Ik heb ca een klein half jaar geleden de distributieriem, inclusief loop- en spanrol (originele onderdelen) vervangen van mijn 156 1.9 JTD 110pk. De riem wordt gespannen door een spanrol, die je handmatig af moet stellen. Middels een wijzertje aan de spanrolbehuizing, kun je de juiste spanning instellen, waarna je met een bout de boel borgt (50Nm).
Na circa 15.000km controleerde ik de riemspanning en deze was te laag. Ik vraag me af of de auto wel goed door een roetmeting zou komen (bij plotseling gas loslaten in vrijloop, schijnt de riem nogal te willen klapperen met een verspringing van de riem als risico). Er is niks losgegaan of verschoven, hetgeen betekent dat de riem uitgerekt is. Ik heb vervolgens de riem weer op de juiste spanning gebracht. Op dit forum lees ik dat dit wel moet kunnen, maar een Alfa-monteur adviseert mij de riem te vervangen. De oude riem, die er ca 100.000km op heeft gezeten stond bij demontage wel exact op de juiste spanning. Graag jullie ervaring.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik stelde de spanning altijd iets te strak, dus het pijltje 1 a 2 mil. boven het gaatje zodat je dit probleem op kunt vangen.
120000 is een heel eind, en zo staat ie aan het eind nog steeds goed, als je een nieuwe alfa bekijkt vanaf fabriek, staat ook zo.
Peter.
Bij controle bleek het wijzertje ca 1 cm onder het niveau te staan. Deze heb ik nagespannen, dus op het juiste spanningsniveau gebracht. Dat levert op termijn dus geen probleem op (voortijdig knappen van de riem)?
Wat ik altijd na montage doe bij deze auto's (eigenlijk bij alle auto's) 2 keer ronddraaien en dan na spannen is praktisch altijd noodzakelijk. de riem heeft zich dan goed geplaatst op de tandwielen en rollen.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 156 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar