Sinds kort is het me opgevallen dat mijn motor tikt.
Nu na ca 500 km is het geluid duidelijker geworden.
Alfa dealer stelde voor klepspeling te controleren. (deze motor is nog met plaatjes)
Dit is inmiddels gebeurd, twee kleppen bijgesteld, geen resultaat.
Verstuivers, zijn nagekeken en reiniger toegevoegd, geen resultaat.
Het tikken lijkt geluid van metaal te zijn. (lijkt ook uit de kop te komen maar moeilijk te lokaliseren)
Voorstel van garage is nu om te kijken of de distributie niet verschoven is (op tijd staat).
Motor is ook een stuk vermogen kwijt ondertussen. (is een getunde 180 pk auto, ik denk dat er ca 30/40 pk weg zijn)
Vooral onderin trekt de motor minder, bovenin valt het verlies erg mee.
Aan de nokkenas was niets te zien, geen krasje, geen slijtage, niets.
Men denkt nu dat de klepzetels / zitting een probleem is.
Dit is nogal een ingrijpende operatie, iemand nog een suggestie wat mogelijk aan de hand is?
Aan het rijden met de auto is verder niets te merken, motor rookt ook niet.
Motor loopt keurig stationair.
Thanx. alvast.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
hoor je de automatische nokkenas versteller niet tikken?
zelf niet meegemaakt maar wel eens bij gestaan dat dit nokkenastandwiel wat de variabele kleptimming regelt defect kan zijn (komt vaker voor bij alfa)
gevolg is een tikkend geluid en ik denk als die niet goed regeld dus ook vermogens verlies.
gooi dit eens in de groep bij de garage en laat ze anders even de timming controleren met die nokkenasblokjes
is het niet de turbo die de geest gegeven heeft ?
bij de 2.4 JTD's gingen bij de oudere types deze nog wel eens naar de "haaien" bij km standen
rond de 200.000 km....
Bedankt voor jullie reacties.
Automatische nokkenas versteller zit volgens mij alleen op de Twin Spark modellen.
Dit is een JTD met 10 kleppen.
Turbo is het in ieder geval niet.
Auto heeft slechts 135K gelopen.
Er zijn nu mensen die denken dat de distibutie 1 tandje verschoten is.
Ik heb het gevoel dat dat komt n.a.v. het feit dat ik onlangs wel een keer topsnelheid heb gereden.
Dit is ca 14 dagen geleden.
De auto kon toen nog gemakkelijk 230 per uur halen (teller aanduiding dan wel)
Geen idee wat ik nu kan halen.
Wat ik opmerkelijk vind is dat er nauwelijks roet uit de uitlaat komt, dit terwijl toen alles ok was (of leek te zijn)
de auto bij vollast nogal pluimde)
Toch bedankt voor jullie medenken, iemand nog suggesties?
Thanx
PS de angst die mij bekruipt is dat dadelijk de kop eraf ligt er niets aan te zien is.
Ik vraag me af hoe waarschijnlijk zoiets is.
17 jaar
eerst de timming controleren dan maar
17 jaar
Nou de timing is gecontroleerd, stond goed.
Vreemd genoeg lukt het de garage niet om 1 van de verstuivers los te koppelen want dan loopt de auto niet.
Hiermee zou een tikkende verstuiver kunnen worden uitgesloten.
Ik vrees dat de kop er toch af moet.
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 166 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar