Eind 2022 al begon de interieurverlichting van mijn polo 9n (comforline 2002 5 deurs) te stoppen. Eerst werkte het het af en toe nog (random) en vanaf een bepaald punt ineens nooit meer. Het is dus allemaal tegelijk gestopt, maar heeft wel een tijdje af en toe gewerkt, dus het was niet meteen klaar, misschien geeft dat een hint op de oorzaak ervan.
Met interieurverlichting bedoel ik echt alles, zowel voor- als achterin op het plafond, de lampjes boven de spiegels van de zonnekleppen en de verlichting in de kofferbak. Zekeringen nagekeken en een nieuwe getest (voor de zekerheid) maar jammer genoeg niet zo simpel.
Gezien er geen budget is om naar een garage te gaan (en dit niet iets is wat de auto onbruikbaar maakt) moet ik zien of ik hier zelf wat mee kan doen.
Wie heeft er tips of misschien een vaak voorkomend gebrek wat ik kan checken? De donkere maanden zijn in aantocht en begin me inmiddels heel erg te ergeren eraan. Indien er meer info nodig is laat het me weten! Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen. Bvd!
Geplaatst door VWPolo_22 , lid sinds 2 jaar geleden
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Algemeen of stel zelf een nieuwe vraag.
16 Reacties
limbra, 1 maand geleden
Dus de binnenverlichting gaat ook niet aan als je de schakelaar in de leeslamp stand zet?
Meet of je spanning(+12volt) op de zekering van de interieur verlichting hebt,
met een multimeter (tussen zekering en massa punt),
limbra, 1 maand geleden
Er van uitgaande dat de zekering niet kapot is......,
Je kan ook meten met een testlampje (12volt),
meetpunt van het testlampje op het contact van de zekering (zekering interieur verlichting),
andere kant van het testlampje (krokodillen klem) op een massa punt,
(massapunt = blank stuk plaatwerk/metaal, blanke schroef etc...)
indien het testlampje gaat branden weet je in ieder geval dat er spanning (voeding)
op de zekering staat en zit de oorzaak ergens anders.
Zoals ik aangaf ik ben niet gezegend met elektra kennis dus ik wil gewoon zeker weten hoe ik het goed doe! Bedankt - VWPolo_22, 1 maand geleden
limbra, 1 maand geleden
Geen probleem als je niet gezegend bent met electra kennis ;-)
Meten zoals op de afbeelding:
multimeter eerst op de stand 20V gelijkspanning zetten,
Rode meetkabel van de multimeter op het contactje van de zekering (interieurverlichting),
Zwarte meetkabel op een blank stuk metaal van de carroserrie, byv: een schroef of bout,
Auto hoeft niet op contact te staan, verlichting hoeft niet aan te staan,
Als het goed is meet je dan rond de +12V, er van uitgaande dat de zekering niet defect is.
Je kunt ook de zekering er uit halen en dan rechtstreeks op het contact van de zekering houder meten.
limbra, 1 maand geleden
ja dat kan,
als ik het goed heb zit er een stekker met 3 draden aan de
binnenverlichting unit,
licht bruin, donker bruin en zwart,
zwart is massa, 1 bruine heeft constant +12v en 1 bruine heeft
geschakelde +12v (portier open/dicht)
(ik weet niet welke bruine constante of geschakelde +12v heeft),
Je kunt 1 voor 1 de bruine draden door meten tussen bruine draad en massa (carrosserie),
als je dan ook +/- +12,5 volt meet vermoed ik dat het een massa probleem is,
limbra, 1 maand geleden
Heb het even opgezocht in een ander schema,
draad kleuren in de stekker zijn idd anders dan ik eerst dacht,
de draadkleuren zijn:
Bruin is massa.
bruin / zwart is geschakelde massa.
Rood / zwart is +12 volt voeding constant.
meet nog een keer met de multimeter tussen rood/zwart (rode meetkabel van multimeter)
en de bruine draad (zwarte meetkabel van multimeter),
dan dien je +/- 12volt te meten,
zo niet...., dan heb ik het vermoeden dat de storing / defect in de BCM zit (body control module),
dan zit er helaas niets anders op om toch naar de VW garage te gaan
om daar de BCM uit te laten lezen / testen.
limbra, 1 maand geleden
Je meet nu dus wel spanning op de aangegeven draden, hoeveel meet je dan als het iets minder dan 12volt is ?
meet de accu spanning eens, dit kan ook met je multimeter,
rode meetkabel op de plus van de accu,
zwarte meetkabel op de min van de accu,
(stand van de multimeter weer op 20volt gelijkspanning),
Als je morgen "of zo" weer gaat meten, meet dan nog een keer op de
rood/zwarte en de bruine draad, maar dan met draaiende motor,
ben benieuwd of de spanning dan wel 12volt of iets meer is.
i.p.c. zouden de lampjes ook moeten branden als de spanning nèt onder de 12 volt is.
lampjes zijn toch niet kapot toevallig ?
Wat betreft het meten: zonder contact zat ik tussen 2,5-3, contact deels rond 3 en volledig contact tussen 3-3,5. Zal het met draaiende motor aan ook nog eens proberen. Wat ik heb gedaan was wat je beschreef, rood op roodzwart en zwart op bruine. Misschien meet ik ook wel niet helemaal goed, geen idee maar hoe dan ook ik meet met deze methode dus wel spanning.
Lijkt me stug dat het de pitjes zijn want dan zouden ze echt allemaal tegelijk kapot zijn gegaan, maar kan voor de gein natuurlijk proberen. - VWPolo_22, 1 maand geleden
limbra, 1 maand geleden
Meet ook nog een keer tussen de rood/zwarte (+12v) draad en een goed massapunt (carrosserie),
Ik begin toch steeds meer het vermoeden te krijgen dat de BCM het probleem veroorzaakt,
de bcm stuurt diverse elektrische componenten aan, waaronder ook de interieur verlichting,
kofferbak verlichting, portier verlichting, achterruit verwarming.... etc...etc....,
Het beste is de bcm uit laten lezen bij de VW garage,
limbra, 1 maand geleden
Meet toch voor de zekerheid de accuspanning eens,
ook al is de accu afgelopen winter vervangen,
dan wil dat niet zeggen dat hij nu nog in top conditie is,
zeker als er een defect/storing in de bcm blijkt te zitten, kan deze in sommige gevallen
de accu langzaam leeg trekken.
Accu spanning meten in rust (motor uit) en daarna de laadspanning meten (motor draaiend),
De BCM uitlezen is niet zo duur, dan weet je daarna in ieder geval of
de bcm wel of niet de veroorzaker is.
limbra, 1 maand geleden
Zo spannend is het niet om de accu spanning te meten hoor,
multimeter op 20Volt gelijkspanning zetten, rode meetkabel op plus klem accu,
zwarte meetkabel op min klem accu en dan kijken hoeveel volt hij aangeeft,
Ik weet zo uit mijn hoofd niet welke stekker op de bcm voor de interieur verlichting is,
Beste is het om de BCM bij de volkswagen garage uit te laten lezen,
ze hebben daar de juiste apparatuur voor, met een simpele obd-scanner
is lang niet alles uit te lezen...,
limbra, 1 maand geleden
Ja, meten zoals hierboven aangegeven, op de accu, er hoeft niets los gekoppeld te worden.
limbra, 1 maand geleden
[ Accuspanning 12,5 volt in rust, Laadspanning 14,5 volt bij draaiende motor]
zijn zeer goede waarden,
de accu en het laadsysteem kun je nu dus uitsluiten, deze zijn in orde,
Je hebt 12,5volt op de zekering interieur verlichting,
maar op de interieur verlichting meet je veel minder, lijkt wel alsof deze niet
aangestuurd worden via de bcm, de bcm (J519 module) blijft helaas toch verdachte hierin,
Dit wil niet zeggen dat de bcm overleden is,
relais op de print mischien defect, printbaan defect, draad defect, can-bus storing.....??
uit laten lezen bij de VW garage ontkom je helaas niet aan,
mocht het idd een defect in de bcm zijn dan kan deze vaak nog gerepareerd worden.
VWPolo_22, 1 maand geleden
Oké grappig, ik wilde mijn pa even laten zien hoeveel volt ik meet en nu meet ik op de verlichting nog maar minder dan 0,10 volt. Zekering wel nog 12,50
VWPolo_22, 1 maand geleden
Ik heb inmiddels laten uitlezen, niet bij de vw garage maar wel een goede en kreeg meteen een control module error. Ik blijkt net weer en type te hebben met een zeldzame module (ivm de combinatie v/d functies die erop zitten en hij is ook import) maar heb toevallig 1 gevonden. Ga morgen hopelijk een poging doen als het droog is en mocht dit het oplossen laat ik dat even weten! Ook voor als mensen dit later vinden dat ik wel een gemarkeerde oplossing heb staan :)
limbra, 1 maand geleden
Dan hoop ik dat je precies dezelfde module hebt gevonden,
bouwjaar, uitvoering van de auto, nummers en aansluitingen alles dient hetzelfde te zijn als de "oude",
(als ik het goed heb) kan je hem dan wisselen zonder te her programmeren,
*Let er wel op dat je de plusklem van de accu los maakt voordat je dit gaat doen,
plusklem pas weer aansluiten als de module aangesloten en gemonteerd is.
succes.
limbra, 1 maand geleden
I.v.m. de veiligheid voor de elektronica in de module,
Beste antwoord, geplaatst door VWPolo_22, 1 maand geleden
Update: instructies opgevolgd mbt accu en bcm omgewisseld. Verlichting werkte meteen weer en verder alles ook, alleen de regensensor moest ingeleerd worden. Blijkbaar is een regensensor redelijk ongewoon bij dit model.
Dus iedereen die dit in de toekomst leest en dezelfde symptomen heeft, waarschijnlijk is het de bcm.