Eind 2022 al begon de interieurverlichting van mijn polo 9n (comforline 2002 5 deurs) te stoppen. Eerst werkte het het af en toe nog (random) en vanaf een bepaald punt ineens nooit meer. Het is dus allemaal tegelijk gestopt, maar heeft wel een tijdje af en toe gewerkt, dus het was niet meteen klaar, misschien geeft dat een hint op de oorzaak ervan.
Met interieurverlichting bedoel ik echt alles, zowel voor- als achterin op het plafond, de lampjes boven de spiegels van de zonnekleppen en de verlichting in de kofferbak. Zekeringen nagekeken en een nieuwe getest (voor de zekerheid) maar jammer genoeg niet zo simpel.
Gezien er geen budget is om naar een garage te gaan (en dit niet iets is wat de auto onbruikbaar maakt) moet ik zien of ik hier zelf wat mee kan doen.
Wie heeft er tips of misschien een vaak voorkomend gebrek wat ik kan checken? De donkere maanden zijn in aantocht en begin me inmiddels heel erg te ergeren eraan. Indien er meer info nodig is laat het me weten! Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen. Bvd!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dus de binnenverlichting gaat ook niet aan als je de schakelaar in de leeslamp stand zet?
Meet of je spanning(+12volt) op de zekering van de interieur verlichting hebt,
met een multimeter (tussen zekering en massa punt),
Nee klopt alle standen zowel handmatig als deur open (nu deed de bestuurderskant deur het nooit maar dat ligt aan de deur, dat terzijde). Zal even een multimeter halen, heb je misschien ook een foto? Dat ik het niet verkeerd doe want ben wat elektra betreft niet heel gezegend nog haha.
1 jaar
Er van uitgaande dat de zekering niet kapot is......,
Je kan ook meten met een testlampje (12volt),
meetpunt van het testlampje op het contact van de zekering (zekering interieur verlichting),
andere kant van het testlampje (krokodillen klem) op een massa punt,
(massapunt = blank stuk plaatwerk/metaal, blanke schroef etc...)
indien het testlampje gaat branden weet je in ieder geval dat er spanning (voeding)
op de zekering staat en zit de oorzaak ergens anders.
Ik heb deze multimeter (https://ibb.co/61wkgzs) hoe kan ik deze gebruiken voor de zekering? Als je dat een beetje kan uitleggen (welke stand en welke kleur waarop moet of maakt het niet uit en eventueel andere dingen om op te letten) zou dat geweldig zijn. En moet bij het meten sleutel in contact of juist niet en maakt de stand van de lampen bijvoorbeeld ook uit?
Zoals ik aangaf ik ben niet gezegend met elektra kennis dus ik wil gewoon zeker weten hoe ik het goed doe! Bedankt
1 jaar
Mijn link lijkt niet te werken dus dan maar zo, volgens mij is dit exact dezelfde: https://www.praxis.nl/gereedschap-instal...
1 jaar
Geen probleem als je niet gezegend bent met electra kennis ;-)
Meten zoals op de afbeelding:
multimeter eerst op de stand 20V gelijkspanning zetten,
Rode meetkabel van de multimeter op het contactje van de zekering (interieurverlichting),
Zwarte meetkabel op een blank stuk metaal van de carroserrie, byv: een schroef of bout,
Auto hoeft niet op contact te staan, verlichting hoeft niet aan te staan,
Als het goed is meet je dan rond de +12V, er van uitgaande dat de zekering niet defect is.
Je kunt ook de zekering er uit halen en dan rechtstreeks op het contact van de zekering houder meten.
Ik meet 12,50 volt, zowel direct op contact vd zekering als op de zekering zelf
1 jaar
Kan ik deze zelfde meting ook uitvoeren op de kabel die in 1 van de hemellichten gaat? Om te zien of het daar ook correct aankomt?
1 jaar
ja dat kan,
als ik het goed heb zit er een stekker met 3 draden aan de
binnenverlichting unit,
licht bruin, donker bruin en zwart,
zwart is massa, 1 bruine heeft constant +12v en 1 bruine heeft
geschakelde +12v (portier open/dicht)
(ik weet niet welke bruine constante of geschakelde +12v heeft),
Je kunt 1 voor 1 de bruine draden door meten tussen bruine draad en massa (carrosserie),
als je dan ook +/- +12,5 volt meet vermoed ik dat het een massa probleem is,
Morgen, met daglicht, zal ik dat even proberen. Laat wel even weten wat het resultaat is, heel erg bedankt trouwens tot zover!
