Binnengekregen een 1.8TS waarmee doorgereden is met lekke koppakking. De meter heeft nooit meer aangegeven dan 110 graden ( nog geen rode lamp dus ) maar ik denk dat de auto veel warmer geweest is.
Nadat de auto gestrand was voelde de bovenste radiateurslang heet en de onderste koud. Mijn conclusie lijkt schoepen waterpomp eraf / niet meedraaiend en of dichtzittende thermostaat.
Het blok is inmiddels zo heet geworden dat ze na 10 minuten goed rijden terugviel in snelheid en niet meer harder wilde dan 80KM/h. Flink vermogensverlies door hitte/uitzetting en daardoor wrijving of inmiddels al verloren compressie door niet meer afdichtende koppakking/kromme kop?
Na afkoelen heeft het blok geen compressie meer ( op 1 cilinder lijkt nog iets over ). Koppakking ligt er dus uit maar ook verwacht ik dat de kop krom op het blok staat.
Iemand van hier ervaring met deze blokken bij doorrijden op veel te hoge temperatuur of ook het onderblok krom trekt, of de pakking er wellicht alleen maar uitlicht of de kop altijd krom trekt / scheurt?
Of bij deze temperatuur het onderblok ( cilinders, zuigers, kruk- en drijfstanglagers en krukas ) een kans van overleven hebben?
Deze of volgende week trek ik de zaak maar eens los om te kijken.
Dan maar eens zien of er heel veel schade is.
Als het onderblok te redden is ( evt. met nieuwe drijfstanglagers uit voorzorg, evt. honen en zuigerveren ) dan kan ik nog relatief goedkoop een gereviseerde kop van een 1.6TS kopen die volgens mij identiek is.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
daar de auto op gas gelopen heeft, zou ik het risico niet nemen om alleen een kop te vervangen, zou beter een ander motor zoeken, zijn genoeg op m...plaats, ong, 500 a'750 , kop allen al ben je 350 kwijt, en alle andere delen, ben je wat goedkoper uit, maar ik heb het ook aan mijn 156 1.6ts G3 gehad en had ook eerst alleen de kop gedaan, maar de schade onderblok was meer dan ik kon zien,
groet charl
Idd zal de waterpomp naar de haaien zijn gelopen.
de waterpompen van de TS'en hebben kunststof schoepen...
waarschijnlijk is dus bij de distributiewissel deze niet vervangen, ondanks dat er wordt aanbevolen deze
meteen mee te nemen in de wissel.
de kop van een 1.8 is zo ver ik weet niet identiek aan die van een 1.6, wel is de kop van een 2.0 gelijk...
( vraag eens op www.alfaromeo156club.nl )
[quote=pinodiangelo]daar de auto op gas gelopen heeft, zou ik het risico niet nemen om alleen een kop te vervangen, zou beter een ander motor zoeken[/quote]
Dit een compleet foute redenering. In dit geval hier zal kan er wel schade zijn aan het blok zelf. Maar zeggen dat je beter de blok en de cilinderkop samen vervangt omdat ie op gas heeft gelopen is een beetje tegenstrijdig. Het is net de cilinderkop die meer afziet tijdens het lopen op gas, vooral dan de klepzittingen en de kleppen.
Het onderblok is net minder aan slijtage onderhevig bij een motor op gas dan een motor op benzine. Dit door de zachtere verbranding van gas.
door de te hoge temp. verschillen , helemaal als je warmloper hebt gehad, toch ontzetting in het onderblok, en een kapotte koppakking, water in cilinder/ zou niet allen kop durven te wisselen
14 jaar
Het blok van de 156 ligt open. Het duurde even voordat ik er de tijd voor had.
Van het warmlopen zie je dat de aluminium zuigers meer uitzetten dan het staal van het onderblok. Zuigerwanden hebben duidelijk een kleur ( blauw en donker ) van de wrijving die te groot werd van de zuigerveren. Ook de zuigerveren lijken met de hitte harder te zijn gesleten. Ik kan met de gemeten slotspeling niet voorstellen met een niet warmgelopen motor.
Bovenste compressieveer slotspeling: 1,7mm
Onderste "" ...................................: 1,2 mm
Olie-schraapveer "" : 2,7mm
Drijfstang en krukas-lagers hebben niet geleden, krukas ook nog in orde.
Onderblok is niet krom, kop moet gevlakt worden.
Jammer genoeg is wel op de 2de cilinder van beide bougie's het porcelein afgebrokkeld en is dat tussen de zuiger en wand ingekomen wat geresulteerd heeft in een kras. Volgende weel zal ik het onderblok naar mijn revisie-vrienden brengen om te kijken of het met honen alleen of boren en honen nog op orde te krijgen is.
Reden van de schade? Het blok is zeer recent los geweest, te zien aan de makkelijk losgaande bouten, de nieuwe waterpomp, distributie, radiateur die vrij vers is........
Alleen heeft de koppakking er in een "frommel" tussen gezeten. De pakking heeft 2 metalen lagen. In de hoek links bij de paspen zat 1 van de lagen gevouwen, platgedrukt tussen. Nooit goed meer geweest na reparatie dus.
Als het blok niet meer economisch rendabel te honen is met alleen overmaat zuigerveren dan probeer ik er een 1.8 met lagerschade bij te krijgen. Daar wordt dan het kale onderblok met zuigers van gebruikt en de krukas met nieuwe lagers komen dan van het warmgelopen blok. We gaan het zien!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 156 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar