👉 Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
Hoe kan ik een Balco B930 balanceerapparaat kalibreren? Of waar kan ik een handleiding hiervan vinden?
(De link van een soortgelijke topic in het verleden geplaatst op deze site werkt niet meer....)
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Plaats een redelijk stalen wiel met band (voor het stabiel toerental)
Probeer de combi redelijk stil te krijgen (onder de 10 gram)
Plaats buiten een groot gewicht (bv 100 gram) kijk of dat tegenover gesteld (in redelijke relatie) in hetzelfde vlak weer gegeven wordt, dus bv 80 gram of 120 gram en of er niet heel veel naar de binnenkant door slaat(bv 30 of 50 gram) en kijk of dit na bv 3 x spinnen op de juiste plek blijft zitten. Is dit niet het geval, zal calibreren niet lukken en heeft geen zit(electronica defect)
Het calibreren:
Stel je exacte maten van de velg in!!!
Maak het wiel(met band) stil in de fijn stand. Zorg dat er nergens een rubberen ring gebruikt wordt(je timmert de velg anders op de cone bij het plaatsen van een loodje en de machine blijft lood vragen)
De machine zal 0 aangeven met de plaats pijlen bij elkaar.
Houd de cal toets ingedrukt tot CAL verschijnt(deze zit onder de grill van het auto embleem).
Draai het wiel tot de twee pijlen boven in staan of 100 verschijnt, sla hier aan de buitenkant 100 gram aan zonder loodjes weg te halen.
Spin het wiel voorzichtig, de spin duurt langer dan normaal, wanneer het wiel remt, zorg dat het wiel stil staat en spin op nieuw totdan na meestal 3 x de 100 weer verschijnt.
De calibratie is voltooid.
Wanneer direct of na een paar x spinnen ccc verschijnt is calibreren niet mogelijk omdat de snelheid niet getekteerd wordt of te verschillend is of de electronica defec is (main board, kost 500 euro)
Soms is de vangsoftware zo de weg kwijt dat 1x calibreren niet werkt (ccc) in de latere software helpt het dan om dan nog 1 of 2 x de hele procedure te herhalen, je zal dan merken dat na de eerste mislukte calibratie de 100 gram die niet juist weergegeven wordt dichter bij de 100 gram en 0 gr(binnen) komt.
Wanneer heeft ijken zin: wanneer er steeds lood bij moet op de zelfde plek of minder tegen over de gevraagde plek (dus hij vraagt altijd een stapje lood te veel of te weinig)
Wanneer heeft ijken geen zin: wanneer een wiel diverse keren verschillen gemonteerd wordt en er kleine verschillen ontstaan in wat de balancer aangeeft(dit is een opspan fout)
Wanneer er slaglood gebruikt wordt en er ergen een rubberring tegen beschadiging van de velg gebruikt wordt.(rubber is alleen voor plakken van lood!!!!)
Wanneer er zonder te demonteren van het wiel op de as steeds verschillende waarden gegeven worden(er zit dan iets op de machine wat deze onbalans verschillen gegenereerd bv een handslinger die niet altijd op de zelfde plek zit tov de velg of een plakloodje wat ergens onzichtbare plek in een kom of op de as zit en telkens van plek verplaatst.
Succes!
Dank je wel!
1 uur
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Algemeen of stel zelf een nieuwe vraag.
4 dagen