Algemeen: Knipperlicht boottrailer links doet het niet

Mijn linker knipperlicht van de boottrailer doet het niet.
De trailer is nieuw en deed het wel achter m'n vorige auto( zafira).
Achter m'n nieuwe (6 jaar oude) Jaguar doet het linker knipperlicht van de trailer het niet.
Ik heb alles doortgemeten en als ik de knipperlichten aan zet dan meet ik spanning op de contacten in het achterlicht.
Geen constante spaaning maar voor beide achterlichten steeds de zelfde spannings piekjes (tis tenslotte een aan/uit spanning).

Kan het een slecht contact in de auto zijn?
Iets met een zekering?
Kapotte kabel?
Of wat anders?

De trailer is nog geen half jaar oud en kan het bijna niet zijn. Alles is doorgemeten van stekker tot lampje.
Het vreemde is dat mijn knipperlicht van mijn fietsdrager het wel doet????
Wie heeft een idee?

spech00

Geplaatst door spech00 (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

Probleem zit in de trailer... defect lampje??? daarna eerst maar eens kijken of alle draden in de stekker nog goed vastzitten, als dat zo is de stekker zonder omhulsel (niet op zijn kop) in het stopcant plaatsen.. Zet de raw aan en meet of er spanning op de aansluiting van de raw komt (aan,, uit,,aan ,,uit.) Zo ja zoek dezelfde draad op in het blok onder de trailer waar links en rechts gescheiden worden.. Op deze manier kun je vaststellen in welk deel van de bedrading de breuk zit.

spech00 (0), 12 jaar geleden

Pfffff gevonden.
Het was dus niet de trailer.
Ik heb na nogmaals alles doorgemeten te hebben van de trailer en niets gevonden heb ik de linker achterlamp(knipper) van de auto er uit gehaald. En ja hoor het knipperlicht van de trailer deed het weer.
Ander (nieuw) lampje in de auto gezet en hij doet het nog steeds.
Zat hem dus in een slecht (auto) lampje.
Lampje was "made in" Hongarije en het oranje bladerde er al vanaf.

Ik hoop dat misschien een ander hier iets aan heeft. Scheelt een hele tijd zoeken.

Cor, nog bedankt voor je reactie.

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

Dit zijn zaken welke ik niet begrijpen kan......

Het knipperlicht op de auto werkt normaal????
Met een ander lampje in de auto werkt de zaak wel???
Met de stekker erin werkt de auto wel, maar de aanhanger niet???
Bij de fietsdrager werkt alles normaal???
De Hongaren zijn veel slimmer dan wij bij elkaar!!!!!

spech00 (0), 12 jaar geleden

Ja Cor, soms schijnen er "hogere" krachten te zijn.
Het kost alleen wel akelig veel tijd om daar achter te komen.
Nu ik er nog eens wat langer over na denk zou het ook iets te maken kunnen hebben met de aansluiting van de bedrading op de auto(Jaguar).
Zoals mij is verteld door de garage is trekhaakbedrading van een Jaguar nogal een lastig verhaal. De "boodcomputer" kan storingen geven als er een universeel (goedkoper) setje op wordt gezet. Dat zijn die setjes waarbij je een extra draad op de bestaande draad klikt oid.
Ik heb uiteindelijk een setje gekocht (was ook niet goedkoop) die speciaal voor Jaguar bestemd was. Het was een soort "tussen klik" systeem. Alle stekkers passen exact op de Jaguar en de stroom wordt apart geschakeld. Dus niet van de achterlichten af gehaald.
Nu had ik begrepen dat dit setje de stroom meet op de draden (achterlicht en remlicht en knipperlichten) en dan via een CVE de stroom op de draden vd trekhaak zet. Hierdoor ontregelt de boordcomputer vd Jaguar niet.
Logisch nadenkend zou dit kunnen betekenen dat mijn oude knipperlampje (made in Hongarije) niet de juiste hoeveelheid stroom afnam en mijn trekhaak CVE niet voldoende stroom kon meten en zodoende geen stroom doorgaf aan de trailer. Een andere verklaring heb ik niet.
Wel een tevreden gevoel, alles werkt weer.
Alleen even zorgen dat ik een extra oranje lampje (van een degelijk merk) in de auto heb liggen natuurlijk. Schijnt belangrijk te zijn dus!

Gr.

cor van jaarsveld (0) PRO, 11 jaar geleden

Zit me niet lekker. hoe heb je de spanning gemeten ? Moest daarvoor het lampje verwijderen?? Naar mijn mening was het niet nodig om daar spanning te gaan meten.. Het lampje brandde toch ?? Heb je ook rechts gemeten??





[quote=spech00]Mijn linker knipperlicht van de boottrailer doet het niet.
De trailer is nieuw en deed het wel achter m'n vorige auto( zafira).
Achter m'n nieuwe (6 jaar oude) Jaguar doet het linker knipperlicht van de trailer het niet.
Ik heb alles doortgemeten en als ik de knipperlichten aan zet dan meet ik spanning op de contacten in het achterlicht.
Geen constante spaaning maar voor beide achterlichten steeds de zelfde spannings piekjes (tis tenslotte een aan/uit spanning).

Kan het een slecht contact in de auto zijn?
Iets met een zekering?
Kapotte kabel?
Of wat anders?

De trailer is nog geen half jaar oud en kan het bijna niet zijn. Alles is doorgemeten van stekker tot lampje.
Het vreemde is dat mijn knipperlicht van mijn fietsdrager het wel doet????
Wie heeft een idee?[/quote]

spech00 (0), 11 jaar geleden

Ja, ik heb beide kanten van de trailer gemeten. Op mijn digitale voltmeter (lampjes van het knipperlicht van de trailer waren er uit gehaald) kreeg ik steeds een hele korte spanning (voltage) te zien. De digitale voltmeter veranderde steeds van waarde. Ik kon niet zien hoeveel volt er doorging omdat het knipperlicht maar steeds een hele korte spanning geeft natuurlijk. Zal tegenwoordig wel elektronisch geregeld zijn en niet zoals vroeger met een Bimetaal (weet ik niet zeker?).
Maar ik kreeg bij beide kanten de zelfde uitslag op de voltmeter. Zowel bij de achterlichten van de trailer als bij de stekkerdoos van de trekhaak (de linker draad als rechter draad). Dat gaf bij mij ook de verwarring. Omdat ik geen verschil kon constateren tussen links en rechts.

Wat natuurlijk ook vreemd is/was dat toen ik het lampje van de auto (linksachter) er uit haalde, de trailer wel spontaan begon te knipperen. Op de een of andere manier zal de spanning/stroom die door de "oude" lamp liep wel een afwijking hebben gehad tov de nieuwe lamp (of helemaal geen lamp).

Gr,
Harry

cor van jaarsveld (0) PRO, 11 jaar geleden

Het bimetaal wordt al ruim 35 jaar niet meer toegepast..
Omdat wettelijk werd voorgeschreven hoe lang en hoe snel het licht moet knipperen, moest men de automaatjes aanpassen.
Een stukje electronica regelt nu de interval. Meestal bij minder lampjes (grotere weerstand) sneller en bij meer lampjes (kleinere weerstand langzamer.
De knipperautomaat bestaat veelal uit 2 automaatjes in 1 (l+r) bv 2 X 15/48 watt of anders 1 X 15/78 of soms wel 150 watt
Meestal is er een apart stukje electronica in gemaakt voor het controlelampje 1,2 watt

kort opfrissertje: Spanning, Volt (U) is zonder Stroom, Ampere (I) maximaal. Elke stroom zal de spanning doen afnemen. De stroom is naast de spanning afhankelijk van de weerstand,
barcode
Ohm (R) De wet van Ohm zegt U = I X R of hetzelfde I = U/ R of hetzelfde R = U/I

Watt, vermogen (W) = U X I

Jammer, dat je voltmeter van onvoldoende kwaliteit is. (ook geen streepjescode onderin??) om de maximaal gemeten spanning af te kunnen lezen. Deze zal heel laag geweest zijn. In ieder geval onvoldoende om voldoende stroom door het lampje te laten vloeien om die te laten gloeien.

