auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Alfa Romeo 146: Motor loopt niet na vervangen door nieuwer exemplaar

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4 TS

hallo,

Ik heb een alfa 146 junior gekocht met een kapotte motor. De vorige eigenaar is blijven rijden tot er een gat in zat.
Ik heb dan een motor gevonden op de sloop van een alfa 146 van 1999. Deze leek erg anders, maar na alles over te bouwen inlaat, uitlaat, carter, aanzuig van de oliepomp, alle sensoren,kleppendeksel,.... heb ik deze motor hier toch in gekregen.
In de inlaat van de oude motor zat veel koelwater en brokken aluminium van de kapotte motor. Ik heb dit alleemaal zorgvuldig proper gemaakt.
De enige sensor die ik niet heb vervangen is de nokkenassensor omdat deze stuk was van de oude motor. Maar ik heb de stekker gewisseld, omdat deze ook verschillend was.
De motor liep direct als ik hem startte maar het lampje van de inspuiting brandde wel. Nu heb ik gisteren nog de remdrukberachtiger vervangen omdat deze ook stuk was, en dan heb ik een eerste proefrit geprobeerd.
De auto rookte heel hard via de uitlaat en hield in waarop ik direct terug gereden ben. De auto draaide slechter en slechter, en nu krijg ik hem niet meer gestart.

Hebben jullie een idee in welke richting ik ga moeten zoeken?

Kan ik de bobijnen van de nieuwere motor een keertje proberen om te wissellen of zijn die anders?

Is het normaal dat het koelwaterpeil bij een draaiende motor hoog komt en dat de stop blaast?

Wat is de bedoeling van de blauwe leidingen die in het rechter spatbord verdwijnen?

Alvast bedankt

Geplaatst door

gman (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Nog een beetje meer info, de motor start terug als hij koud is, en loopt goed stationair, maar als er dan wat gas gegeven word, dan draait hij soms op 3 cilinders en sputtert hij samen met veel rook uit de uitlaat.
Het inspuitlampje begint al te branden vanaf dat je het contact nog maar aan zet.

gman 0

15 jaar

Zit de uitlaat niet toevallig dicht met troep van de kapotte motor??

Alfamenke 0
badge

15 jaar

mmm,

Daar heb ik nog niet echt bij stilgestaan, en dan waarschijnlijk vooral de katalysator...
De vorige eigenaar heeft nog op 3 cilinders blijven rijden met een kapotte klep van Gent tot Antwerpen, dus ik zal het straks een keer nakijken.

Weet je toevallig ook of een onderbroken circuit van de lambdasonde direct een storing op het dashboard opwekt? Want nu je het over de uitlaat hebt, deze is redelijk hard naar beneden gekomen bij het losmaken van de motor met misschien een kapotte draad tot gevolg. Ik zal het eens nakijken en hou jullie op de hoogte

Bedankt

gman 0

15 jaar

heb je ook de ECU omgezet ?

erka 0
badge

15 jaar

hoeft niet als alle sensoren omgezet zijn.

mijn insziens is de bdp sensor niet compatibel...

AR 67202 0
badge

15 jaar

Intussen heb ik een update,
De auto start.
Wat was er mis. Zoals ik gezegd had heb ik de inlaatcollector en nog andere onderdelen moeten overzetten omdat ik een nieuwer type motor heb gekocht.
Bij het demonteren van de oude motor heb ik een aantal slangetjes laten hangen aan deze collector omdat ze die met een soort(niet originele) klemmetjes hadden vastgemaakt die met een tang worden toegetrokken. Daarom heb ik de leiding van de remdrukbekrachtiger gewoon uit de bekrachtiger getrokken, en heb ik een koelwaterlijntje gelost aan de plaats waar er een gewoon klemmetje opzat dat ik kon losschroeven.
Dus deze 2 leidingen en nog enkele andere zijn aan de collector gebleven. Deze collector heb ik overgezet en de motor zo ingebouwd. Ik heb terug alles wat ik losgemaakt had aangesloten en gestart.
Maar de auto heeft bij een onbekende garage vlak voordat de motor kapot gegaan was een nieuwe koppelling gekregen.
En daar is de gasklep zogezegd gekuist omdat de auto niet mooi draaide.
Maar daar heeft men de vacuum van de remmen aangesloten op het koelwater, en de remdrukbekrachtiger op het thermostaathuis. Met als gevolg dat de motor staionair als hij warm was (gelukkig) heel kleine slokjes water binnenkreeg en telkens stilviel.
Dit verklaart ook ineens waardoor de vorige motor gesneuveld is op de autosnelweg vlak na het vervangen van de koppelling.
En dat de inlaat collector vol koelwater zat toen ik hem demonteerde.

Intussen heb ik alles correct aangesloten en proper gemaakt en draait de motor goed. Loopt niet warm, alleen rookt de uitlaat nog wat wit, maar daar zit duidelijk nog water in.

De katalysator heb ik losgehad en is op het eerste zicht nog vrij.

Het enige probleem dat ik nu nog heb is dat het lampje van de inspuiting blijft branden, al vanaf dat ik het contact aan zet. Dus er moet ergens een sensor elektrisch defect zijn. Maar waar begin ik best te zoeken? De lambda sensor heeft 8,9 ohm, en de draden zijn nog goed, die heb ik nagekeken. Ik heb hem er even uit gehad en er is niets aan te zien.

Heeft er iemand de waarden voor den luchtmassameter qua weerstand? Of ga ik daar weinig aan kunnen meten?

alvast bedankt

gman 0

15 jaar

Laat de auto even uitlezen, scheelt een hoop zoek en meetwerk!!

Alfamenke 0
badge

15 jaar

ondertussen werd de alfa uitgelezen, en bleek de fasesensor defect, dit is de blauwe stekker aan de kant van de distributie, en de sensor zit achter de poelie van de nokkenas.
Redelijk wat werk om te vervangen, maar het heeft niet echt invloed op het rijden als de krukassensor nog goed is.
Dus bij deze is het probleem opgelost en loopt de auto prima.

Bedankt

gman 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 146 of stel zelf een nieuwe vraag.