auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Alfa Romeo MiTo 2011: Gloei relais probleem

Bouwjaar: 2011, Brandstof: Diesel, Motorcode: 199B4000, Motorinhoud (cc): 1300, Vermogen (kw): 62

Hallo allen,

Ik ben al een tijdje bezig om mijn mooie MITO door de APK te krijgen.
Hij komt niet door de deeltjestest.. Ondertussen heb ik:

- Roetfilter vervangen
- EGR Klep vervangen
- Koelvloeistoftemperatuursensor vervangen
- Verstuivers schoongemaakt

Vlak voor de 1e keer APK (Ondertussen al bij nummer 4). Kreeg ik een gloeibougie storing.
Dus ik die gloeibougies vervangen (á €100) en het was weer goed. Fast forward 1,5 week later, weer gloei storing...
Dus ik weer de gloeibougies checken, weer kapot.. wederom vervangen (á €100) en het werkte weer, je gokt het al, voor 1,5 week.

Nu ben ik bezig met het gloei relais. Ik heb een jaar geleden deze al eens vervangen van origineel naar aftermarket.
Maar ik heb deze nu weer vervangen voor een origineel exemplaar.

Zodra ik de auto op contact zet ,meet ik bij alle 4 de gloeibougie stekkers een stuiterende waarde tussen 0-2,5v. ik hoor het relais ook niet klikken.
Op de BAT+ Pin (Middelste van de 5-polige stekker i.c.m de aarde, meet ik accuspanning (~12.5v).
Zodra ik de sleutel omdraai naar Ign-On positie, krijg ik accuspanning (~12.5v) op de BAT+ en de Ign-on pen op de stekker, dus de aarde wordt geschakeld, lijkt mij goed. Toch hoor ik geen klik van het relais op het moment dat mijn vriendin de sleutel omdraait.

De 0 t/m 2.5v die ik op de gloeibougie connectors meet gaat wel na een 10tal seconden uit. Dus de timer zou moeten werken.
Toch schakelt het relais niet. Op het moment dat ik de sleutel omdraai naar Ign-on positie, krijg ik 9v op de Ign-on pen van de gloeirelais voeding stekker.

Oftewel: Er komt zover ik zie wel 12v aan bij het gloeirelais. maar dit komt er niet doorheen. Ook de gloeibougie kabels heb ik gecheckt en deze zouden ook goed moeten zijn. (Continuïteit gemeten en normale weerstand op de kabels)

Ik ben het ondertussen een beetje kwijt. Heeft iemand nog een idee of tips? Of misschien een soortgelijk iets meegemaakt?

Groetjes,

Youran

Geplaatst door

YouranKater (0)

al 10 maanden lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

ik denk dat jij al genoeg weet,als er geen genoeg spanning op je gloeiers komt zal het relais wel kapot zijn en ik heb de indruk dat je gloeirelais blijft gloeien zodat ze snel kapot gaan,wat staat er op de gloeiers gedrukt hoeveel spanning moeten deze hebben?

Monteur Senior 1945
vip badge

10 maanden

Het zijn 4,4v gloeiers! Ik ben ondertussen al wel 3 gloei relais' verder, en gisteren 1 ontvangen uit een punto met 100k km. Die dus getest is op werking. toch doet deze ook niks. Ik zal vandaag de accu vervangen aangezien die wat aan de lage kant is (12.5v bij rust), en ik krijg vandaag nog een gloeirelais, uit een rijdende mito. Eens kijken wat die doet.

YouranKater 0

10 maanden

maar ik betwijfel of je het relais wel moet horen klikken dat is niet altijd het geval

Monteur Senior 1945
vip badge

10 maanden

Zo'n vermoeden had ik inderdaad al nadat ik de oude regeleenheid open heb gemaakt, en het eigenlijk alleen een printplaatje is, geen ouderwets schakelrelais. Toch schakelt hij wel iets, op het moment dat het contact uit staat meet ik geen voltage op de gloeibougie stekkers, zodra ik de sleutel omdraai fluctueert deze dus van 0v naar 2.5v naar 0v etc.. zowel op alle 4 de gloeibougiestekkers gebeurd dit.

YouranKater 0

10 maanden

Kans is groot dat deze gloeirelais PWM worden aangestuurd...

Ehombie 325
badge

10 maanden

Hmm, dat zou dus betekenen dat dit zou kloppen? Dan zou 2,50v dus de gemiddelde stroom zijn, klinkt dat logisch op 4,4v gloeibougies?

Deze heb ik;
https://www.onderdelenlijn.nl/auto-onder...

Kun jij hieraan afleiden of dit inderdaad klopt?

YouranKater 0

10 maanden

Ik heb dezelfde probleem met mijn 159, gloeiers krijgen geen spanning, dus ik veronderstel dat het zijn gloeirelais is, ik zal eens de koppen van de gloeiers verbinden met de startrelais van de startmotor dat de gloeiers enkel spanning krijgen wanneer ik start. kan zijn dat de melding van " gloeiinstallatie is uitgeschakeld" terugkomt, maar één ding is zeker dat zijn gloeiers spanning krijgen, en zeker goed verbinden dat het niet tegen de massa kom, anders krijg ik een kortsluiting, maar ja, we slijten ook hé, grts. Jantje

firedriver 440

7 maanden

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo MiTo of stel zelf een nieuwe vraag.