Terug naar de auto zonder aanhanger. Het vermogen van het hongaarse lampje moet zo ongeveer het maximum geweest zijn wat de automaat aankon. bv 35 watt.

De linker raw moet daardoor anders (langzamer en minder fel) geknipperd hebben dan de rechtse. Ook aan de voorzijde van de auto moet dat te zien zijn geweest.

Bij ingeschakelde alarmlichten zal het verschil ook duidelijk moeten geweest zijn.

Er blijft nog 1 mogelijkheid over.. De dubbele automaat staat op 1 kant op stuk gaan.. (dat weten we over een paar weken..

GJBAutos (0) PRO, 11 jaar geleden

Denk niet dat er een knipperautomaat in een 6 jaar oude jaguar zit maar dat deze electronisch aangestuurd word, als er al een knipperlicht sneller gaat knipperen bij een kapot lampje zal dat kunstmatig aanstuurd worden ter indicatie van een kapotte lamp, een verkeerde lamp of slechte lamp geeft kan heel goed deze problemen geven.

gr Martin

cor van jaarsveld (0) PRO, 11 jaar geleden

ik bedoelde te schrijven, daarnaast blijft nog 1 mogelijk over..

[quote=GJBAutos]Denk niet dat er een knipperautomaat in een 6 jaar oude jaguar zit maar dat deze electronisch aangestuurd word, als er al een knipperlicht sneller gaat knipperen bij een kapot lampje zal dat kunstmatig aanstuurd worden ter indicatie van een kapotte lamp, een verkeerde lamp of slechte lamp geeft kan heel goed deze problemen geven.

gr Martin[/quote]

spech00 (0), 11 jaar geleden

Dat stuk gaan weten we al sneller.
Vanmiddag de trailer er achter gekoppeld en....... je raadt het al, hij doet het al niet meer.
Cor, je schrijft iets over een dubbele automaat stuk? Wat is dat (waar zit die) en hoe weet ik of hij stuk is?
Btw de lamp linksachter van de auto doet het gewoon goed.
Iemand een idee waar en hoe ik verder kan zoeken?

spech00 (0), 11 jaar geleden

Het wordt nog mooier. Net terug gekomen met de trailer. En wat dacht je?????? Nu doet tie het weer.
Ik wordt langzaam knetter gek.
Wat een willekeur. Waar kan ik het best gaan zoeken?

hellbat (0) PRO, 11 jaar geleden

slecht contact in de stekkerdoos.

spech00 (0), 11 jaar geleden

[quote=hellbat]slecht contact in de stekkerdoos.[/quote]
Kan het bijna niet zijn. Alles is nagelnieuw (zowel trailer als trekhaak incl stekkerdoos).
Heb ook de stekkerdoos en de stekker los gehad en doorgemeten. Alles in orde en goed vast.

cor van jaarsveld (0) PRO, 11 jaar geleden

Ik vermoed dat de automaat ergens in de zekeringkast zit. Maar als hij werk kun je hem horen...

Je juiste plek om met het meten te beginnen is stekkerdoos aan de auto met aangesloten stekker. Daarna in de opengemaakte aangesloten stekker van de kar. Sorry boot trailer.

ff een voltmeter met barcode opsnorren..

Bosso (0), 11 jaar geleden

[quote=cor van jaarsveld]ff een voltmeter met barcode opsnorren..[/quote]
Of gewoon een simpel 12V. lampje en dan alle contacten nagaan. Eenvoudiger kan het niet. 'T is maar 12 volt hoor, niet de HSL.

spech00 (0), 11 jaar geleden

Met de 12 volts lamp getest en geen probleem in de stekkerdoos van de auto. Doet het perfect.
Ik ga eerste de contacten in de trailerstekker nogmaals controleren. Daar zou het nog kunnen zitten.
Wordt vervolgd...

erik007 (0), 11 jaar geleden

denk ook eens aan een draad breuk in de boot trailer bijv
is de trailer al gebruikt zo ja
is de licht balk wel er af gehaald toen hij het water in ging

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Algemeen Overig of stel zelf een nieuwe vraag.