Alfa Romeo 159 2007: noodloop

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 1900, Vermogen (kw): 110

Wil je alles weer hebben zoals het origineel hoort te zijn ?
Zo ja , alles wat defect is vervangen , en schoon maken wat vuil is , en dan bij de dealer de originele software laden , daar kunnen ze ook zien of er aan de bestaande software is gerommeld.
Te hoge turbodruk , kan komen door de vervuiling , of een sensor die niet goed registreert of een wastegate die niet goed werkt bv.

Ed1954

Geplaatst door Ed1954 (0) , lid sinds 8 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Alfa Romeo 159? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

Ed1954 (0), 7 jaar geleden

Alfa drivers

Alfa Romeo aangekocht 06.2016.
Mijn alfa had indertijd een noodloop probleem, ik dacht het opgelost te hebben met een andere PDF (roetfilter) omdat deze bijna vol zat.
Had mijn cat ook gereinigd en turbo gedemonteerd en ook volledig gereinigd.
Mijn egr klep nagekeken, sensor op de inlaat vervangen, magneetklep vervangen, en al drie maal andere olie in de motor gedaan.
Reden: Had een gevoel dat mijn nieuwe roetfilter ook niet regenereerde dan zou er volgens informatie mazout bij de olie kunnen komen.
Tijdens het rijden was er een kabel los gekomen aan het kogelgewricht van de versnellingsbak, dus batterij gedemonteerd alsook de steun er van.
Daar er alles af was kon ik gemakkelijk aan mijn gasklep, en dacht ga mijn inlaatcollector eens bekijken.
Nadat ik de tube van de gasklep had verwijdert zag ik in de inlaatcollector waar er een dikke zwarte brij aanwezig was.
Dus ben ik begonnen met de inlaat te demonteren (niet simpel) nadat de inlaat verwijdert was zag ik de bevestiging van de wervelkleppen, deze zat ook vol smurrie en bij deze ook verwijdert.
Toen ik de bevestiging er had af gehaald zag ik dat de wervelkleppen indertijd gedemonteerd zijn geweest.
Mijn wagen is bij een dealer van fiat geweest (samenwerkend met alfa) en had niets gevonden dat de noodloop kon veroorzaken enkel de te hoge turbo.
Deze garage stuurde mij naar een tuning-garage in oosterwijk, omdat hij dacht dat de wagen misschien opgedreven was.
Daar konden ze ook niets vinden, ook enkel dat mijn turbo te hoog was.
Maar nu bij het zien van de verwijderde wervelkleppen, zou er volgens de pc informatie wel een redelijk zware tuning kunnen geweest zijn, waarvan er in de ecu zou aangepast zijn voor de regeneratie van de roetfilter alsook van de egr-klep.
Alles is nog gedemonteerd van de wagen, hoe kan ik weten wat er met de wagen gebeurt is (of een vermoeden)
wat kan ik er aan verhelpen dat hij terug goed rijd?
Vorige eigenaar heeft geen tuning laten doen.
Is een hele waslijst, maar had toch graag enkele reacties gehad.

Eddy

Ed1954 (0), 7 jaar geleden

Kaleido 1
Dank u voor de reactie
Zou graag hebben dat de wagen niet in noodloop komt dat ik eens een andere wagen wil voorbij gaan en teveel gas geef.
De wervelkleppen, kan dit stukken maken aan de motor als deze verwijdert zijn?
De inlaat en dergelijke ga ik zeker proper maken alvorens ze terug te monteren, weet u misschien een speciaal product waar ik de smurrie mee kan verwijderen?
Ik heb hier allerlei ontvetters, maar als er een speciaal product is hoor ik het graag van u wel.
Heb mijn turbo vorige maal gedemonteerd van de wagen, en deze ook uit elkander genomen en schoon gemaakt maar de vervuiling was niet extreem.
De wastegate is er ook af geweest, maar is het normaal dat je de stang op zichzelf moeilijk kunt indrukken?(Dan bedoel ik)
De eerste cm gaat redelijk maar dan heb ik zoveel kracht nodig om hem verder te krijgen dat ik veronderstel dat de magneetklep dit niet kan opbrengen om deze vacuum te trekken( of ben ik verkeerd ????????)een andere wastegate heb ik niet om het verschil te voelen.
Zou het kunnen dat er bedrading of toch nog een sensor hier of daar stuk is die de roetfilter moet regenereren, want ik denk dat de regeneratie van de roetfilter het laat afweten.
Heb een nieuwe geplaatst alsook de temperatuurzender.
Heb ook al op de pc gelezen dat ze de PDF en cat verwijderen, is dit misschien een goede oplossing?

kaleido 1 (1355) PRO, 7 jaar geleden

Om de boel te reinigen tja , benzine / diesel , of de gangbare ontvetters , wat het beste werkt.
Wastgate wordt vacuum bediend , dus moet makkelijk in te drukken zijn , deze heeft natuurlijk wel een max slag , dit gedeelte moet makkelijk gaan.
Heb je geen druksensoren voor en achter het roetfilter zitten ?

Ed1954 (0), 7 jaar geleden

Kaleido 1
Ben al begonnen met benzine en het nodige verwijder materiaal om de smurrie er af te krijgen.
Gasklep - tussenstuk - bevestiging van de wervelkleppen - sensor op de inlaat - EGR klep zijn al zoals nieuw nu nog verder aan de inlaatcollector, al drie maal gereinigd maar niet simpel voor de smurrie van de binnenkant te halen.
Ja heb 1 druksensor voor de roetfilter deze heb ik nog niet vervangen.
Dit is een sensor met 1 aansluiting voor druk, denk dat ik deze misschien ook maar moet vervangen (nu ik toch bezig ben).
De temperatuurzender op de roetfilter is ook vernieuwd.
Na alles proper gemaakt te hebben ga ik de gloeibougies eens verwijderen wie weet hoe zien deze er uit.
Ga ook de thermostaat vervangen, soms bleef de wagen tot op 60° en soms naar de 90°.
Nadat ik alles terug gemonteerd heb ga ik terug de turbo verwijderen en nakijken of de wastegate het wel degelijk goed doet.
Dan de enige sensor die ik dan niet vervangen heb is de luchtmassameter (sensor) die tussen de luchtfilter en turbo zit.
Als u nog andere voorstellen hebt, hoor ik deze graag van u.

kaleido 1 (1355) PRO, 7 jaar geleden

Ik heb verder geen voorstellen om iets te vervangen , de enige kanttekening die ik heb dat je een hoop geld aan het uitgeven bent zonder een juiste diagnose , de turbodruk zou niet goed zijn ?
Vervolgens komt er van alles bij .
Er is op een gegeven moment niet meer te controleren waar de noodloop door veroorzaakt wordt.
De druksensor bepaalt mede of het roetfilter moet regenereren , er is niet gecontroleerd wat de sensor aangaf ?
Turbodruksensor , is deze gecontroleerd ?
Wastgate , is deze nog in goede staat , sluit deze wel af , geen speling op het mechaniek ?
Je komt genoeg tegen wat niet goed is , maar dit is allemaal vermoed ik niet de oorzaak van de noodloop , dat je het allemaal doet prima , maar niet alles zal nodig zijn , maar de beslissing ligt bij jou.

Ed1954 (0), 7 jaar geleden

Kaleido 1
Nu ik toch bezig ben en alles er af is kan dit kleine beetje er ook maar bij.
Alles is proper gemaakt uitgezonderd aan de inlaten van de motor daar moet ik nog aan beginnen.
Hebt u misschien een voorstel hoe ik deze het beste kan reinigen?
De gloeibougies heb ik ook al verwijdert en gereinigd.
Ga eens kijken of ik de injectors kan verwijderen en reinigen.
Zo ben ik achteraf zeker dat ze nagezien zijn.
De grootste kosten zijn toch al achterwege, (hoop ik toch) of het zou toch moeten blijken dat het de turbo is.
Maar in elk geval bedankt al voor alle inlichtingen.
Als u nog zou hebben, ze zijn altijd welkom.

Ed1954 (0), 7 jaar geleden

Na alles gedaan te hebben was de wagen nog altijd hetzelfde.
Heb andere wagen gekocht.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 159 of stel zelf een nieuwe vraag.