Alfa Romeo 166: rempedaal sponzig na nieuwe remmen

Bouwjaar: 2001, Brandstof: LPG, Motorcode: 2000

rempedaal voelt verend aan en komt traag terug, nadat er nieuwe blokken en remschijven gemonteerd zijn. Mogelijk door terugpersen remolie iets mis gegaan met de hoofdremcilinder?
Pedaal keihard en hoog, maar bij starten sponzig en zakt het tot op een aanslag. Ik denk een lekkende cup in de hoofdremcylinder? Wie weet raad?

frans f

Geplaatst door frans f (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Alfa Romeo 166? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

pcdokter (0) PRO, 12 jaar geleden

Hoi,

zou heel goed kunnen, tijdens het ontluchten waarschijnlijk op de bodem getrapt diverse malen ? dan komt de hoofdremcilinder op plekken waar deze normaliter nooit komt, cup beschadiging is zeer waarschijnlijk

succes !

pinodiangelo (0), 12 jaar geleden

heb je ontluchting nippel open gezet met terug persen, anders kunnen cups in rem cilinder bechadicht raken,met motor uit blijft het pedaal hard en hoog staan na een of 2x pompen, start je, moet ie wat weg zakken maar niet tot aanslag

frans f (0), 12 jaar geleden

Voor remblokken te vervangen hoeft er niet ontlucht te worden! Zou de 1e keer in mijn lange auto restaurateursleven zijn dat hoofdremcylinder beschadigd raakt door terugpersen remvloeistof...heb dus remslangen en hoofdremcylinder ook maar vernieuwd, vloeistof ververst en alles profesioneel ontlucht maar zonder resultaat; pedaal blijft behoorlijk verend. Tenzij er iets mis is in de ABS unit kan ik alleen nog bedenken dat de nieuwe remblokken vrij zacht zijn en daardoor een verend pedaal veroorzaken....

pinodiangelo (0), 12 jaar geleden

NIET HOOFD REM CILINDER , "REMCILINDER'" zij ik, maar ja JIJ bent toch restaurateur, waarom vraag je het dan, wees dankbaar dat er mensen zijn die reageren
reviseer de REM cilinders maar

frans f (0), 12 jaar geleden

Jammer van je reactie...de professional heeft het over ontluchten en de hoofdremcylinder, maar jij voelt je aangesproken.....Hoofdremcylinder is dus niets mis mee. En ook wielremcylinders zijn getest, niks mis mee. Vandaar dat ik hoop dat er iemand is die dezelfde ervaring met de (ferodo premier) remblokken had zodat ik weet dat er verder niks mis kan zijn......(Heb een lancia flavia waar na vervangen remblokken het pedaal tot de bodem wegzakte..bleek na veel gezoek dus veroorzaakt door de veel te zachte nieuw gefabriceerde remblokken. Een set "old stock" remblokken en de zaak was opgelost.)

pinodiangelo (0), 12 jaar geleden

had het over jou reaktie Frans, maar ja
ps ,sleutel al 24 jr aan alfa's

frans f (0), 12 jaar geleden

Jullie reacties waren de eerste (na een maand stilte); mijn reactie was dus op beide gericht, en dat gaf wat verwarring....sorry. Inmiddels heb ik het antwoord op het probleem: De toegepaste remblokken zijn vrij zacht; blok aan zuigerzijde heeft een dikke plasic folielaag en de voeringen zijn ook nog eens afgeschuind (waardoor het remoppervlak kleiner is dan bij half versleten blokken) Dit geeft een kleine verende werking. De grote diameter remzuigers t.o.v. kleine diameter van de hoofdremcylinder vraagt dan een behoorlijke extra pedaalslag. Waarschijnlijk als de blokken half versleten zijn al eea weer zoals voor het vervangen zijn.
groeten frans.

Renaultmonteurtje (0) PRO, 12 jaar geleden

remmen al goed in geremd? Als er nieuwe blokken op oude schijven zitten, heeft het pedaal ook de neigin om sponzig aan te voelen

frans f (0), 12 jaar geleden

In mijn tekst staat: nieuwe remblokken en remschijven gemonteerd......maar ook dan zal eea wat moeten inlopen maar inmiddels ruim 1000 km verder blijft hetzelfde euvel..

frans f (0), 9 jaar geleden

Hierbij alsnog de oplossing, waarvan niemand op dit forum kennelijk mee bekend was; vreemd want het blijkt een veelvoorkomend probleem te zijn: lucht in het drukaflaatcircuit van de ABS, welke normaal gesproken via een ontluchtingsprocedure uitleesapparatuur verwijderd wordt.

Zo lukt dat ontluchten ook: de auto een paar keer flink in de ABS remmen op een onverharde weg, dan opnieuw ontluchten werkt in mijn ervaring even goed als aansturen met het diagnoseapparaat.
Je doet uiteindelijk net hetzelfde: de inhoud van het drukaflaatcircuit in het ABSblok even doorspoelen, daarna de lucht eruit via de ontluchtingsnippels aan de klauwen. Alleen doe je het in 2 stappen.

probleem opgelost!!

sgm (0), 9 jaar geleden

Het enige dat ik niet snap is hoe je bij het vervangen van schijven en blokken lucht in het ABS systeem kunt krijgen. Of is dat pas gekomen nadat je ook de slangen had vervangen?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 166 of stel zelf een nieuwe vraag.