1 jaar
Heb het zonet geprobeerd (mijne heeft 1 bruine, 1 bruin/zwarte en 1 rood/zwarte kabel) en heb beide bruine gedaan met een torx schroef voor massa. Tenzij ik een fout heb gemaakt kom ik op 0,00v uit
1 jaar
Toevoeging: klopt het dat er ook een zekering kastje is onder de motorkap en kan dat hier een oorzaak zijn? Zo ja waar vind ik deze of kan ik daar zelf niet bij?
1 jaar
Toevoeging 2: als ik de roodzwarte kabel van mijn lampje in de zonneklep doe krijg ik 3,20v
1 jaar
Denk dat de torx schroef die ik had gebruikt misschien ook wel niet goed werkte want toen ik de zonneklep deed met de torx schroef kreeg ik wel weer 0,0
1 jaar
Heb het even opgezocht in een ander schema,
draad kleuren in de stekker zijn idd anders dan ik eerst dacht,
de draadkleuren zijn:
Bruin is massa.
bruin / zwart is geschakelde massa.
Rood / zwart is +12 volt voeding constant.
meet nog een keer met de multimeter tussen rood/zwart (rode meetkabel van multimeter)
en de bruine draad (zwarte meetkabel van multimeter),
dan dien je +/- 12volt te meten,
zo niet...., dan heb ik het vermoeden dat de storing / defect in de BCM zit (body control module),
dan zit er helaas niets anders op om toch naar de VW garage te gaan
om daar de BCM uit te laten lezen / testen.
Als ik doe wat je hier zegt meet ik wel voltage, alleen minder dan 12v
1 jaar
Wat me overigens opvalt is dat hij zonder sleutel in contact het laagste meet, met contact maar niet helemaal iets meer en helemaal in contact zodat ook de kachel aangaat het meeste. Heb met de motor aan niet geprobeerd maar misschien zegt dit fenomeen je wel wat. Dit heb ik gemeten op de stekker van de leeslamp/portier open&dicht unit.
1 jaar
Je meet nu dus wel spanning op de aangegeven draden, hoeveel meet je dan als het iets minder dan 12volt is ?
meet de accu spanning eens, dit kan ook met je multimeter,
rode meetkabel op de plus van de accu,
zwarte meetkabel op de min van de accu,
(stand van de multimeter weer op 20volt gelijkspanning),
Als je morgen "of zo" weer gaat meten, meet dan nog een keer op de
rood/zwarte en de bruine draad, maar dan met draaiende motor,
ben benieuwd of de spanning dan wel 12volt of iets meer is.
i.p.c. zouden de lampjes ook moeten branden als de spanning nèt onder de 12 volt is.
lampjes zijn toch niet kapot toevallig ?
Accu is vervangen afgelopen winter wegens start problemen, dus dat moet goed zitten lijkt me. In ieder geval hoopte ik toen stiekem wel dat dat het zou oplossen maar helaas.
Wat betreft het meten: zonder contact zat ik tussen 2,5-3, contact deels rond 3 en volledig contact tussen 3-3,5. Zal het met draaiende motor aan ook nog eens proberen. Wat ik heb gedaan was wat je beschreef, rood op roodzwart en zwart op bruine. Misschien meet ik ook wel niet helemaal goed, geen idee maar hoe dan ook ik meet met deze methode dus wel spanning.
Lijkt me stug dat het de pitjes zijn want dan zouden ze echt allemaal tegelijk kapot zijn gegaan, maar kan voor de gein natuurlijk proberen.
1 jaar
Meet ook nog een keer tussen de rood/zwarte (+12v) draad en een goed massapunt (carrosserie),
Ik begin toch steeds meer het vermoeden te krijgen dat de BCM het probleem veroorzaakt,
de bcm stuurt diverse elektrische componenten aan, waaronder ook de interieur verlichting,
kofferbak verlichting, portier verlichting, achterruit verwarming.... etc...etc....,
Het beste is de bcm uit laten lezen bij de VW garage,
Ik heb begrepen dat dat nogal een duur grapje is, dus ben bang dat dat er niet in zit... Ik zal in ieder geval nog even laten weten wat de meetresultaten zijn van bovenstaande suggesties
1 jaar
Met motor draaiend en de rode op de zwartrode en zwart op bruin meet ik 8 nog wat. Wel aanzienlijk meer dan eerst maar nog geen 12
1 jaar
En net nog geprobeerd met zwarte op andere massa zoals met de zekering, ook dan is het rond de 8
1 jaar
Meet toch voor de zekerheid de accuspanning eens,
ook al is de accu afgelopen winter vervangen,
dan wil dat niet zeggen dat hij nu nog in top conditie is,
zeker als er een defect/storing in de bcm blijkt te zitten, kan deze in sommige gevallen
de accu langzaam leeg trekken.
Accu spanning meten in rust (motor uit) en daarna de laadspanning meten (motor draaiend),
De BCM uitlezen is niet zo duur, dan weet je daarna in ieder geval of
de bcm wel of niet de veroorzaker is.
Vind het nogal spannend om de accu (zelf) te meten, maar ik weet dat kwikfit gratis accu checks uitvoert en zit 1 bij mij in de buurt. Wat de betreft bcm/ccm uitlezen heb ik tot nu toe nog niemand gevonden die dat kan, alleen obd, of moet zoiets perse bij een vw garage?
1 jaar
Weet jij zo welke plug/kabels in de bcm horen bij de interieurverlichting? Ik wil de kabels graag nog checken op beschadiging/roest etc maar kan nergens vinden wat wat is. Mijn model bcm/ccm is "vw ccm module 5wk48212c"
1 jaar
Zo spannend is het niet om de accu spanning te meten hoor,
multimeter op 20Volt gelijkspanning zetten, rode meetkabel op plus klem accu,
zwarte meetkabel op min klem accu en dan kijken hoeveel volt hij aangeeft,
Ik weet zo uit mijn hoofd niet welke stekker op de bcm voor de interieur verlichting is,
Beste is het om de BCM bij de volkswagen garage uit te laten lezen,
ze hebben daar de juiste apparatuur voor, met een simpele obd-scanner
is lang niet alles uit te lezen...,
En de accu checken kan gewoon zonder spul los te moeten koppelen? Gewoon meten, dan starten en nogmaals meten
1 jaar
Ja, meten zoals hierboven aangegeven, op de accu, er hoeft niets los gekoppeld te worden.
Na een nacht uit was het ongeveer 12,50 en na het starten 14,50
1 jaar
[ Accuspanning 12,5 volt in rust, Laadspanning 14,5 volt bij draaiende motor]
zijn zeer goede waarden,
de accu en het laadsysteem kun je nu dus uitsluiten, deze zijn in orde,
Je hebt 12,5volt op de zekering interieur verlichting,
maar op de interieur verlichting meet je veel minder, lijkt wel alsof deze niet
aangestuurd worden via de bcm, de bcm (J519 module) blijft helaas toch verdachte hierin,
Dit wil niet zeggen dat de bcm overleden is,
relais op de print mischien defect, printbaan defect, draad defect, can-bus storing.....??
uit laten lezen bij de VW garage ontkom je helaas niet aan,
mocht het idd een defect in de bcm zijn dan kan deze vaak nog gerepareerd worden.
Ik heb even rondgebeld en ik heb 2 opties gevonden, de vw garage wat al gauw 145 euro kost en een andere die zegt ook heel diep te kunnen kijken die vraagt 45 euro. Vind ik nogal een verschil
1 jaar
Oké grappig, ik wilde mijn pa even laten zien hoeveel volt ik meet en nu meet ik op de verlichting nog maar minder dan 0,10 volt. Zekering wel nog 12,50
1 jaar
En nu meet ik 0,39volt, heel apart
1 jaar
Ik heb inmiddels laten uitlezen, niet bij de vw garage maar wel een goede en kreeg meteen een control module error. Ik blijkt net weer en type te hebben met een zeldzame module (ivm de combinatie v/d functies die erop zitten en hij is ook import) maar heb toevallig 1 gevonden. Ga morgen hopelijk een poging doen als het droog is en mocht dit het oplossen laat ik dat even weten! Ook voor als mensen dit later vinden dat ik wel een gemarkeerde oplossing heb staan :)
1 jaar
Dan hoop ik dat je precies dezelfde module hebt gevonden,
bouwjaar, uitvoering van de auto, nummers en aansluitingen alles dient hetzelfde te zijn als de "oude",
(als ik het goed heb) kan je hem dan wisselen zonder te her programmeren,
*Let er wel op dat je de plusklem van de accu los maakt voordat je dit gaat doen,
plusklem pas weer aansluiten als de module aangesloten en gemonteerd is.
succes.
Ja klopt hoor dezelfde nummers en cijfers, zelfde opties etc. Wat is de reden dat de accu los moet en hoe doe je dat veilig? Heb het wel gegoogeld maar er wordt nergens benoemd (van wat ik heb gevonden) dat de accu los moet
1 jaar
I.v.m. de veiligheid voor de elektronica in de module,
Ah oké, om de onderdelen niet te beschadigen, duidelijk!
1 jaar
Update: instructies opgevolgd mbt accu en bcm omgewisseld. Verlichting werkte meteen weer en verder alles ook, alleen de regensensor moest ingeleerd worden. Blijkbaar is een regensensor redelijk ongewoon bij dit model.
Dus iedereen die dit in de toekomst leest en dezelfde symptomen heeft, waarschijnlijk is het de bcm.
1 jaar
Mooi dat het opgelost is, bedankt voor de feedback.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Algemeen of stel zelf een nieuwe vraag.
1 jaar