auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Alfa Romeo 166: Koelwater temperatuur loopt op bij stilstand.

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 3.0 v6 24v.

Het volgende probleem doet zicht voor bij mijn Alfa :

Als ik een stuk gereden heb en ik zet de auto neer en blijf stationair draaien dan blijft de wijzer net iets onde de 90c graden liggen, tot een paar minuten want dan begint de wijzer opeens te stiijgen richting de 100 graden, dan slaat de koelfan aan en loopt de temp wel weer langzaam terug.
Dan is de temp weer stabiel en gaat het ritueel zich herhalen.

Het is uitsluitend bij stilstand of heel langzaam rijden.
Een halfuur 200 + op de autobaan geeft geen problemen.
Dit is voorheen nooit geweest en is gekomen nadat ik het systeem noodgedwongen met water heb moeten vullen ivm met een lekke slang.

Wat is er vervangen de laatste tijd, al dan niet voor het probleem :

* Radiateur 15000 km geleden
* Waterpomp 12000 km geleden
* Thermostaat 2 x : 1x 5000 km geleden, 1 x 100 km geleden
* Temp sensor 5000km geleden,
* Weerstand koel fan.
* Koelsysteem is 3 x doorgespoeld.

Iemand enig idee wat er aan de hand is ?

Met vriendelijke dank en groet,

Marcel.

Geplaatst door

Marcel166 (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

wel de juiste radiateur gemonteerd ivm de koelingscapaciteit van de radiateur

andreas08 0
badge

16 jaar

Ik zie het probleem niet.
Zodra er geen of te weinig rijwindkoeling is loopt de temperatuur op totdat bij +/- 95 graden de koelvetilator gaat draaien.
Daarna stijgt de temperatuur nog even door totdat het koudere water de motor bereikt heeft.
De temperatuur blijft dalen totdat de ventilator stopt en daarna herhaalt het spelletje zich.
Pas als er weer voldoende rijwindkoeling is, bepaalt de thermostaat de motortemperatuur.
Dit is meestal rond de 90 graden.
De maximum temperatuur van 100 graden bij stilstaande auto vind ik een normale waarde.
Doordat het koelsysteem werkt met een overdruk, wordt het kookpunt van de koelvloeistof pas bereikt bij ongeveer 130 graden, dus waar bent u bang voor?
Als dit voorheen zoals u schrijft niet zo was,dan had u denk ik toen een probleem, dat nu opgelost is.

E.T.Wiersum 0

16 jaar

voor zover je er wat aan hebt,ja ben ik het ook helemaal mee eens.en heb je het water vervangen door koelvloeistof

[quote=andreas08]wel de juiste radiateur gemonteerd ivm de koelingscapaciteit van de radiateur[/quote]
Is prima, voorheen was de temp ook altijd goed met deze radiateur.

Marcel166 0

16 jaar

[quote=E.T.Wiersum]Ik zie het probleem niet.
Zodra er geen of te weinig rijwindkoeling is loopt de temperatuur op totdat bij +/- 95 graden de koelvetilator gaat draaien.
Daarna stijgt de temperatuur nog even door totdat het koudere water de motor bereikt heeft.
De temperatuur blijft dalen totdat de ventilator stopt en daarna herhaalt het spelletje zich.
Pas als er weer voldoende rijwindkoeling is, bepaalt de thermostaat de motortemperatuur.
Dit is meestal rond de 90 graden.
De maximum temperatuur van 100 graden bij stilstaande auto vind ik een normale waarde.
Doordat het koelsysteem werkt met een overdruk, wordt het kookpunt van de koelvloeistof pas bereikt bij ongeveer 130 graden, dus waar bent u bang voor?
Als dit voorheen zoals u schrijft niet zo was,dan had u denk ik toen een probleem, dat nu opgelost is.[/quote]
Maar er is toch wel wat aan de hand hoor, vanmiddag liet de temp zelfs op naar de 108 graden en dan is het buiten maar 15 graden,

Zou het kunnen dat er lucht in het systeem zit ?

Als ik met draaiende warme motor de dop van het vat losdraai kom er een hoop gesis uit en zie je het vat volstromen.

Is dit normaal ?

Marcel166 0

16 jaar

[quote=robby10030]voor zover je er wat aan hebt,ja ben ik het ook helemaal mee eens.en heb je het water vervangen door koelvloeistof[/quote]
Uiteraard.

Marcel166 0

16 jaar

al vriest het buiten je motortemperatuur zal toch om en nabij de 80 tot 100 graden komen of zelfs nog hoger omdat een gesloten circuit betreft en het kookpunt hoger komt te liggen en zodra jij je dop los draait bij warme motor komt zeker het niveau omhoog en gaat direct koken omdat je er de druk aflaat.en slaat je automatische vin niet aan.en gaat je temp dan weer omlaag

wat gebeurt er nu als je overal afblijft en je gaat gewoon rijden,kookt hij dan over of wat gebeurt er.

[quote=robby10030]wat gebeurt er nu als je overal afblijft en je gaat gewoon rijden,kookt hij dan over of wat gebeurt er.[/quote]
Niks dan gaat alles goed.
Alleen met stilstand en heel langzaam rijden loopt de temp op, soms tot bijna 110 graden.

Marcel166 0

16 jaar

laten zo,en gewoon afkijken

[quote=robby10030]laten zo,en gewoon afkijken[/quote]
Hoe bedoel je, afkijken ?

Marcel166 0

16 jaar

Niets aan de hand. Geen problemen maken die er niet zijn.........Bij elke auto met een overdruksysteem werkt dit zo. ( als het goed is).

Gr.

Petje57 0
badge

16 jaar

Ik ken een hoop 166's en niemand bij ons heeft het, alleen ik.
Dus dat is toch wel vreemd hé.

Marcel166 0

16 jaar

Marcel, je kan wel blijven zoeken naar een probleem dat er niet is...................
Als 3 prof`s nou zeggen dat er GEEN probleem is?

mvg,
Hans.

Hans4040 1435
badge vip badge

16 jaar

nu 4 dus[quote=Hans4040]Marcel, je kan wel blijven zoeken naar een probleem dat er niet is...................
Als 3 prof`s nou zeggen dat er GEEN probleem is?

mvg,
Hans.[/quote]

en als het je toch zorgen baart kun je je temp voeler voor de ventilator veranderen door eentje die eerder aanslaat volgens mij is die er wel voor jou auto

Een temperatuur van 108graden vind ik wel aan de hoge kant ,aangenomen dat dit klopt.
U sprak eerder over maximaal 100graden.
De temperatuurmeter kan gemakkelijk iets afwijken.
Dit is geen geijkt instrument.
Verder vraag ik mij af of deze auto mischien twee koelventilators heeft waarvan eentje niet wil draaien?
Zoja, de inschakel-temperatuur van beiden testen of laten testen.

E.T.Wiersum 0

16 jaar

Marcel, Alfa staat nu niet echt bekend om goeie temperatuur metertjes enzo...
de waardes die aangegeven worden zijn doorgaans niet echt te vertrouwen, wil je de precies temperatuur weten...dan even aan de examiner hangen.

ik heb bij mijn 156 een nieuwe thermostaat en sensor gemonteerd, toch bleef de meter +/- 70 graden aangeven, op de examiner gaf die netjes 86 graden aan.
in mijn spider is het vaak anders om ( als de meter al uit de hoek komt ) dan staat die richting 90 / 95
en de echte waarde is gewoon netjes onder de 90.

erka 0
badge

16 jaar

[quote=erka]Marcel, Alfa staat nu niet echt bekend om goeie temperatuur metertjes enzo...
de waardes die aangegeven worden zijn doorgaans niet echt te vertrouwen, wil je de precies temperatuur weten...dan even aan de examiner hangen.

ik heb bij mijn 156 een nieuwe thermostaat en sensor gemonteerd, toch bleef de meter +/- 70 graden aangeven, op de examiner gaf die netjes 86 graden aan.
in mijn spider is het vaak anders om ( als de meter al uit de hoek komt ) dan staat die richting 90 / 95
en de echte waarde is gewoon netjes onder de 90.[/quote]
Heb ik ook al aan zitten denken , maar waarom geeft hij dan alleen bij stilstand de verkeerde temperatuur aan ?
Vanmiddag stond de meter zelfs op de 110 graden in het zonnetje, kan niet goed zijn.

Marcel166 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 166 of stel zelf een nieuwe vraag.