangers iets te snel rijden...ga jij ook...en als oom agent daar nou net met zijn fototoestelletje verstopt staat..wordt het alsnog een duur tellertje.
Mocht je op de snelweg zitten:
120 km/hr is 33,3 meter per seconde oftewel 1 hectometerpaaltje per 3 seconden of precies 2 km per minuut (je klok doet het toch nog wel?).
Ik gebruik het altijd om met een nieuwe auto zonder navigatie de snelheidsmeter te eiken.
16 jaar
Arie bedankt voor de waarschuwing.
Ja als het lang ging duren wilde ik een dashbord van karton maken!
Anton Bedankt voor de berekening, en ja klokje werkt wel maar er zit geen seconde wijzer op, hahhaha.
Ik rij regelmatig langs flits palen en snelheids aanduidingen en gaat altijd goed.
Na 37 jaar ervaring met 25 jaar als busschauffeur gereden kan ik aardig mijn snelheid in schatten gelukkig maar.
Vandaag ff zitten rotzooien aan het geheel, wat er nu precies aan de hand was een slechte verbinding tussen de inwendige printplaat en de 2 losse velletjes.
Het metalen klemmetje wat de verbinding tot stand moet brengen heb ik opnieuw gesoldeert en strakker afgesteld klemmetje en aantal lampjes vervangen.
Er was ook een dikke weerstand die een deukje in het plastic had gesmolten, deze wat meer ruimte gegeven dat het niet verder gaat.
Hij doet het weer even gaf de snelheids meter teveel aan maar na het inbouwen was het oke.
Dat is maar mooi opgelost mzo met jullie hulp was dit niet gelukt nogmals bedankt en misschien voor de andere weer een leer moment.
Groet Willem ( nu ff ruiten wisser nog)
16 jaar
Blij dat het gelukt is,
weer een tevreden problemcar klant.
Wat de snelheidsmeting betreft, een secondenwijzer heb je niet nodig, de klok springt precies elke minuut een minuut verder.
Succes met de ruitenwisser.
16 jaar
Anton en natuurlijk iedereen die hier aan mee werkt bedankt.
Wat problemcar betreft is in mijn geval perfectcar een betere naam.
Klokje ja dat klopt natuurlijk wel, maar ja kan niet blijven kijken tot hij 1 minuut verder tikt, en met seconde wijzer er bij is het wel handiger.
ik ga me best doen met de ruitenwisser moet ook wel lukken toch.
En anders tot het volgende problem?
Groet Willem.
16 jaar
Jongens mijn reparatie was maar van korte duur bleek vandaag.
Af en toe is mijn snelheids meter overdreven fanatiek, en geeft zo maar 40km teveel aan, en soms blijft hij hangen op een snelheid zo als eerder.
Ik geef dan maar weer een een klopje of knal op het dashbord dan doet hij het weer.
Daar kan ik wel mee leven voor lopig.
Maar mijn brandstof meter blijft het nu nog doen gelukkig.
Mocht het erger worden dan soldeer ik alles aan elkaar vast geloof ik.
Zal maar zegen tot later ha ha , groet Willem.
16 jaar
Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn kilometerteller, later kwam de brandstofmeter daar nog bij. Heb zeker een jaar rondgereden met klappen op het dashboard. Heb toen hele instrumentepaneel uitgebouwd, dus ook de printplaat. je ziet dan de weerstand meters zitten van de meters. Dit zijn hele dunne draadjes en aansluitingen. Deze voorzichtig aangedrukt en de stekkerpootjes van de meters iets naar buiten gedrukt voor goed contact. hij doet het nu al een jaar feilloos geen problemen meer.
hoop dat je er wat mee kan
Rooierob
16 jaar
Rooierob bedankt voor de tip.
Als ik weer eens zin en tijd heb kan ik dat nog even proberen.
Ja het zijn ook niet van die beste verbindingen zo te zien, misschien gooi ik er wel eendruppel soldeer op.
Ja eigenlijk wat ik met de printplaat verbinding heb gedaan moet haast wel goed zijn, draadjes op de printvelletjes en op de prinplaat gesoldeert om een beter contact te krijgen wat ook gelukt is zo als je eerder kan lezen.
Hier kom ik op terug!
Groet Willem.
16 jaar
Rooierob bedankt voor de tip.
Als ik weer eens zin en tijd heb kan ik dat nog even proberen.
Ja het zijn ook niet van die beste verbindingen zo te zien, misschien gooi ik er wel eendruppel soldeer op.
Ja eigenlijk wat ik met de printplaat verbinding heb gedaan moet haast wel goed zijn, draadjes op de printvelletjes en op de prinplaat gesoldeert om een beter contact te krijgen wat ook gelukt is zo als je eerder kan lezen.
Hier kom ik op terug!
Groet Willem.
16 jaar
@ richard9710, kan je het stuur gewoon laten zitten? Laten zakken naar de laagste positie ofzo?
Bart
16 jaar
Ja, het lukt goed met het stuur omlaag en naar achteren getrokken.
Anton
16 jaar
Ja dat lukt prima, mijn reparatie heeft wel een verbetering gebracht.
Het werkt nu prima en 1 a2 keer in de week een schouderklopje op het dashboard
Dan doet hij het weer.
Betreft de snelheidsmeter en soms de brandstof meter.
Groet Willem.
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar