close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Algemeen: FlexRay

Hey

Old ford, waarschijnlijk 1 voor jou.


Ik heb eens zitten neuzen naar het CAN netwerk (ins en outs), en kwam tegen dat FlexRay Consortium bezig is met de opvolger van het CAN bus systeem. Heb al uitgevonden dan FlexRay een hogere transmissiesnelhedeid heeft (10mb/ps) tov. CAN 1 Mbit/s


Flexray zou worden gebruikt door :

* Volkswagen
* BMW
* Daimler
* General Motors
* Robert Bosch GmbH


Weet jij toevallig hier meer van, of moet ik eens contact zoeken met Flexray Consortium?

Geplaatst door

Renaultmonteurtje (0)
badge

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Nieuw voor mij. Zou kunnen maar er is een probleem voor de heren ontwikkelaars.
Dat probleem heet EOBD en OBD2 met een verplichte snelheid van 500kb of 250kb (alleen voor EOBD).
Dus 10 Megabit is leuk, totdat we met EOBD gaan werken, dan is het opeens een stuk langzamer.
2 snelheden op 1 netwerk, ben benieuwd hoe ze dat gaan oplossen.

oldford 0
badge

15 jaar

Ok, heb ik toch weer wat nieuws gevonden. Ik ga ze eens mailen, kijken wat ze willen vertellen.


BEn er al wel achter dat Flexray van 01-01-2009 tot 31-12-2009 loopt bij

Vokswagen, BMW, Bosch, Daimler, General Motors (die zullen weinig doen denk ik gezien hun situatie).

Betreft EOBD snelheden. Ik zla het eens vragen, maar we werken al met verschillende snelheden (128kbp/s 256kbp/s 512kbp/s) het si telkens een verdubbubblende trap. dus meschien een aparte comm. lijn voor EOBD, en de rest via flexray

Op dit moment is het simpel, sinds 1 jan. 2008 is EOBD/OBD2 verplicht via CAN voor de motor en de versnellingsbak.
Verplichte snelheid is 500kb (EOBD en OBD2) en 250kb (alleen EOBD).
De verplichte aansluitingen op de diagnosestekker zijn 6 + 14.
De rest is vrij, al gebruiken 50.000.000.000.000. Mega baud of 12 baud.

Overigens can-snelheden houden zich niet aan een meetkundige reeks.
Zo gebruikt opel 33,33Kb en 95,24 Kb.
De lagere snelheden zijn noodzakelijk wanneer er meer nodes zijn en de bus-lengte langer wordt.

oldford 0
badge

15 jaar

general motors gebruikt in hun platform diverse snelheden (gm lan) en vormen deze om....naar eventuueel andere bus snelheden.
gm maakte gebruik van:

lowspeed canbus
midspeed canbus
highspeed canbus

en op de insignia en de chevrolet cruise komen daar nog 2 lijnen bij.

ik zou de boeken er weerbij moeten pakken wat de exacte snelheden zijn maar...

het infodisplay of de bcm kunnen de snelheden omvormen naar een geschikte snelheid op de uitlees eobd conector.
dus naar mijn mening maken de snelheden niet meer zo veel uit voor het eobd verhaal. het wordt domweg naar beneden gehaalt voor het uitlezen terwijl de onderlinge snelheid tussen de diverse stuurapparaten alleen maar toeneemt.

Opeltje 0
badge

15 jaar

Snelheden maken in zoverre uit dat ze wettelijk voorgeschreven zijn voor de motor-bus.
En bij Opel worden de snelheden niet omgevormd. Alle 3 bussen (vergeet even de Insignia) zitten op de stekker.
Elke bus heeft 1 vastgestelde snelheid, te weten 33,33kb (low-speed), 95,24kb (mid-speed) en 500kb (high-speed).
Op dit moment ken ik nog geen chips die 2 snelheden tegelijk kunnen ontvangen op een can-bus.

"Omvormen" van snelheden gebeurt bij enkele computers die 2 can-bus interfaces hebben: b.v. low-speed en mid-speed of mid-speed en high-speed.
In feite is het geen omvormen maar ontvangen van een bericht op 1 bus (op die snelheid) en dan versturen op de andere bus (met de snelheid van die andere bus).

oldford 0
badge

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Algemeen Overig of stel zelf een nieuwe vraag.