Alfa Romeo 166: Lagers van drijfstangen vervangen

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0

Hoi, kan iemand mij vertellenwat het kost om de lagers van de drijfstangen te vervangen.
veroorzaakt dit ook een TIK in de motor bij het rijden?

Ik heb me laten vertellen dat er 3 lagers "los"zitten

alvast bedankt voor al de reacties!


het gaat om een alfa romeo bouwjaar 2000. 2 liter motor.


waarmoet ik aan denken dat vervangen moet gaan worden, en wat zou het kosten??

wegispech

Geplaatst door wegispech (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Alfa Romeo 166? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

Petje57 (0) PRO, 15 jaar geleden

Als je nu ook even de autogegevens invult, weten we ook over welk type het gaat.
Uitgelopen drijfstanglagers maken inderdaad een klapperend geluid, zeker als je iets gas geeft. Maar houd er dan wel rekening mee dat de krukas ook een beste opdonder heeft gehad en/of beschadigd is.
Dus als de boel los is, alles goed bekijken en opmeten met een micrometer.

Zonder olie gereden? ( of met te weinig ?)

Gr.

fast blue 166 (0), 15 jaar geleden

lagers kosten bijna niets, het = de arbeid die het kostbaar maken.

bovendien heb je pas 1 probleem als de krukas dermate beschadigd is en geslepen moet worden.

motor moet er dan uit -as laten slijpen aan 30 -40 eu per tap en weer inbouwen.

suc6

erwin.

wegispech (0), 15 jaar geleden

Bedankt voor de reacties


zijn de lagers alleen wel goed te doen zelf??


Hoe kan ik controleren of ik de krukas moet laten slijpen?

Hans4037 (0) PRO, 15 jaar geleden

"Is er iemand die een dergelijke klus wil doen??"

Daar is deze site niet voor opgezet.

Hans

fast blue 166 (0), 15 jaar geleden

waarom niet>?

anoniem-1573996169 (0), 15 jaar geleden

hoe kan iemand zomaar de diagnose stellen dat er 3 lagers los zitten?????

moderator (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=lou reed]waarom niet>?[/quote]
Omdat dit een site is voor technische vraagstukken en geen arbeidsbureau of banenmarkt.

pulsejetrofiel (0), 15 jaar geleden

he robby10030 die zit,
lijkt mij ook een raadsel,
en zitten ze "los" dan kun je maar beter de drijfstangen
er ook uithalen.

Highway (120) PRO, 15 jaar geleden

[quote=pulsejetrofiel]he robby10030 die zit,
lijkt mij ook een raadsel,
en zitten ze "los" dan kun je maar beter de drijfstangen
er ook uithalen.[/quote]
De lagers zitten om het drijfstang oog dus waarom de drijstangen er uit halen?
Als de krukas is ingevreten dan kun je het soms met een fijn schuurpapiertje op schuren.
Als je daar geen verstand van hebt laat dit dan aan een prof zien en doen.

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden


eh
opschuren
et een krukas kan je alleen af schuren en dan word je lager speling volgens mij groter
dan moet je toch met overmaat gaan werken en dan zal je tochh echt moeten slijpen op de volgende overmaat
of begrijp ik dat ik jaren voor niks krukassen heb laten slijpen vroeger terwijl t met een schuurpapiertje ook kan
dit is niet negatief
maaar ik denk dat de enige manier om drijfstang en hoofdlagers die los zitten(dan heb je wel erg veel opschuur werk) een krukas slijpen is met overmat lagers

fast blue 166 (0), 15 jaar geleden

als je eens begint met de tolerantie vast te stellen.zit je nog binnen de maat.dit kan met plastigage.

dat = een strookje wat je tussen de schaal en de krukas stopt,waarna je de drijfstangbout met.. kg/m vastzet.

dan kun je zien of je nog binnen de tolerantie zit.scheelt je 1 boel werk.

mogelijk = ondermaat lagers niet nodig.

suc 6

erwin

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=lou reed]als je eens begint met de tolerantie vast te stellen.zit je nog binnen de maat.dit kan met plastigage.

dat = een strookje wat je tussen de schaal en de krukas stopt,waarna je de drijfstangbout met.. kg/m vastzet.

dan kun je zien of je nog binnen de tolerantie zit.scheelt je 1 boel werk.

mogelijk = ondermaat lagers niet nodig.

suc 6

erwin[/quote]
dan moet je dan toch met nieuwe lagers doen
want hi schreef dat t tikt?
en als t tikt heb je best wel ietsje meer als de tolerantie speling denk ik
en als je dan met nieuwe teveel speling hebt
lagrs weggooien en alsnog sleutelen??

Petje57 (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=toezicht]De lagers zitten om het drijfstang oog dus waarom de drijstangen er uit halen?
Als de krukas is ingevreten dan kun je het soms met een fijn schuurpapiertje op schuren.[/quote]
Als je de drijfstanglagers kunt horen omdat ze zijn uitgelopen, kun je er op wachten dat de "ogen" van de drijfstangen ovaal worden en/of zijn geslagen. Als je dan ook nog eens een niet-chroomgeharde krukas hebt, kun je dat "opschuren " ook wel vergeten. Geheid dat de desbetreffende krukken ook ovaal zijn. Dan is slijpen met overmaat lagers de enig juiste oplossing.
Maar er wordt steeds gesproken over lagers. Is of zijn het geen kantelende zuigers? Niet dat het werk er dan zo heel veel minder van wordt..............

Gr.

pulsejetrofiel (0), 15 jaar geleden

[quote=toezicht]De lagers zitten om het drijfstang oog dus waarom de drijstangen er uit halen?.[/quote]
als drijfstanglagers los zitten, klemmen ze niet meer in het "drijfstang oog"
dan hebben ze meegedraait in de drijfstang
dan is je drijfstang huisboring te ruim, en moet je de drijfstang opnieuw
op maat maken.( inkorten en lijnhonen)

Highway (120) PRO, 15 jaar geleden

Het laatste wat ik over het opschuren of afschuren wil zeggen dat het minimaal was. Lichte beschadeging de braampjes weg schuren en de rest mooi glad maken ik denk dat ik er nog geen duizendste heb afgeschuurd.
Ik heb er ook maar 2 op die manier geholpen en beiden hebben nog een lang leven gehad.

Gr

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 166 of stel zelf een nieuwe vraag.