close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Ford Escort: Probleem met Accu en/of Dynamo en/of Gloeibougies en/of Zekering

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.8 TD

Heren (en dames), Mijn probleem is als volgt:

Als ik de motor start gooit hij de startmotor (vervangen mrt 07) voor een seconde goed rond om vervolgens vrijwel helemaal weg te vallen. Ik heb hem tot dusver altijd wel aan de praat gekregen.

Dit probleem heb ik al enige tijd en aangezien ik hem continu nog aan de praat heb gekregen heb ik zelf het idee dat het niet zozeer aan de dynamo kan liggen want hij laad immers bij (vraag is, is het genoeg)

Stroom doorgemeten en het verschil met motor aan/uit is minimaal (ik gebruik dan ook wel een antieke multimeter dus maar even vandaag een nieuwe halen) - ik weet wel dat hij de 14 niet zal halen.

Verder het ergste probleem tot nu toe: op weg naar Madurodam in de volle regen start de motor (na eerst bijna te zijn weggevallen) maar tijdens het rijden en vooral bij het remmen flikkert het dynamo lampje de hele tijd en hoor ik ontzettend veel geklik van een relais uit de zekering kast. Dit was bijna beangstigend. Het vervelende is dat dit daarna niet meer is voorgekomen.

Probleem ligt dus in het electrische circuit en bij de FORD dealer alleen de dynamo (is deze eenvoudig zelf te vervangen, startmotor is me gelukt :D) en nieuwe accu ben ik 500 euro kwijt...

Iemand enig idee welke stap ik als eerst moet gaan nemen (ik rijd er ongeveer 1000 km per week mee en volgende week staat Eurodisney gepland) MIjn idee is om nu de accu en Dynamo toch te vervangen in verband met slijtage.

Geplaatst door

graziano146 (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Laat iemand de motor starten en voel dan zelf aan de accupolen en aan de andere kant van de startkabels.
Als die snel zo heet worden dat je bijna brandblaren krijgt zit daar een grote overgangsweerstand.

Edje Raketje 0

17 jaar

Als je dynamolampje bijna constant brandt zal er toch wat met de dynamo aan de hand zijn, laadt (bijna) accu niet meer bij, en misschien ook oudere accu?

Cor1822 0
badge

17 jaar

Heren, dank voor jullie antwoord. We hebben gemeten en bij het starten laadde de accu vrijwel niet bij. Ik vind het vreemd dat de motor tot nu toe nog steeds wel normaal aanslaat (in het begin dan). Het acculampje brand echter niet constant. Ik heb nog steeds geen idee waarom die specifieke dag zoveel herrie uit de zekeringkast kwam. Is het makkelijk om de dynamo zelf te vervangen en moet dit dan vanaf de onderkant?

graziano146 0

17 jaar

af en toe bijladen is meestal een symptoom van versleten koolborstels

sjaak10918 0
badge

17 jaar

En kijk de kabels na van accu naar dynamo, en naar de startmotor. Bij mij was het de aansluiting van kabel naar startmotor (massakabel) die slecht contact maakte. Daardoor ging starten moeizaam, en laadde de dynamo de accu slecht op. Van kwaad tot erger...

Voordeel: Je kan er relatief makkelijk bij, en voor de kosten van een schuurpapiertje en een beetje vet kan je het niet laten.

hermanbrouwer 0

17 jaar

Hoi. Dit probleem lijkt erg op mijn probleem. Ik ben al 3 maanden op zoek naar een schema... Geen reacties... Af en toe een A4-tje van een Dealer als de chef met vakantie is... Mijn relais (motor-relais K84 ?) ratelde af en toe ook heel beangstigend. Dit relais (?) is kennelijk om de een of andere reden aangesloten op het circuitje van het "acculampje" (laadstroomcontrollelampje). Je kan de dynamo makkelijk demonteren als . . . . je WEL even (oa) de radiateur (en een spanwieltje) weg haalt... Dit heb ik onlangs gedaan maar nog geen tijd gehad om de dynamo uitgebreid te controleren. In de auto heb ik nog even 12V in serie met een lamp(-je) op de D+ aansluiting gezet maar daar werd hij ook niet wakker van.... Dus... wordt vervolgd... [Escort 1800TD '98]
/////////////////////////////////////////////////////////////////////// Vervolg (september):
Inmiddels een gereviseerde dynamo gemonteerd en mijn problemen zijn weg.
Mijn dynamo laadde kennelijk bijna niet meer bij, alleen misschien af en toe in het begin nog heel eventjes.
Ik denk dat het ratelende relais'je misschien heeft te maken met een iets te ver gedaalde spanning maar dat is gissen.

Piett 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Escort of stel zelf een nieuwe vraag.