Alfa Romeo 156 2001: Motormanagementlampje! Noodloop! Help!

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 JTD, Motorinhoud (cc): 1900

Tsja, waar zal ik eens beginnen...
Ik ben al een jaar aan het wachten tot iemand een oplossing heeft voor mijn 156 1.9 jtd (2001) sportwagon. Ik heb al veel gelezen (topics) op diverse sites en menig garage bezocht. In mijn omgeving geinformeerd en nu dus toch maar mijn verhaal aan jullie geschreven...

Ik heb dus last van een motormanagement lampje wat gaat branden en waarbij de Alfa in noodloop gaat rijden.
Het komt geheel willekeurig bij warm of koud weer, na lang of kort rijden. Airco aan of uit, flink doorrijden lijkt het eerder op te roepen en bij rustig rijden (nooit boven de 3000 rpm's komen) blijft hij probleemloos maar daar heb ik geen alfa (de 5e op rij) voor gekocht...
Het meest bijzondere is dat ik er alleen last van heb, (ik rijd 85% van de km met de Alfa) mijn vrouw, alfaexpert en de garages hebben geen van alle deze storing ooit gehad...

Ik heb de hele geschiedenis bijgehouden en staat hieronder. (zakdoek bij de hand?)

[b]23 maart 2006, 99.950 km,[/b] kreeg ik voor het eerst te maken met een motormanagement lampje waarna de Alfa overging in noodloop.
Acceleren is dan nagenoeg onmogelijk en gevaarlijk (van 90 naar 120 km/uur neemt bijna een minuut in beslag).
[b]30 maart 2006, 100.200km,[/b] Alfa heeft een 100.000 km beurt gekregen en heb ik vervolgens een maand probleemloos gereden.
[b]8 mei 2006 tot 9-6-2006, 109.316 km,[/b] in deze maand wel meer dan 10 keer het bekende rode lampje wat aanging en de Alfa in noodloop overging.
[b]19-6-2006, 109.600 km,[/b] Uitgelezen door mijn (niet Alfa) garage (wel oud alfa monteur) en alle stekkers gecontroleerd ook een drukregelaar vervangen. Is trouwens wel bij zijn oude werkgever regelmatig om advies gaan vragen en proefritten gemaakt van een uur met de laptop op schoot. Leek allemaal verholpen maar op weg naar ons vakantieadres soms met samengeknepen billen (dankzij de noodloop) toch door de alpen naar Venetie gekomen, is niet gaaf in noodloop kan ik melden!
[b]27-9-2006, 122.200 km ,[/b] 120.000 km beurt en wederom een drukregelaar vervangen?
[b]1-10-2006 tot 20-1-2007, 135.570 km,[/b] blijven tobben met het lampje en vermogensverlies en eind januari 2007 tijdens mijn wintersport is de alfa een week bij Alfaexpert Goos van Pelt in Veen geweest. Alle stekkers gecontroleerd een aangedrukt, flinke proeritten gemaakt, belast en onbelast, geen verdere problemen gevonden... AAAHHHHH!
[b]2-4-2007, 144.360 km,[/b] er komt een klacht bij, de Alfa start slecht en lijkt op maar 3 cilinders te lopen, horten en stoten, herrie en het voelt alsof het motorblok los onder de motorkap ligt. Als hij eenmaal loopt is er niets aan de hand.
[b]7-4-2007, 145.055 km,[/b] lampje komt steeds vaker en met lampje aan de universele examiner eraan gehangen. Deze detecteert dat de LMM te weinig krijgt. Nieuwe erin (au) en er lijkt een doorbraak te zijn...
[b]13-4-2007, 145.600 km,[/b] Lampje weer aan! Ook steeds vaker ook de startproblemen en niemand weet wat er aan de hand is.
[b]1-5-2007, 147.620 km,[/b] auto naar de dealer via eigen garage en weer aan de examiner. [i]Foutcode P0191 Drukcontrole dieselolie, Signaal ongeldig intermitterend[/i] remedie, inspuitdrukregelaar vervangen.
[b]10-5-2007, 148.031 km,[/b] het leek er weer even op dat het gemaakt was maar helaas weer het lampje motormanagement aan! Mijn reguliere garage, Alfaspecialist en dealer weten het niet meer... (of durven de prijzige reparatie niet aan die ze hieronder bij de Alfaexpert in Soest aandragen).
[b]15-5-2007, 148.834 km,[/b] nog een keer uitgelezen of het dezelfde foutcode betrof en ja hoor.
[b]25-5-2007, 149.950 km,[/b] Alfa expert, Frank vd Poel in Soest gebeld en hij geeft aan dat het vaak de dieselbrandstofdrukpomp is. Kosten 800,- en dan zit het er nog niet in...
Binnenkort kan ik daar terecht en kijkt hij wat hij kan vinden! Ik ben redelijk aan het einde van mijn Latijn!

Mijn zomervakantie komt eraan richting Toscane en ik wil eigenlijk eens af van deze storing! Wat denken jullie klinkt de diagnose aannemelijk van de Alfaexpert in Soest? Is het een redelijke prijs of bestaat er ook zoiets als een gereviseerde brandstofdrukpomp, en adviseren jullie dat dan ook?
[b]H E L P ![/b]
Alvast bedankt voor jullie reacties! Eric.

ebm2v

Geplaatst door ebm2v (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Alfa Romeo 156? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

erka (0) PRO, 16 jaar geleden

Alfa expert is inderdaad een man die weet waar hij me bezig is,
binnen www.alfaromeo156club.nl word in ieder geval alleen maar positief
over frank gesproken....

hoop dat hij het probleem kan oplossen...de dealer weet het vaak ook niet.
weet uit eigen ervaring ( en 2200 euro lichter ) dat de dealer vaak helemaal verkeerd
zoekt en maar gewoon dat doet wat de computer als fout opgeeft en niet eerst
nog eens verder zoekt...
al met al na 2800 euro's verder was het probleem opgelost, NIET door de dealer
maar door een "beun" !!
( dealer had de brandstofpomp vervangen, maar de aansturing van de brandstof pomp
bleek de veroorzaker...lang leve de dealer, die overigens bleef volhouden dat de brandstofpomp defect
was, ofschoon precies de zelfde storing bleef )

pappa (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=erka]de dealer weet het vaak ook niet.
weet uit eigen ervaring ( en 2200 euro lichter ) dat de dealer vaak helemaal verkeerd
zoekt en maar gewoon dat doet wat de computer als fout opgeeft en niet eerst
nog eens verder zoekt...[/quote]
Dat is lang niet altijd het geval, afgeven op de dealer is het makkelijkst. Nu suggereer je dat je beter af bent bij "de beun" en "de specialist". Ook dat zijn maar mensen, en kunnen er ook wel eens naast zitten..

M.vr.gr, pappa

erka (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=pappa][quote=erka]de dealer weet het vaak ook niet.
weet uit eigen ervaring ( en 2200 euro lichter ) dat de dealer vaak helemaal verkeerd
zoekt en maar gewoon dat doet wat de computer als fout opgeeft en niet eerst
nog eens verder zoekt...[/quote]
Dat is lang niet altijd het geval, afgeven op de dealer is het makkelijkst. Nu suggereer je dat je beter af bent bij "de beun" en "de specialist". Ook dat zijn maar mensen, en kunnen er ook wel eens naast zitten..

M.vr.gr, pappa[/quote]
de dealer sluit de computer aan, zegt brandstofpomp is kapot....je gaat er dan van uit dat dit klopt...
helaas is het probleem na het vervangen van de pomp niet verholpen, is gewoon precies het zelfde...2200 euro afgetikt
en de dealer blijft gewoon erbij dat de pomp kapot was....nog een keer of 6 daar geweest, kregen het probleem niet opgelost.
aantal censoren vervangen..maar niks, alleen maar kosten en geen oplossing.
een "beun" hangt de computer er aan,gaat er mee rijden en lost het binnen 1 dag op.....kosten plaatje 600 euro...
dus voor 600 euro had het probleem opgelost geweest, dealer wilde nergens in tegemoed komen....dus afgeven op de dealer...zeker weten
stelletje lamzakken, tuurlijk zijn het ook mensen die er naast kunnen zitten, maar toegeven dat ze fout zitten / zaten...?? Ho maar....
en dan hebben we het over een Mercedes dealer...nog geen leenwagen kreeg ik mee

erka (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=erka][quote=pappa][quote=erka]de dealer weet het vaak ook niet.
weet uit eigen ervaring ( en 2200 euro lichter ) dat de dealer vaak helemaal verkeerd
zoekt en maar gewoon dat doet wat de computer als fout opgeeft en niet eerst
nog eens verder zoekt...[/quote]
Dat is lang niet altijd het geval, afgeven op de dealer is het makkelijkst. Nu suggereer je dat je beter af bent bij "de beun" en "de specialist". Ook dat zijn maar mensen, en kunnen er ook wel eens naast zitten..

M.vr.gr, pappa[/quote]
de dealer sluit de computer aan, zegt brandstofpomp is kapot....je gaat er dan van uit dat dit klopt...
helaas is het probleem na het vervangen van de pomp niet verholpen, is gewoon precies het zelfde...2200 euro afgetikt
en de dealer blijft gewoon erbij dat de pomp kapot was....nog een keer of 6 daar geweest, kregen het probleem niet opgelost.
aantal censoren vervangen..maar niks, alleen maar kosten en geen oplossing.
een "beun" hangt de computer er aan,gaat er mee rijden en lost het binnen 1 dag op.....kosten plaatje 600 euro...
dus voor 600 euro had het probleem opgelost geweest, dealer wilde nergens in tegemoed komen....dus afgeven op de dealer...zeker weten
stelletje lamzakken, tuurlijk zijn het ook mensen die er naast kunnen zitten, maar toegeven dat ze fout zitten / zaten...?? Ho maar....
en dan hebben we het over een Mercedes dealer...nog geen leenwagen kreeg ik mee[/quote]
sorry, word er nu nog pissig over....

grt

Roger

pappa (0) PRO, 16 jaar geleden

Bovag geschillen commisie ?

ebm2v (0), 16 jaar geleden

Inmiddels ben ik met de 156 1.9 jtd bij Alfa Expert geweest...
De injectoren zijn nog een keer nagekeken en de gemeten, retour op cilinder 2 en 4 was te veel. Was in het verleden (een maand of drie terug) al eens naar gekeken bij de andere garage maar toen waren ze nog binnen de limieten.
Met name de 4e gaf veel terug. Dat zou dus het slechte starten kunnen verklaren wat steeds vaker voorkomt.
Advies is om de injectoren alle 4 te laten vervangen maar aangezien die zo'n 250,- excl per stuk kosten ga ik eerst eens de twee kapotte alleen laten vervangen.
Daarnaast is er nog steeds het motormanagementlampje waar ik last van hem en de noodloop waar hij in overgaat.
Hier is ook naar gekeken bij Alfa Expert en hij dacht toch aan de hogedrukdieselpomp (85% kans), misschien dat die er over een tijdje in gaat, eerst maar eens de twee injectoren vervangen...
Ik houd jullie op de hoogte!
Eric

ebm2v (0), 16 jaar geleden

Inmiddels zitten er 4 nieuwe injectoren in, totale rekening 1150,- (schijnt mee te vallen!)...
Echter na twee dagen alweer enkele slechte starts gehad! Met name weer met warme motor.
Motormanagement lampje heb ik niet meer aan gehad en dus ook geen noodloop.
Alle garage waar ik afgelopen tijd mijn hoop op vestigden zijn te druk om dit nog op te lossen voor mijn vakantie.
Vanmiddag zelfs nog even bij Goos van Pelt in Veen geweest die denken dat de hoge drukbrandstofpomp door slijtage de injectoren vervuilt met gruis van lagers of iets dergelijks.

Ik weet nu echt niet meer wat er kan zijn, sta dus op het punt op vakantie te gaan en ga het maar gokken.
Tenslotte moeten ze in Italie me toch wel weer de weg op kunnen helpen als we ergens stranden...
Tot overmaat van ramp lijkt toruwens de poelie van de aircopomp ook aan de beurt te zijn!!
Denk er ernstig over de Afa te verkopen en gauw een andere (toch weer een alfa) te zoeken!
The story continues... duimen dat we de vakantie goed doorkomen en dan zien we terug in Nederland wel weer wat te doen...

v.deventer (0) PRO, 16 jaar geleden

Heb je de nokkenas al eens bekeken
als er een nok iets slijtage heeft klopt de emisie waarde niet meer
de regel eenheid zal proberen bij te regelen en als dat niet lukt valt de motor in de noodloop
dit gebeurd meest al al de motor op temeratuur komt of net is

ebm2v (0), 16 jaar geleden

Geloof niet dat iemand daar al naar gekeken heeft...
Gaat ook niet meer gebeuren voor mijn vakantie.
Bedankt voor je reactie, ik vraag de garage in ieder geval het te checken!

ebm2v (0), 16 jaar geleden

Zo terug van vakantie!
Op weg naar Italie heeft ze (156 SW 2001) maar 1x een rood motormangement lampje gegeven met wegrijden bij een benzinepomp, bergop, volbeladen (3 volwassenen en 2 kids en dakkoffer), airco aan en gaspedaal onderin. In mijn geval vragen om problemen maar ze hield zich al zo lang goed met zo'n 140km p/u richting het zuiden... Geen vermogen meer en da's niet gaaf in de Toscaanse bergen!
Gestopt en opnieuw gestart wat (gelukkig) ook lukte.
Starten heeft ze de hele vakantie gewoon gedaan en op de terugreis in Frankrijk nog een keer dezelfde motormanagementlamp met bijbehorend verlies van motorvermogen. Starten half minuutje wachten en gaan met die banaan.

Een maal thuis na het uitpakken zo'n 3 uur later wil ik wat te eten gaan halen start ze 2x niet!!!
Ik was deels wel blij dat het in ieder geval weg was gebleven in de vakantie maar na de nieuwe injectoren nog steeds geen betere start.

Nou schreef V.DEVENTER hiervoor dat het iets met de nokkenas zou kunnen zijn, dus wilde ik dat laten controleren.
Voordat ik daarvoor de kans had was mijn accu leeg! (echt helemaal leeg) Gestart met startkabels en naar de garage waar na een rit van 45min de accu nog steeds dood was. Hup nieuwe accu erin en rijden maar.

Nu weet ik niet of het kan maar sinds ik de nieuwe accu erin heb rijd ik alweer 3 weken door Nederland zonder problemen, met en zonder airco aan. Rustig aan maar ook flink door (leve de vakantietijd!), geen lampje of motorvermogenverlies!
Kan het zijn dat een zeer slechte accu de bron van ale problemen was of is dat ijdele hoop?

Dat indicator wat groen of zwart is heeft al lange tijd op zwart gestaan maar na doormeten een hele tijd geleden zij de garage dat hij nog goed was! Ik gebruik de auto dagelijks met gemiddelde ritten van 50km dus echt leegraken kon ook niet tot de laatste keer?

Wat denken jullie kan een slechte accu een motormangement storing geven? Slecht starten (rammelend alsof alles los ligt onder de motorkap) en bij gasgeven boven de 3000 tpm de noodloop ein gooien?

Alvast bedankt voor de reacties!
ebm2v

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 156 of stel zelf een nieuwe vraag.